קטגוריות

ג – מראית עין וחצר של בית עבודה זרה

גם למי שאין שום עניין בעבודה זרה, וגם בשעה שלא מקיימים בבית העבודה הזרה פולחן, אסור להיכנס לבית עבודה זרה, משום מראית עין, כדי שלא יחשדו בו שהוא רוצה להתקרב לעבודה זרה ולעובדה.

נחלקו הפוסקים אם מותר להיכנס לחצר בית עבודה זרה בשעה שאין מקיימים שם פולחן. יש מתירים, כגון כאשר רוצים להיכנס לחצר כדי לשבת בצל האילנות (רבנו יונה, רא”ש). ויש אוסרים, כדי שלא יחשדו בו שהוא רוצה להתקרב לעבודה זרה ולעובדה, אמנם אם היתה הדרך עוברת בחצר בית עבודה זרה מותר ללכת בה בדרכו למקום אחר (רמב”ם, רשב”א). והמנהג כדעת המחמירים, ומידת חסידות שאפילו כשהדרך עוברת בחצר בית עבודה זרה, אם יש דרך חילופית שאינה ארוכה ממנה, נמנעים מללכת בדרך העוברת בחצר בית עבודה זרה (רמ”א קמט, ב; צי”א יד, צא, ב; אג”מ יו”ד ג, קכט, ו).

הנאלץ לעבור ליד מקום עבודה זרה, הורו חכמים שלא יעשה דבר שנראה ממנו כאילו הוא משתחווה לה. לפיכך, אם נתקע לו קוץ ברגלו או התפזרו מעותיו לפני עבודה זרה – לא ישׁחה להסיר את הקוץ או לאסוף את המעות מולה, מפני שהוא נראה כמשתחווה לה. אלא ישב או ישחה תוך שהוא מפנה את גבו או את צידו לעבודה זרה, וכך יוציא את הקוץ ויאסוף את מעותיו. גם כשאין שם אדם שרואה אותו, לא ישחה כשפניו לעבודה זרה, מפני שכל דבר שאסרו חכמים מפני ‘מראית עין’ של איסור תורה, אסור לעשות גם בחדרי חדרים. כיוצא בזה, מנהג עובדי האלילים היה לקבוע לפני האליל פרצופים בדמותו, והיו מזרימים מים דרך פיהם, ואסרו חכמים לשתות מהם, כדי שלא ייראה כמנשק לאליל. כיוצא בזה, אם היה מעיין נמשך לפני עבודה זרה, לא ישחה וישתה ממנו, כדי שלא ייראה כמשתחווה לעבודה זרה (ע”ז יב, א; שו”ע קנ, ב; ש”ך א).

יש אומרים, שגם במצב של סכנת מיתה בצמא, לא ישתה באופן שנראה כמשתחווה לעבודה זרה. ורבים סוברים, שהואיל והאיסור הוא מפני מראית עין בלבד, במצב של פיקוח נפש ישתה למרות שהוא נראה כמשתחווה לפסל. וכן הלכה (ר”ן, רמ”א קנ, ג). ולכן מי שרודפים אחריו להורגו, רשאי להיכנס לבית עבודה זרה אף בשעת פולחן, הואיל והוא נכנס לשם כדי להציל את חייו.[2]


[2]. ברייתא בע”ז יב, א: “מעיין המושך לפני עבודת כוכבים – לא ישׁחה וישתה, מפני שנראה כמשתחוה לעכו”ם, ואם אינו נראה – מותר”. מהגמ’ משמע שגם כאשר יש סכנה בהימנעות משתייה, אסור לשתות. וכ”כ רשב”א ונימוקי יוסף שם. וכ”כ ריטב”א (ע”ז יא, ב), והוסיף: “אם יש שם חצר לדון, או שדרכן ליכנס שם לעשות צרכיהם או לעבור שם דרך קפנדריא – מותר, ואפילו במקום הפסד ממון בלבד”, כי אז הוא כמו דרך שאינה מיוחדת לאותו מקום. מנגד, הרא”ש (כלל יט, יז) התיר להיכנס לבית עבודה זרה כדי להינצל, אפילו אם ברח לשם כי ידע שהם נוהגים שלא לקחת אדם להריגה מתוך בית הע”ז. ואין זה נחשב למתרפא מע”ז, שעליו אמרו שייהרג ואל יעבור מחשש שיימשך אחריה, כי הוא ניצל על ידי הנוהג של עובדיה ולא על ידי אמונה בכוחה הסגולי. ולכך נטה הר”ן (ג, ב, ברי”ף ‘גמ”), שכל שיש סכנת נפשות מותר לשתות מהמעיין שלפני הע”ז, וק”ו שמותר ללכת בדרך ההולכת למקום ע”ז לשם פיקוח נפש. וכוונת הגמרא שרק בחשש סכנה אין לעשות דבר שייראה כהשתחוויה לע”ז, אבל בסכנה ודאית מותר. וכך משמע ממאירי. למעשה כתב רמ”א קנ, ג, כמקילים, וכך נראה משו”ע קנז, ג (ראו ט”ז קנז, יא). ולכך נטו ב”ח קמט, ה; ש”ך ב; יהודה יעלה יו”ד קע; מקור מים חיים קנ, ג. והגר”א קנ, ד, פסק כמחמירים.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן