כג – האמונה בתודעה ברגש ובכלל החיים

כיוון שאמונת ישראל מתגלה בכל תחומי החיים, מצווה לבסס אותה בשלושה מעגלים שמקיפים את חיי האדם: בתודעה, ברגש ובכלל החיים.

בתודעה, על ידי לימוד האמונה ומשמעותה, שנאמר (דברים ד, לט): "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ, כִּי ה' הוּא הָאֱלוֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד". ונאמר (שמות כ, ב): "אָנֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ", ונאמר (דברים ו, ד): "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלוֹהֵינוּ ה' אֶחָד". ונאמר (דה"א כח, ט): "דַּע אֶת אֱלוֹהֵי אָבִיךָ וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה". לימוד האמונה הוא לימוד הגילוי האלוהי בעולם ולא ניסיון להבין את עצמותו, שהיא מעבר להשגתנו. לימוד הגילוי האלוהי הוא לימוד דברי התורה והנביאים שמבארים את הנהגת ה' בעולם. וכן התבוננות בבריאה, שאף היא גילוי אלוהי.[13]

ברגש, על ידי מצוות אהבת ה' ויראתו, שנאמר (דברים ו, ה): "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלוֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ", ונאמר (דברים י, כ): "אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ".

בכלל החיים, על ידי לימוד התורה וקיום כל מצוותיה, שנאמר (משלי ג, ו): "בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ". אמרו חכמים (ברכות סג, א): "זוהי פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה". מפני שהיא כוללת את העמדה העקרונית של אמונת ישראל, שהאמונה צריכה להדריך ולרומם את כל תחומי החיים.


[13]. אף שמצוות האמונה מעל למצוות הרגילות, מצוות 'אָנֹכִי' היא גם אחת מתרי"ג המצוות (רמב"ם יסודי התורה א, ו; החינוך כה; רמב"ן שמות כ, א). הקשה רבי חסדאי קרשקש (הקדמה לספרו אור ה'), היאך אפשר לצוות על האמונה, הרי תחילה אדם צריך להאמין, ורק לאחר מכן אפשר לצוותו? לכן סבר שהאמונה אינה אחת מתרי"ג מצוות אלא קודמת להן. אולם לדעת הסוברים שמצוות האמונה היא אחת מתרי"ג המצוות, מצווה ללמוד את ענייני האמונה כמבואר בתורה, ולבארם באופן המתיישב על השכל, על פי המסורת וההיגיון, כל אדם ודור לפי רמתו וסביבתו התרבותית. עוד צריך לומר, שבכלל מצוות האמונה לבאר את ההנהגה האלוקית, ולנקותה מכל סיג של הגשמה או טעות שעלולים להוביל לרשעות, לטפשות או לאדישות, בטענה שכך הוא רצון האל (ראו עולת ראיה ח"א עמ' שלו). כפי הנראה לרבי חסדאי קרשקש בירורים אלו הם מכלל מצוות לימוד התורה.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן