קטגוריות

ב – האיסור ללכת בדרך המוליכה למקום פולחן

אסרו חכמים ללכת בדרך המוליכה לבית עבודה זרה בעת שמקיימים בו פולחן, משום מראית עין, שמא יחשדו בו שהוא הולך להשתתף בעבודתה או לכבדה. ורק אם אותה דרך מובילה גם למקום אחר, מותר ללכת בה למקום אחר. וכן מי שגר סמוך לשם, רשאי ללכת בה לביתו (ע”ז יא, ב; רבנו יונה, ראב”ד, רא”ש ועוד).

והרמב”ם (ע”ז ט, ט-י) מחמיר מאוד בפירוש דין זה, ולדעתו אסרו חכמים להיכנס לעיר שיש בה מקום עבודה זרה, וקל וחומר שאסור לגור בה. ורק כאשר הדרך למקום אחר עוברת שם – מותר לעבור בה (כמובא בהערה). אמנם למעשה, הלכה כדעת רוב הפוסקים, שהאיסור הוא ללכת בדרך המוליכה למקום עבודה זרה בעת שמקיימים בו פולחן (שו”ע קמט, א-ב).[1]


[1]. משנה ע”ז א, ד: “עיר שיש בה עבודה זרה – חוצה לה מותר… מהו לילך לשם? בזמן שהדרך מיוחדת לאותו מקום – אסור, ואם היה יכול להלך בה למקום אחר – מותר”. בירושלמי (שם א, ד) ביאר ריש לקיש שאיסור זה “ביריד שנו”, והכוונה בשעה שמתקיים בעיר יריד שבמרכזו פולחן. עוד מבואר בירושלמי שם, ששאלת המשנה “מהו לילך לשם” היא לאכסנאי, אך לבן העיר מותר, כי לא יחשדו בו שנכנס לעיר כדי לעבוד עבודה זרה. ע”כ. למעשה שלוש דעות בגדרי האיסור: א) לדעה המקילה, היא דעת רבנו יונה (הובא ברשב”א ונימוק”י ע”ז יב, א; רא”ש ע”ז א, ט; טור יו”ד קמט, א, ועוד) וראב”ד (השגותיו להל’ ע”ז ט, ט), האיסור להיכנס לעיר הוא כדברי הירושלמי, רק בשעה שמתקיים בה יריד עם פולחן ע”ז. וכן נפסק להלכה בשו”ע (יו”ד קמט, א-ב). כיום לא ידוע על מקום שמתקיים בו יריד של פולחן, ואם כן, האיסור שנותר כיום הוא ללכת בדרך המוליכה לבית עבודה זרה בשעה שמתקיים בו פולחן, וכמבואר למעלה. ב) לרש”י (ע”ז יא, ב, ‘עיר’) האיסור להיכנס לעיר שיש בה ע”ז הוא ביום החג שלה גם אם אין שם יריד עם פולחן, ובשאר הימים מותר. וכ”כ ר”ן (ב, ב, ברי”ף); רא”ה (ע”ז יא, ב); אהל מועד; ברטנורא (ע”ז א, ד) ועוד.

ג) לרמב”ם (ע”ז ט, ט-י), גם בימים שאין בהם חג אלילי אסור להיכנס לעיר שיש בה מקום מיוחד לע”ז, וכל שכן שאסור לדור בה, ורק כשהדרך עוברת דרכה למקום אחר, מותר לעבור בה. וכ”כ בפירושו למשנה (ע”ז א, ד): “כל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, כלומר בית תפילתם, שהוא בית עבודה זרה בלי ספק, הרי אותה העיר אסור לעבור בה במתכוון, כל שכן לדור בה. אלא ה’ מסר אותנו בידיהם עד שנגור בעריהם בעל כרחנו, לקיים דברו וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן. ואם כך הוא דין העיר, כל שכן דין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור לראותו, וכל שכן לקרב אליו, קל וחומר להיכנס לתוכו”. וכך משמע מיראים סי’ ער. נראה שטעם האיסור לשיטתו הוא שמא ייגרר אחריה. כמו כן, באומרו ‘עיר’ נראה שכוונתו למה שנקרא בימינו יישוב או שכונה. ואף שיש סוברים שלרמב”ם עבודה זרה בשיתוף מותרת לנוכרים (לעיל ה, 10), וממילא הנצרות מותרת לנוכרים, כלפי ישראל החמיר מאוד להחשיבה כעבודה זרה גמורה. למעשה, כמבואר למעלה, דברי הרמב”ם לא התקבלו להלכה, אולם יש סוברים שבמקום שאפשר, טוב להחמיר כמותו (ש”ך קמט, א).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן