ב – לא תתורו

בנוסף לאיסור לפנות אחר האלילים, ישנה מצווה שלא יְפַנֵּה אדם את דעתו לחשוב ולהתעניין בדעות רעות שעלולות לגרום לו לעקור עיקר מעיקרי התורה, שנאמר (במדבר טו, לט): "וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם". דרשו חכמים: "אַחֲרֵי לְבַבְכֶם – זו מינות… וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם – זו זנות [הרהור עבירה] … אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם – זה הרהור עבודה זרה" (ספרי שם; ברכות יב, ב). במחשבת מינות כלול גם התעניינות ועיון במחשבות של כפירה, בין לכיוון של עבודה זרה ובין לכיוון של פקפוק באמונה בה' או בסגולת ישראל או בתורת ישראל. וכפי שכתב הרמב"ם (ספה"מ לא תעשה מז): "שהזהירנו שלא לתור אחרי לבבנו עד שנאמין דעות שהם הפך הדעות שחייבתנו התורה".

ואין הכוונה למנוע שאלות לבירור האמת או מחשבות בתחומי הפילוסופיה, אלא שיש לשכלו של אדם גבול אישי וגבול כלל-אנושי. הגבול האישי תלוי ברמתו האישית של הלומד. ככל שהוא בשלב מתקדם יותר של לימוד תורה והתפתחות שכלית, כך הוא מסוגל להתמודד יותר עם דעות מנוגדות לאמונתו ולהשיב עליהן תשובות שיעצימו את אמונתו. אך אם ינסה ללמוד דעות אלה לפני שיגיע לשלב שבו יוכל להתמודד איתן, יש חשש שיפגעו באמונתו. לא זו בלבד, אלא גם דברי תורה עמוקים אינם ראויים למי שעוד לא התרגל לעיין בחכמה וללמוד ש"ס ופוסקים. ואף אז, ייזהר ללומדם בתשומת לב רבה ולאור הדרכת רב, כדי שלא יטעה להבינם שלא כראוי ויגיע לידי הגשמה הנוטה לעבודה זרה או למחשבות כפירה (משנה חגיגה ב, א).

הגבול הכלל-אנושי נובע מכך ששכלו של האדם מוגבל, וגם אם יחכים מאוד בתורה ובחכמה, יש תחומים שהם מעבר להשגת השכל האנושי, ואם ינסה לחשוב בהם, יחריב את יכולת שכלו לחשוב כראוי, ובעל כורחו יגיע לעמדות של עבודה זרה או כפירה. זהו שהזהירו חכמים במשנה (חגיגה ב, א): "כל המסתכל בארבעה דברים ראוי לו כאילו לא בא לעולם: מה למעלה, מה למטה, מה לפנים ומה לאחור. וכל שלא חס על כבוד קונו – ראוי לו שלא בא לעולם".

הגבלות אישיות וכלליות אלו נועדו לתת לאדם אפשרות להחכים בתורה ובחכמה בלא ליפול בטעויות חמורות מחמת עיסוקו בדברים שמעבר להשגתו. וכן ביאר הרמב"ם (מו"נ א, לב), שכשם שאדם שמתאמץ להסתכל על דברים שאין ביכולתו לראות כדוגמת השמש, מקלקל את ראייתו עד שלא יוכל לראות גם דברים שמתחילה היה יכול לראות; כך מי שמנסה לחשוב בדברים שאין שכלו של האדם מסוגל להבינם, מקלקל את יכולתו להשיג את מה שביכולתו להבין. לכן הזהירה התורה שלא לתור אחר מחשבות שעלולות להביא לכפירה. אבל אין כוונתה "לסתום את פתח העיון לגמרי ולבטל את השכל מהשגת מה שאפשר להשיגו, כפי שחושבים הבורים והרשלנים, הששים להפוך חסרונם ואווילותם לשלמות וחכמה, ואת שלמותם של אחרים וידיעתם לפחיתות ויציאה מן התורה. שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ. אלא כל הכוונה היא להודיע שיש לשכל האנושי גבול שהוא עוצר בו".[2]


[2]. בהלכה הבאה נלמד שלשם לימוד תורה וכדי להשיב לאפיקורוס מותר ללמוד דתות זרות ודברי כפירה, וממילא 'לא תתורו' הוא בהתעניינות מתוך סקרנות ולא לשם שמיים, או למי שעוד לא החכים בתורה ובחכמה כדי להתמודד עם דעות אלו. קל וחומר מלימוד מעשה בראשית ומעשה מרכבה, שאמרו במשנה חגיגה ב, א: "אין דורשים בעריות בשלושה, ולא במעשה בראשית בשניים, ולא במרכבה ביחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו". לדרוש בעריות, היינו ללמד איסורי עריות שאינם מפורשים בתורה, ואם הרב ילמדם לשלושה יש חשש שאחד לא יקשיב ואח"כ יתפתה להקל באיסור. 'מעשה בראשית' הוא חכמת בריאת העולם על פי המדע או סדר השתלשלות בריאת העולמות על פי הקבלה, שהואיל ויש בהם עניינים עמוקים, צריך הרב לראות שהתלמיד הבינם היטב, ולכן לא ילמדם לשניים. 'מעשה מרכבה' הוא חכמת האלוקות על פי הסוד כדרך חכמי הקבלה, או על פי השכל (פילוסופיה) כדרך הרמב"ם. לרום עומקה של חכמה זו, אף ליחיד אין ללמדה אלא אם כן התלמיד העמיק מאוד בחכמה עד שהוא מבין הרבה מדעתו, והרב רק צריך לדייק ולהשלים את הבנתו (ראו בפירוש המשנה שם לרמב"ם, רע"ב, תוס' יו"ט, תפארת ישראל יכין).

בדורות האחרונים, בתהליך הדרגתי רבתה החכמה ורבים לומדים מספרים, לכן נוהגים רבנים ללמד גם עניינים מורכבים אלה לקבוצות גדולות יותר. ועדיין העיקרון מחייב, שלא ללמד דברים מורכבים ומופשטים למי שאין ביכולתו לקולטם, ובעקבות לימודם הוא עלול להגיע לכפירה או עבודה זרה. ויש תחומים שהם מעבר ליכולת השגת האדם, וכפי שאמרו במשנה (חגיגה ב, א): "מה למעלה, מה למטה, מה לפנים ומה לאחור". כלומר מה היה לפני תחילת הכל, ומה מעבר לכל הנמצא, וכפי שביאר הרמב"ם בפירושו למשנה שם ובמו"נ א, לא-לב. בפילוסופיה המודרנית קנט ביסס עמדה דומה בספרו 'ביקורת התבונה הטהורה', לפיה אין אפשרות להבין את הדבר כפי שהוא לעצמו, אלא רק כפי שהוא מתקבל אצלנו בתודעתנו לפי יכולת השגתנו. המבין יסוד זה, מבין שמכל הגילויים המדעיים לא ייתכנו קושיות על האמונה, ומצד שני יש בלימודם מצווה, שכן הם חכמת הבורא ובכלל מעשה בראשית שמצווה ללומדם (ראו פנה"ל ליקוטים א', א, טו).

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן