קטגוריות

ו – מהי פרהסיה

כפייה לעבור עבירה בפרהסיה כדי להעביר את היהודי על דתו, פירושה כפייה בפני עשרה יהודים לכל הפחות, שכך דרשו חכמים מהפסוק (ויקרא כב, לב): “וְנִקְדַּשְׁתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (סנהדרין עד, ב; מגילה כג, ב). קיום העולם ותיקונו תלויים בכך שישראל יהיו נאמנים לתורה בכל לבבם ובכל נפשם, ומתוך כך אמונת ישראל ותורתם יתגלו בהדרגה בכל העולם. לכן כאשר אחד מישראל נכנע ומוותר על אמונתו בפני עשרה מישראל, נעשה חילול השם גדול במיוחד, וייהרג ולא יעבור. אבל אם לא היו עשרה יהודים, אף שהיו שם גויים רבים, יעבור ולא ייהרג.

גם כשאין עשרה יהודים שרואים בפועל את ביצוע העבירה, אם הדבר ידוע לרבים, נחשב כפרהסיה.[5]

רבים כתבו, שאדם שנצרך למסור את נפשו על קידוש השם, בנוסף לאמירת ‘שמע ישראל’ כפי שאמר רבי עקיבא (להלן הלכה יב), ראוי שיברך: “ברוך אתה ה’ אלוהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לקדש שמו”. ואם הוא בפני עשרה: “לקדש שמו ברבים” (רקנאטי, שו”ת מהרש”ל סד; יעב”ץ; פת”ש קנז, ו. לשל”ה יברך רק כאשר מסירות הנפש בפרהסיה).


[5]. משאלת הגמרא בסנהדרין עד, ב, מדוע אסתר לא מסרה את נפשה כשנלקחה לאחשורוש אחר שהיה זה בפרהסיה, למדנו שלמרות שלא ראו אותה נבעלת לאחשוורוש, כיוון שהדבר היה ידוע לכל, נחשב פרהסיה (ר”ן, מאירי, ריטב”א, רדב”ז, מהרי”ק; ש”ך קנז, ד, ושלא כבנין ציון א, סד. על התשובה לשאלה עי’ להלן הערה 9). אמנם מוכרחים לומר שהואיל והיודעים על העבירה אינם לפנינו, צריך שתהיה ודאות שלפחות עשרה יודעים על כך בזמן המעשה, כך שמן הסתם, מחמת הספק יצטרכו הרבה יותר מעשרה. ויש שכתבו במפורש שכאשר הפרהסיה היא רק בידיעה ולא בראייה, צריך שיהיה “לכל נודע” (תשב”ץ א, קנח), “גלוי ומפורסם לכל” (מהרי”ק קלז).

דרשת חכמים שעשרה הם פרהסיה נלמדה מעדת קורח ומהמרגלים (סנהדרין עד, ב), הרי שחילול השם בפרהסיה הוא גם בפני עשרה מומרים (אג”מ יו”ד א, ע). ספק אם הנהרג מצטרף לעשרה (דבר שמואל סג; פת”ש קנז, ז). למנחת חינוך (רצו, י), נשים אינן מצטרפות למניין עשרה, כדין מניין לדברים שבקדושה. מנגד, יש אומרים שמצטרפות, שכן נשים כגברים חייבות במצוות קידוש השם ומסירות נפש (אור גדול יסה”ת ה, א; עינים למשפט סנהדרין עד, א. וראו פנה”ל תפילה ב, 1, וצ”ע).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן