קטגוריות

ו – כניסה לכנסייה ובתי פולחן לצרכים שונים

כפי שלמדנו (לעיל יא, ח), אסור לבנות את החדר שבו מקיימים את הפולחן של הדתות השונות, כי הוא תשמיש של עבודה זרה. אבל את שאר החדרים מותר לבנות, כי הם ‘תשמיש דתשמיש’. אולם לאחר שהמבנה כבר משמש כמקום פולחן, גם לצורך שיפוצים ב’תשמיש דתשמיש’ אסור להיכנס מפני מראית עין. אבל אם ייכנסו שני יהודים יחד בבגדי עבודה, אין חשש מראית עין, ומותר להם לעסוק בשיפוצים במקומות שמוגדרים ‘תשמיש דתשמיש’.

כאשר מעמידים קלפי לבחירות בחדרים שבבניין כנסייה, נוהגים להקל להיכנס לשם כדי להצביע, הואיל וברור שנכנסים לשם שלא לצורך עבודה זרה. כיוצא בזה נהג הסעות שבמסגרת עבודתו נצרך להסיע אוכל ותלמידים נוכרים לבתי ספר שמתקיימים בכנסיות, רשאי להיכנס לשם במסגרת עבודתו.

אנשי רפואה שהוזעקו לבית עבודה זרה או לכנסייה כדי להעניק טיפול לחולה, צריכים להזדרז להגיע לשם כדי לטפל בחולה, שכן הכל יודעים שמגמתם להציל אדם ולא להתקרב לעבודה זרה. כמו כן שוטרים שמופקדים על הסדר הציבורי, רשאים בימי חג אלילי או נוצרי לשמור על הנאספים, הואיל וברור שמגמתם לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע פשע.[6]


[6]. התעורר ספק האם מותר בשעת הדחק להיכנס לצורך חול לחדרי ספח שבכנסייה שאינם משמשים לפולחן. בפשטות אם דינם כחצר, יש מקום להקל על פי המקילים בדין חצר (לעיל הלכה ג). ואם דינם כד’ אמות שלפני הכנסייה או כדעת המחמירים בחצר – אסור, ועדיין אולי מפני שברור שמטרת הכניסה היא לצורך צדדי, גם לדעת המחמירים אין איסור. נזכיר בקצרה דיונים מעשיים בסוגיה זו: בישכיל עבדי ח”ח או”ח כ, מו, ובמשנה הלכות ו, קלט, אסרו להיכנס לבניין ע”ז לצורך הצבעה בבחירות. ולכך נטה במראה הבזק א, נט. מנגד, הרב פיינשטיין היקל וכן נהגו (רשומי אהרן יו”ד קמב, ב, כמובא באהל יעקב קנ, ח). וכ”כ בתשובות והנהגות ב, תי. וכן היקל במסורת משה ח”ד עמ’ רה, למי שממונה על חלוקת ארוחות צהריים לילדים במחנות קיץ של העירייה, שמתפקידו להיכנס ולספור את התלמידים, וחלקם נמצאים בכנסיות שיש להן דלת אחת, כי ברור שהוא עוסק בפרנסתו. אבל בקביעות היה אוסר. מותר להיכנס למנזר, שהוא מקום מגורי הנזירים (הרב פיינשטיין ברשומי אהרן קמב, א, אהל יעקב קמט, ז). בחיי הלוי ד, סג, היקל להיכנס לפגישה עסקית במרתף של כנסייה, כי אין משתמשים בו לצרכי ע”ז אלא משכירים אותו לכל צרכי קהילתם. הרב פנחס יהושע הכהן כהנוב התיר להיכנס לחדרי ספח של כנסייה לצורך השתתפות בקבוצת גמילה מהתמכרות.

על שוטרים כתב הרב רמי ברכיהו בתחומין לט. על אנשי רפואה ראו בדברי הרב ד”ר מרדכי הלפרין (קובץ בית הלל כד-כה), שנדחק להתיר בגלל “חשש איבה הקרובה לפיקוח נפש”. אולם למעשה ההיתר מרווח, שכן המחלוקת המבוארת בהערה 2 בין הרשב”א לרא”ש היא במצב שנראה כעובד ע”ז, ואף בזה נפסק כרא”ש שהיקל. אולם כאשר אין חשש לחשד, אף הרשב”א מודה שמותר להיכנס (עי’ ריטב”א ע”ז יא, ב).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן