ו – האיסור להַנות עבודה זרה

אסור לקנות ביריד שהיו מקיימים בימי חג אלילי שבו היו משלמים מכל קנייה מס לעבודה זרה, מפני שאסור להַנות עבודה זרה. ואם עבר וקנה, קנסו אותו חכמים שיאבד את מה שקנה. אם קנה בהמה – יחתוך את פרסותיה מהארכובה ולמטה כדי שיהיה ניכר שאסור ליהנות ממנה, אם קנה בגדים – יניחם שיירקבו, אם לקח כלי מתכות – ישליכם לים המלח (ע"ז יג, א; שו"ע קמט, ג).

אמנם מותר להשתתף ביריד שבו התקיים המסחר האזורי, גם אם הוא מתקיים ביום חג אלילי, כי עיקרו לצורך מסחר כללי ולא לצורך פולחן, וגם לא היו רגילים לשלם ממנו מס לעבודה זרה. וכך התנהלו רוב הירידים בתקופת הראשונים והאחרונים (רמ"א קמט, ד).

מי שהיה ביתו סמוך לבית עבודה זרה ונפל הכותל שביניהם, אסור ליהודי לבנות אותו, מפני שבכך הוא בונה גם את כותל בית העבודה הזרה, ונמצא מהַנה אותה. אלא ירחיק ארבע אמות ויבנה את כותל ביתו, כך שלא יוכלו להשתמש בכותל שלו ככותל עבורם. וכדי שלא יוכלו ליהנות ברווח שבין ביתו לבית העבודה הזרה, ישתמש באותן ארבע אמות לבית הכסא או לשאר דברים בזויים, שלא תצמח להם מכך הנאה (ע"ז מז, א-ב).[6]

כמו כן אסור למכור קרקע כדי לבנות עליה בית עבודה זרה, מפני שבכך הוא מהַנה עבודה זרה וגם מסייע לבניינה. כשיש בכך צורך גדול, מותר בחוץ לארץ למכור את הקרקע למתווך נוכרי שימכור את הקרקע למי שירצה.[7]


[6]. במשנה ע"ז יב, ב: "עיר שיש בה עבודת כוכבים, והיו בה חנויות מעוטרות ושאינן מעוטרות, זה היה מעשה בבית שאן, ואמרו חכמים: המעוטרות אסורות, ושאינן מעוטרות מותרות". המעוטרות אסורות, כי מכל קנייה מהן הפרישו אחוז מסוים מכס לע"ז. ביאר ר' יוחנן (שם יב, ב – יג, א), משום שבכך הוא מהַנה במכס את הע"ז, והעיטור נועד לסמן את החנויות שמהן הפרישו מכס זה. אמנם לרשב"ל מהַנה לע"ז מותר, והאיסור מפני שהקונה נהנה מריח העיטור שהיה מוגש לפני כן כתקרובת ע"ז. ביארו הראשונים (תוס', רשב"א וריטב"א), שכוונתו שמהַנה בדבר קטן מותר, אבל גם רשב"ל מסכים שמהַנה בדבר גדול אסור, שכן למדנו במשנה (ע"ז מז, א): "מי שהיה כותלו סמוך לעבודת כוכבים ונפל, אסור לבנותו. כיצד יעשה? כונס בתוך שלו ארבע אמות ובונה…". וביארו בגמרא (מז, ב), שיעשה ברווח הנותר בית כסא כדי שלא יהַנה את הע"ז. וכן נפסק בשו"ע קמג, א. למעשה הלכה כר' יוחנן, שגם להַנות הנאה קטנה אסור (או"ז ח"ד ע"ז קכד). לריטב"א (יב, ב) ומהרש"א (יג, א), מהַנה אסור מהתורה, ולמבי"ט (הל' ע"ז פרקים ח-ט) מדרבנן.

[7]. בשו"ת דור רביעי ח"ב פט, ג, אסר למכור קרקע כדי שיבנו עליה כנסייה, כי הקרקע היא המעמיד ונחשבת כתשמיש ע"ז. וכ"כ בחזון נחום א, סב. וכן אסור להלוות כסף לצורך בניין כנסייה, וכפי שכתב בשו"ע קלט, טו, בשם יש מי שאומר שאסור להלוות לצורך אלילים (שו"ת חיים ביד כח). ונראה שכאשר יש צורך גדול, גם לשיטתם אפשר למכור את הקרקע לנוכרי אחר, והוא יוכל למוכרה לכנסייה (עפ"י שו"ע קנא, א). וכ"כ בשו"ת אור המאיר ו, אלא שהוסיף שעדיף להתרחק מהכיעור ומהדומה לו. וכן במראה הבזק ז, יח, לגבי מכירת בית כנסת לכנסייה, שבשעת הדחק כאשר אין שם עוד מתפללים יהודים, ויש צורך בכסף כדי להחזיק את הקהילה ואת בית הכנסת הפעיל, נכון להתיר על ידי שפרנסי הקהל ימכרוהו למתווך נוכרי, והוא ימכור לאשר יחפוץ (ועי' אג"מ או"ח ב, מד). לסוברים שמותר לתרום לבניין כנסייה (להלן יב, ט), יש מקום לומר שיהיה מותר למכור להם קרקע בחו"ל לשם כך.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן