קטגוריות

ד – אלילות

הנצרות אמנם קיבלה מהיהדות את עיקרון האמונה באל אחד, אולם יחד עם זה טענה, ש’אותו האיש’ הוא ‘אלהים’ שהתגשם בבשר ודם, והאלוהות האחת היא שילוש – האב, הבן ורוח הקודש. ויכוחים רבים התחוללו בקרב הנוצרים אודות ההגדרה של כל זאת, אולם ככלל, מוסכם כמעט על כל הזרמים והכתות, שאותו האיש שהופיע עלי אדמות כבשר ודם הוא בעצם ‘אלהים’. וכפי שסיכם את אמונת הנוצרים רבי יהודה הלוי (כוזרי א, ד): “אנושי בנגלה ואלהי בנסתר, נביא שלוח בנגלה ואלוה שולח נביאים בנסתר, והוא המשיח, הנקרא בן האלהים, והוא האב והוא הבן והוא רוח הקודש”.

תפישה זו נקראת ‘עבודה זרה בשיתוף’, הואיל ובנוסף לאמונה בה’ משתפים תפישה אלילית, לפיה האלוהות האחת שמעבר לכל הגדרה, מתגשמת באדם ובשילוש. לגבי ישראל ‘עבודה זרה בשיתוף’ נחשבת עבודה זרה לכל דבר, וחובה על יהודי למסור את נפשו ובלבד שלא יחטא בכך. שאם יציבו בפני יהודי אפשרות לקבל על עצמו את אמונת הנוצרים או להיהרג, חובה עליו להיהרג ולא להתנצר (לעיל ד, ז). כפי הנראה, לכן היהודים מקפידים לקרוא תמיד למי שהנוצרים מאמינים בו – ‘אותו האיש’, כדי להדגיש שהוא איש ולא אלוהים.

אמנם לגבי בני נח, לדעת רוב הפוסקים, ‘עבודה זרה בשיתוף’ לא נאסרה (לעיל ה, ח-י). מפני שכל עוד המצב המוסרי והרוחני בעולם אינו מתאים לאמונת הייחוד בטהרתה, יש לחשוש שאם בני האדם לא יאמינו כלל, מצבם המוסרי עלול להיות הרבה יותר גרוע. כחיזוק לעמדה זו, יש מביאים כדוגמה את הנאצים בגרמניה והקומוניסטים ברוסיה, שתי תנועות רשע ורצחנות שצמחו בקרב אנשים שעזבו את האמונה בה’ דרך הדת הנוצרית, והובילו לרשע מפלצתי מעבר לכל מה שהיה מקובל בתקופות שהאמינו בנצרות. יתר על כן, לדעת רבים מגדולי ישראל, נוצרים הנוהגים במוסריות כלפי כל אדם וכלפי ישראל, למרות צד השיתוף האלילי שבאמונתם, יכולים להיחשב חסידים וצדיקים, כל אדם לפי מעלתו (לעיל ה, יג).

כיוצא בזה כתב מרן הרב קוק זצ”ל, שאף שהטעות האלילית רעה ומזיקה, רק כשהיא גורמת למעשים רעים, רשעותה חמורה. לכן עיקר הארס שבנצרות, כמו גם באסלאם, אינו בתפישה האלילית אלא בעקירת ערך המצוות והמעשים הטובים, וביחס הרע כלפי עם ישראל ותקוות גאולתו (שמונה קבצים א, ל-לב).[2]


[2]. באורות, ישראל ותחיתו ד, מבואר עניינו של הארס הרוחני שבפגיעה בסגולת ישראל וטשטוש הזהויות הלאומיות, שבעטיו האמונה מאירה רק באופן רפה את הכל בשווה, ולא מאירה באופן מלא לכל עם ומשפחה כפי המתאים להם, ולכל גווני המציאות כפי הראוי להם. מתוך כך רבים מתנכרים לאמונה ומרשיעים. הרב אליהו בן אמוזג (תקפג-תרס) מאיטליה, ברוחב השכלתו ועומק הבנתו, הרחיב והעמיק בנושא זה, ודבריו החשובים מובאים בספר ‘מוסר יהודי לעומת מוסר נוצרי’ בתרגום הרב אליהו רחמים זייני. דבריו, יחד עם דברי מרן הרב קוק, הם הבסיס לשלושת הסעיפים הבאים, ובכללם הביקורת על המוסר הנוצרי, יחד עם ראיית הצד החיובי. בבירורו היסודי, הרב בן אמוזג גם הוכיח שהיסודות החיוביים שבנצרות, שבהם כביכול הנצרות מתנשאת על היהדות, נלמדו מדבריהם המפורשים של חכמי ישראל שקדמו להם.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן