ייעודם של ישראל ליישב את הארץ ולקיים את כל מצוות התורה בדרכי הטבע, אולם גם בעת שישראל הולכים בדרכי הטבע, עליהם לזכור את הניסים הגדולים שעשה להם ה'. על ידי כך יזכרו תמיד את ה', בורא העולם ומנהיגו, שבמצוותו הם מיישבים את הארץ כדי לגלות את ברכתו לעולם.
כמו האדם, שצריך לזכור את התקופה שבה היה תינוק והוריו האכילו אותו והלבישו אותו ודאגו לכל צרכיו, ועל ידי כך כשיגדל, ישאב מזכרונות ילדותו תעצומות נפש להיות אדם טוב ואחראי, להקים משפחה ולהוסיף את תרומתו לחברה ולעם. כך ישראל צריכים לזכור את הניסים הגדולים שעשה ה' להם בצאתם ממצרים ובמדבר, ומתוך כך ישאבו תעצומות נפש ליישב את הארץ בדרכי הטבע ולגלות את דבר ה' וברכתו לעולם.
זהו שנאמר לישראל (דברים ח, א-ג): "כָּל הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּן וּרְבִיתֶם וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם. וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֹלִיכֲךָ ה' אֱלֹוהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר…". והזהירה התורה, שאם לא נזכור את ההשגחה הניסית של ה' עלינו במדבר, יש חשש שהעיסוק ביישוב הארץ שמביא ברכה ומעצים מאוד את האדם, יגרום לכך שנתגאה ונשכח את ה' ואת הייעוד המוטל עלינו. שנאמר (שם ח, יז): "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה", ובעקבות זה נאבד מעל הארץ הטובה. כדי שזה לא יקרה, הורתה התורה (שם ח, יח): "וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל, לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה".
דייק הר"ן וביאר, שאם התורה היתה רוצה להפחית בערך מעשה ידיהם של ישראל, היתה אומרת: 'כי הוא הנותן לך חיל', אבל היא אמרה "כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל", ללמדנו שישראל בכוחם עושים את החיל, אלא שעליהם לזכור כי ה' נתן להם את הכוח הזה (הר"ן תחילת דרוש י).
ארץ ישראל היא ארץ הקודש, שבה דבר ה' מתגלה דרך המציאות הטבעית. אולם כשישראל בגלות, כיוון שלא ניתן לגלות את דבר ה' בתוך המציאות הטבעית, הקדושה מתגלה רק בנס שמעל הטבע, ואף קיומם של ישראל למרות כל הרדיפות הוא בנס. אבל זהו מצב של בדיעבד, וכפי שכתב מרן הרב קוק זצ"ל (אורות התחיה כח): "הקדושה שבטבע היא קדושת ארץ ישראל, והשכינה שירדה בגלות עִם ישראל, הוא הכשרון להעמיד קדושה בניגוד לטבע. אבל הקדושה הלוחמת נגד הטבע אינה קדושה שלמה".[5]