יב – מעמד יהודי עובד עבודה זרה – משומד

ישראל שעבד עבודה זרה נחשב כמי שבגד בעם ישראל ובאלוהיו, ונקרא 'משומד' כי בחר להשמיד את זהותו היהודית. צוותה התורה שלא לקבל מהמשומד קורבן, שנאמר (ויקרא א, ב): "אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה'", דרשו חכמים: "מִכֶּם – פרט למשומד" (חולין ה, א; רמב"ם מעשה הקרבנות ג, ג-ד). ובזה מעמדו גרוע ממעמדו של נוכרי עובד עבודה זרה, שמהנוכרי מקבלים קורבן (להלן ה, ג), ואילו מיהודי משומד אין מקבלים קורבן.

בנוסף, כיוון שהוציא את עצמו מהכלל, צוותה התורה שלא יאכל מקורבן הפסח, שהוא הקורבן שמבטא את סגולת ישראל. שנאמר (שמות יב, מג): "זֹאת חֻקַּת הַפָּסַח כָּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ", דרשו חכמים: בֶּן נֵכָר הוא "ישראל משומד שעבד עבודה זרה" (מכילתא).

כהמשך לכך תקנו חכמים, שישראל שעבד עבודה זרה ייחשב כגוי. לפיכך, אם שחט בהמה, למרות ששחט אותה לפי כללי ההלכה, שחיטתו פסולה כשחיטת גוי (חולין ה, א; פנה"ל כשרות יח, ד). וכן המצווה לגמול חסד לכל ישראל, ובכללם גם לעוברי עבירות, אינה חלה על משומד.

אמנם מצד האמת המשומד הוא ישראל, ולכן אף שקנסו אותו חכמים להיחשב כנוכרי, ונוכרי שקידש אשה ישראלית קידושיו בטלים, אם ישראל משומד קידש ישראלית – מקודשת, וכן ישראלית משומדת שהתקדשה לישראל – מקודשת, ואם ירצו להיפרד יצטרכו גט כשר (רמב"ם אישות ד, טו).[11]


[11]. יהודי שעבד עבודה זרה במזיד אפילו פעם אחת, נחשב משומד (ש"ך יו"ד ב, יז, שמלה חדשה, רב פעלים ועוד רבים, וכך משמע ברמב"ם). ויש אומרים, שאין נעשה משומד בפעם אחת (תוס' חולין יד, א, 'השוחט'). משמע שלדעתם בשלוש פעמים ייחשב משומד, וכפי שכתב מאירי לגבי מחלל שבת בפרהסיה. וכ"כ רשב"א שו"ת ז, קעט, ונימוקי יוסף ע"ז כו, א, שבשלוש פעמים ייחשב משומד. כתב יד פשוטה (ע"ז ב, ה), שלרמב"ם גם מי שלא עבד ממש עבודה זרה, אבל פרש מישראל בשאט נפש ודבק בגויים ובדרכיהם, נחשב כעובד עבודה זרה.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן