קטגוריות

יח – הסגרת אדם למיתה

תבעו מקבוצה של אנשים להסגיר אחד מהם כדי להורגו, תוך איום שאם לא יסגירו אחד מהם יהרגו את כולם – ייהרגו כולם ואל יתנו להם אחד להריגה (תוספתא תרומות ז, כג). אבל אם התביעה היא להסגיר להריגה אדם מסוים כשבע בן בכרי, ואם לא – יהרגו את כולם, יסגירו אותו ואל ייהרגו (ירושלמי תרומות ח, ד). שבע בן בכרי היה איש בליעל שהמריד את ישראל נגד המלך דוד, וכאשר יואב שר הצבא השיב מלחמה נגדו, ברח לעיר ‘אבל בית מעכה’ והתבצר בה. יואב החל במצור על העיר, תוך מגמה להחריבה ולהרוג את יושביה שסייעו למרד. כשראתה זאת אשה חכמה מהעיר, סיכמה עם יואב שראשו של שבע בן בכרי יושלך אל יואב, ובכך יואב יסיר את המצור. אנשי העיר אכן הרגו את שבע בן בכרי והשליכו את ראשו אל יואב, המצור הוסר והעיר ניצלה (שמואל ב’ כ, טז-כב).

לדעת רבי יוחנן, גם אם האדם שהגויים תובעים להסגיר אינו חייב מיתה, כיוון שבעטיו הגויים באים על כל החבורה, הם רשאים להסגירו כדי להינצל. ולדעת ריש לקיש, רק אם זה שהם מבקשים חייב מיתה כשבע בן בכרי, מסגירים אותו. אבל אם אינו חייב מיתה, אסור להסגירו ולגרום בכך להריגתו כדי להציל את נפשם. למעשה, נחלקו הפוסקים כמי ההלכה.[16]


[16]. לאחר שהירושלמי (תרומות ח, ד), הביא את מחלוקת ר’ יוחנן וריש לקיש, הביא מעשה בעולא בן קושב שברח מהמלכות והתחבא בלוד סמוך לרבי יהושע בן לוי. הקיפו גייסות רומאים את לוד, ואיימו שאם לא יסגירו אותו יחריבו את לוד ויהרגו את יושביה. הלך רבי יהושע בן לוי לעולא בן קושב ושכנע אותו להסגיר את עצמו לרומאים. עד אז היה אליהו הנביא רגיל להתגלות בתדירות לרבי יהושע בן לוי ומאז הפסיק להתגלות. צם רבי יהושע בן לוי כמה צומות, התגלה אליו אליהו הנביא ואמר: וכי אני מתגלה למוסרים?! השיב רבי יהושע בן לוי: והלא עשיתי כהלכה. השיב אליהו הנביא, אבל אין זו ‘משנת חסידים’. יש אומרים שהלכה כר’ יוחנן, הן מפני שבדרך כלל הלכה כמותו, והן מהמעשה בר’ יהושע בן לוי, שאף שלא נהג כמשנת חסידים כך ההלכה. וכ”כ ר”ן, מאירי וריטב”א, וכן נראה מהחינוך, סמ”ג וסמ”ק. מנגד, יש אומרים שהלכה כריש לקיש, שכן עולא בן קושב היה חייב מיתה למלכות, ורק מפני זה היה מותר להסגירו, ואפילו באופן זה, אין זו ‘משנת חסידים’. וכ”כ רמב”ם (יסה”ת ה, ה), מכתם, אגודה, ט”ז קנז, ז; שיורי ברכה ח. חייב מיתה שגם לריש לקיש מותר להסגירו, הכוונה בדיני הגויים (ב”ח, ט”ז, פר”ח, מנ”ח ועוד רבים. ולמעשה רוקח ושמן המשחה ההיתר בתנאי שגם דין תורה יסכים לזה, כלומר במצב שדינא דמלכותא אינו חורג מדין תורה).

לכאורה קשה לשיטת ריש לקיש, שלמדנו שהטעם שאין להרוג אדם כדי להינצל הוא משום ‘מאי חזית דדמך סומק טפי’, אבל אם בכל אופן אותו אדם ייהרג, מדוע שלא להסגירו ולהציל את השאר? אלא שסברת ‘מאי חזית’ אינה הסיבה לדין אלא הטעמת סברתו, והדין נובע מכך שאיסור רצח הוא מוחלט, ולכן בשום אופן אין אדם יכול להציל את עצמו על ידי רצח חברו (משפט כהן קמג עמ’ שיד). עוד ביארו, שגם כאשר מאיימים להרוג את כולם אסור למסור אחד, מפני שאם ימסרו אותו – בוודאי ייהרג, ואין ודאות שיוציאו לפועל את האיום להרוג את כולם (לחם משנה רמב”ם יסה”ת ה, ה).

כאשר גויים תובעים אחד להריגה ואם לא יהרגו את כולם. יש מתירים להם להטיל גורל את מי להסגיר (תפארת למשה יו”ד קנז). ורבים אוסרים מפני שרק על פי רוח הקודש מותר להשתמש בגורל (חדרי דעה קנז, נחל יצחק חו”מ פז, ג). אמנם רשאי אחד מהם להתנדב כדי להציל את חבריו, וכפי שנהגו הרוגי לוד (לעיל הלכה יב). כתב המאירי, שאם תבעו למסור אחד להריגה ואם לא – יהרגו את כולם, ויש שם טריפה שעומד למות באותה שנה, ימסרו אותו כדי להציל את השאר (הובא להלכה בשיירי כנה”ג הגהות ב”י קנז, לו). אבל להורגו בידיים אסור (דגל ראובן, ציץ אליעזר ט, יז).

כתב בשו”ת ממעמקים ה, א, שכאשר הנאצים תבעו מראשי היהודים לתת להם רשימה של יהודים שיינצלו והשאר ייהרגו, היה מותר להם לתת רשימה, מפני שהאויב רוצה להרוג את כל ישראל, ואזי כל מה שאפשר להציל צריך להציל. יתר על כן הורה הרב דב בער כהנא בקובנא, שראשי הקהל צריכים לעשות ככל יכולתם להציל כמה שיותר יהודים, גם אם בכך ישתפו פעולה עם הנאצים בכינוס היהודים שכפי הנראה יילקחו להורג. וכתב הרב ישראלי (חוות בנימין צג), שכאשר מדובר בהסגרה ממש, אסור, גם אם חושבים שזה למען הצלת אחרים. יתר על כן, בחכמה שלאחר מעשה התברר שאלו שהסכימו לכך, סייעו לנאצים לרצוח יותר.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן