קטגוריות

יז – שפיכות דמים

איסור רצח הוא אחד משלוש העבירות, שמשום חומרתן, בכל מצב, ייהרג אדם ולא יעבור עליהן. לפיכך, אם יציבו רשעים לאדם שתי אפשרויות: או שתהרוג את פלוני או שנהרוג אותך – ייהרג ואל יעבור ויהרוג. וכן מסופר על אדם שבא בשאלה לאמורא רבה: אדון העיר צווה עלי להרוג את פלוני, ואם לא אעשה כן יהרוג אותי, האם מותר לי להורגו כדי להציל את נפשי? השיב רבה: תיהרג ואל תהרוג, כי מי אמר שהדם שלך אדום יותר מדמו שלו? אולי דמו אדום יותר! (סנהדרין עד, א). גם כאשר נראה לאדם שדמו אדום מדם חברו, כגון שחברו נוטה למות, ייהרג ולא יהרוג. משום שאיסור רצח הוא איסור מוחלט, ובשום אופן אין אדם יכול להציל את עצמו על ידי רצח (משפט כהן קמג עמ’ שטו).

גם כאשר אין תובעים ממנו להרוג אדם בידיו אלא לגרום למותו – ייהרג ולא יעבור. כגון שתבעו ממנו למסור אדם לפושעים או לאויבים, או להראות היכן הוא מתחבא כדי שהם יהרגוהו – ייהרג ולא ימסור. וכן אם תבעו ממנו להשליך אדם לפני חיית טרף ולגרום בכך למותו – ייהרג ולא ישליך. וכן אם תבעו ממנו לתת נשק כדי שהם יהרגו בו אדם, ובלא זאת לא יוכלו להורגו – ייהרג ולא ימסור את הנשק. וכן אם תבעו ממנו להעיד עדות שקר כדי להוציא אדם להורג – ייהרג ואל יעיד עדות שקר.[15]


[15]. גם על ‘אביזרייהו’ של שפיכות דמים – ייהרג ואל יעבור. כ”כ רז”ה ונמוק”י סנהדרין (יז, ב, בדפי הרי”ף), רמב”ן, החינוך רצו. לפיכך, אסור להסגיר אדם למיתה כמבואר למעלה ובהלכה הבאה. וכן ייהרג ולא ייתן נשק לרוצח (ריטב”א פסחים כה, א; רדב”ז ד, צב). וכן ייהרג ולא ישליך אדם לפני חיית טרף (מנ”ח רצו, כה). וכן לגבי עדות שקר (חת”ס כתובות יט, א). וכן לגבי גזילת עני שעלולה להביאו למיתה ברעב (ב”ק קיט, א; עשה לך רב ט, כח-כט). ראו לעיל בסוף הערה 4, בדעת רבי ישמעאל, אימתי היקל לעבור ולא להיהרג.

אמרו חכמים (סוטה י, ב): “נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים”. מדברי רוב הפוסקים משמע שאזהרה זו נאמרה כדי להזהיר מהחומרה הנוראה של איסור הלבנת פנים, אך אינה חיוב הלכתי למסור את הנפש (מאירי ברכות מג, ב; החינוך רמ; עיון יעקב, וכ”כ הרב משה כלפון הכהן ברית אבות על אבות ג, טו. וכן משמע מרמב”ם דעות ו, ח; תשובה ג, יד). אמנם מנגד, מדברי כמה פוסקים משמע שצריך למסור את הנפש כדי שלא להלבין ברבים (תוס’ סוטה י, ב, ‘נוח’; שערי תשובה ג, קלז; בנין ציון קעב). ויש שכתבו שאין חיוב אבל התירו למסור את הנפש כדי שלא להלבין ברבים (פני יהושע ב”מ נט, א; פמ”ג בתיבת גומא חקירה ה; דברי שאול, יוסף דעת יו”ד שמה). ונראה שכוונתם שצריך או מותר למסור את הנפש כדי למנוע עלבון נורא שיכול לשנות את מעמדו של האדם עד שאולי יתאבד או יחלה וימות מצער, אבל בעלבון רגיל אין מקום לכך.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן