חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פניני הלכה

יז – בגדי קטנים ובתי חולים

בגדים של תינוקות שרגילים לטנף את בגדיהם אינם בכלל האיסור, וכן מותר לכבס מצעים ושמיכות של ילדים שהרטיבו בלילה. וכן מותר בשעת הצורך לכבס בגדים של ילדים גדולים יותר, שכל עוד הם רגילים ללכלך את בגדיהם, אין בכיבוס בגדיהם צד של שמחה (רמ"א תקנא, יד).

כשמכבסים בגדים של ילדים במכונה, אין היתר להוסיף עמהם בגדים של גדולים. ואף את בגדי הילדים טוב כשאפשר לייבש בצנעה בתוך הבית, כדי שלא יֵראו כלא מתאבלים.

בבתי חולים צריך להחליף את המצעים ולכבס את בגדי החולים כפי שנוהגים במשך כל השנה, כדי לשמור על הניקיון ולמנוע זיהומים.

בבתי הארחה ובבתי מלון, מותר להחליף את המצעים והמגבות לקראת האורחים החדשים, מפני שאנשים מואסים במצעים ובמגבות של אנשים אחרים (ציץ אליעזר יג, סא). אבל האורח, אחר שקיבל מצעים חדשים, יבקש שלא יחליפו לו יותר את מצעיו עד אחר תשעה באב.[14]


[14]. המתפרנס ממכבסה, גם אם מנהגו האישי כמנהג המחמירים בכל תשעת הימים, רשאי להקל להפעילה עד שבת חזון, שכן מותר לו לכבס עבור הנוהגים להקל, וכן עבור המחמירים, שבשעת הדחק, כשלא נותר בגד חגיגי לכבוד שבת אף הם מקילים לכבס ולגהץ. המכבסים עבור בתי חולים ובתי מלון, יכולים לכבס גם בשבוע שחל בו תשעה באב. וכן מותר לכבס אז עבור גויים, ובתנאי שאין בכך חשש 'מראית עין', שיחשבו שמכבס עבור יהודים (מ"ב תקנא, מב-מג).

תפריט

פניני הלכה סט 19 ספרים
לרכישת הספרים לחצו כאן
דילוג לתוכן