ח – מעמד הר סיני יסוד האמונה

מעמד הר סיני שלא היה כדוגמתו מעולם, הוא היסוד המוצק לאמונת ישראל, שנאמר (שמות כ, יט): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: אַתֶּם רְאִיתֶם כִּי מִן הַשָּׁמַיִם דִּבַּרְתִּי עִמָּכֶם". וכן נאמר (דברים ד, לב-מ): "כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ, לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלוֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ, וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם – הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ? הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלוֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי? אוֹ הֲנִסָּה אֱלוֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים, כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם ה' אֱלוֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ? אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלוֹהִים, אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ. מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ לְיַסְּרֶךָּ, וְעַל הָאָרֶץ הֶרְאֲךָ אֶת אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה וּדְבָרָיו שָׁמַעְתָּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ… וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלוֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד. וְשָׁמַרְתָּ אֶת חֻקָּיו וְאֶת מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, אֲשֶׁר יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ, וּלְמַעַן תַּאֲרִיךְ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ כָּל הַיָּמִים".

איננו יודעים כיצד בדיוק ראו ישראל את הקולות וכיצד שמעו את הדיבור האלוהי, אבל דבר אחד ברור: במעמד הר סיני הִתאמֵת לכל ישראל בוודאות גמורה, כי ה' הוא מקור כל הכוחות כולם, ואין עוד מלבדו. כלומר, לאחר ההתגלות האלוהית לה זכה עם ישראל, לא נותרו עוד ספקות בלב העם, שהמתגלה אליהם הוא ה' בורא העולם ומנהיגו, הוא שהיכה את המצרים בעשר מכות וקרע לישראל את ים סוף כדי להצילם מהמצרים, והוא שנגלה אליהם בסיני ונתן להם את תורתו ומצוותיו (כוזרי א, פז-צא; לעיל הלכה ה).

התגלות זו היתה יחידה במינה בתולדות האנושות, לפניה ולאחריה לא היתה כמוה. מייסדי הדתות השונות שכנעו את מאמיניהן בעדויות על התגלות לאנשים יחידים, ובנימוקים אודות הטובה שתצמח להם מהדת. אולם ישראל קיבלו את האמונה בה' ובתורתו מפני שהם עצמם, כולם יחד, חוו את הגילוי האלוהי במעמד הר סיני. על עדותם של מייסדי הדתות השונות ניתן למתוח ביקורת, שמא עדותם נובעת ממצב נפשי מסוים או ממניעים זרים. אך ההתגלות האלוהית לעם ישראל, היתה התגלות לעם שלם, בלא תיווך או פרשנות, ועל כן לא ניתן להטיל בה ספק.

עוד נתגלה לישראל במעמד הר סיני בוודאות גמורה, כי משה רבנו הוא שליח ה' לתת את התורה לישראל, כמו שנאמר למשה לפני מעמד הר סיני (שמות יט, ט): "הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" (להלן טז, ט-י).[4]

יתרה מזו, מעמד הר סיני התקיים בתוך רצף של אירועים היסטוריים שהתרחשו לעם שלם. אירועים שהחלו ביציאת מצרים על ידי עשר מכות וקריעת ים סוף, ונמשכו על פני ארבעים שנות נדודים במדבר עד הכניסה לארץ ישראל. לא מדובר באירוע צדדי וזניח בהיסטוריה של אומה, אלא באירועים מהפכניים, שחוללו את הקמת האומה הישראלית. אין שום אפשרות להמציא בְּדָיָה כזאת, ובזמן מן הזמנים לשכנע עם שלם להאמין בכך, עד כדי כך שהוא יהיה מחויב לשמור את התורה, ולהנחיל אותה לבניו. אם מישהו היה מנסה לספר לעם, שאבותיהם עברו מאורעות מכוננים וניסיים שכאלה, מבלי שבכל משפחה ומשפחה ההורים העבירו מסורת זו לילדיהם דור אחר דור, היו קמים כנגדו ומפריכים את דבריו.

כיוון שמעמד הר סיני הוא יסוד האמונה והתורה, נצטווינו לזוכרו תמיד ולהנחילו לכל הדורות, שנאמר (דברים ד, ט-י): "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ. יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹוהֶיךָ בְּחֹרֵב, בֶּאֱמֹר ה' אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי, אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה, וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן". זה היסוד למסורת ישראל שעוברת מדור לדור עד ימינו (ראו להלן הערה 13, במצוות לימוד האמונה).


[4]. כתב הרמב"ם (הל' יסודי התורה ח, א): "משה רבנו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה, שהמאמין על פי האותות – יש בלבו דופי, שאפשר שיעשה האות בלאט וכשוף… ובמה האמינו בו? במעמד הר סיני, שעינינו ראו ולא זר, ואזנינו שמעו ולא אחר, האש והקולות והלפידים, והוא ניגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים… ומנין שבמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי? שנאמר (שמות יט, ט): הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם, מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם, אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה".

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן