הרחבות לפניני הלכה

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תפריט

פתח דבר להרחבות

ספרי ההרחבות של פניני הלכה נועדו ללוות את ההלכות בפניני הלכה, להרחיב ולפתוח שער לסוגיות, ולהביא פרטי הלכות שאין מקומם בספרים.
מתוך 'פתח דבר' של הרחבות לפניני הלכה ימים נוראים:המטרות לספרי ההרחבות:א. לבאר ולהוכיח את ההלכה שנפסקה ב'פניני הלכה', או את צורת הצגת הסוגיה. לפעמים יש ביאור וביסוס לדעה יחסית מחודשת, אמנם בדרך כלל נכתבה ההרחבה להראות איך ההלכה נפסקה דווקא כשיטה המרכזית בסוגיה.ב. בסוגיות מסוימות היה צורך להרחיב יותר, ולהציג את הסוגיה כולה על שיטותיה ודעותיה השונות. וזאת כדי לעמוד על נקודת המחלוקת, ובדרך כלל לצמצם את השוני והנפקא מינות בין השיטות. בנוסף לכך, פעמים שמשקל הפוסקים, ראשונים או אחרונים, אינו מוכר וידוע, ונכתבה ההרחבה כדי להביא לפני הלומד את המשקל המאוזן והנכון של דעת רוב הפוסקים.ג. להביא לפני הלומד עוד פרטי הלכה, בעיקר מדברי האחרונים, שלא נכנסו לספר. מו"ר הרב אליעזר מלמד שליט"א עמד ועומד בגבורה בפני הפיתוי להכניס לספר עוד פרטים ודקדוקי הלכה. וזאת כדי לשמור על ספר מתומצת שמבאר את כללי ההלכה, היסודות והרעיונות המרכזיים, ואת ההלכה למעשה. לימוד יסודות רבים בתורה בזמן קצר נשאר ערך עליון בכתיבת 'פניני הלכה'.
בתוך כתיבת הספר "פניני הלכה – ברכות" התלבטתי עד כמה נכון להרחיב בהערות. ההתלבטות גברה מפני שנתרבו הלמדנים שעוסקים ב'פניני הלכה', ורבים מהם שביקשו להאריך יותר בהבאת מקורות, בביאור הסוגיות, ובתוספת פרטי הדינים. וישנם למדנים ששאלו והקשו על ההלכות שבספר. ומתוך כך הרגשתי צורך להרחיב ולהאריך. ומנגד, מתוך רצון לשמור על המגמה הראשונית של 'פניני הלכה', לבאר את היסודות והכללים בשפה בהירה וקצרה, לא יכולתי להאריך כראוי בפרטים ובמקורות. לפיכך, באמצע כתיבת הספר החלטתי למלא רצונם של התלמידים המעיינים ב'פניני הלכה', ולהוציא ספר נוסף והוא "הרחבות לפניני הלכה – ברכות". חלק מן ההרחבות עוסקות במקורות הסוגיה בתלמוד, בראשונים ובאחרונים, וחלקן עוסקות בדינים פחות שכיחים. ויש מהן שמרחיבות בטעם הרוחני של ההלכה. וכיוון שהמחשבה על כך עלתה באמצע כתיבת הספר, יש הלכות שנכתבו להן הרחבות ויש שלא נכתבו להן הרחבות. ואף בהלכות שנכתבו עליהן הרחבות, פעמים שקצרתי ופעמים שהארכתי. ואין בכוונתי שספר ההרחבות יופץ עם הספר 'פניני הלכה', כדי לחלק בין הספר החשוב והעיקרי לבין ההרחבות, וגם מפני שאינו שלם ומסודר כספר שיטתי, והינו הרחבות ותוספות לתלמידים קרובים ולמעוניינים להוסיף לדון ולשאול.