לדעת רובם המכריע של הפוסקים, האסלאם אינו עבודה זרה (לעיל ז, 1), ועל כן מצד זה אין איסור להיכנס למסגד, ויש שכתבו שבשעת הצורך אף מותר להתפלל בתוכו.
אמנם נראה למעשה, שבימינו אסור להיכנס למסגד. וזאת משום שבדורות האחרונים הפכו רבים מהמוסלמים למובילי שנאת ישראל בעולם, והם מבזים ומשפילים את עם ישראל ואת תורתו, ובמסגדים רבים מעוררים שנאה לישראל, ובחלקם אף קוראים למלחמה בישראל וביהודים. ואמרו חכמים (ספרי זוטא במדבר י, לה): “כל שהוא אויב ושונא לישראל כְּאִלו הוא אויב ושונא למקום”. זהו שנאמר (במדבר י, לה): “וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה: קוּמָה ה’ וְיָפֻצוּ אֹיְבֶיךָ וְיָנֻסוּ מְשַׂנְאֶיךָ מִפָּנֶיךָ”, אויבך ושונאך הם אויבי ישראל ושונאיו. ועליהם נאמר (תהלים קלט, כא-כב): “הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ ה’ אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט. תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי”. וכן אמרו חכמים (מכילתא דר’ ישמעאל), על הפסוק (שמות טו, ז): “וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ תַּהֲרֹס קָמֶיךָ”, מי הם הקמים על ה’? “כל מי שקם כנגד ישראל כאלו קם כנגד הקדוש ברוך הוא”. לפיכך אסור להיכנס לסתם מסגד. אמנם למסגדים שיש להם מנהיגים טובים שמצהירים בגלוי שהם מכבדים את ישראל ואת היהדות, מותר להיכנס. והרוצה לסמוך על המתירים – רשאי להיכנס לסתם מסגד, ובתנאי שאותו מסגד לא נודע כנותן מקום לשנאת ישראל.[4]
מותר להיכנס במערת המכפלה למקום שהמוסלמים מתפללים בו, ומותר לקיים שם תפילות כמקובל. ואף שהמוסלמים קבעו שם מסגד, הם באו בגבולנו, למקום קבורת אבותינו ואימותינו, וכשאנו נכנסים למערת המכפלה איננו נכנסים למסגד אלא פוקדים את קברי אבותינו ואמותינו הקדושים.
מותר להיכנס לגנים הבהאים שבחיפה. מפני שאמונתם איננה עבודה זרה, אלא זרם שיצא מהאסלאם, שמאמין בא-ל אחד. וכן מותר להיכנס לבתי התפילה שלהם, כי הם מכבדים את עם ישראל ואת דתו, ומכירים בזכותו על ארץ ישראל.[5]
[5]. הגנים הבהאים הנמצאים בחיפה נודעו ביופיים. הם ניטעו סביב המקום שבו נטמנו עצמותיו של מייסד דתם ‘בהאא אללה’. אמנם במשך תקופה הבהאים דיברו על כך שהאלוהות מתגלה במייסד דתם, אולם ככלל הם החשיבו אותו כנביא, ולכן אין בהם עבודה זרה. וכן בדק ומצא הרב שאר ישוב כהן זצ”ל, רבה של חיפה (בניין אריאל עמ’ 73-75). ואפילו אם דתם היתה עבודה זרה, מותר היה להיכנס לגנים הבהאים, שכן הגנים לא נעשו לכבוד עבודה זרה והם אינם נוי לעבודה זרה, אלא לכבוד מקום הקבר שבמרכזם, אלא שאם היה בזה עבודה זרה היה ראוי להתרחק מהם לכתחילה (עי’ בדברי רשז”א במעדני שלמה עמ’ רנ, ובדברי הרב זלמן נחמיה גולדברג, בניין אריאל עמ’ 73-75).