טו – קידוש השם בדרך הטבע ובדרך נס

יש טוענים, שהגאולה צריכה לקדש שם שמיים, ואם תהיה בדרך הטבע לא יהיה בכך קידוש השם, כי רק על ידי אותות ומופתים הוא יתקדש. אולם האמת שקידוש השם הגדול הוא כאשר בני ישראל הולכים בדרכי ה', וה' מברך את מעשה ידיהם בדרך הטבע, וכפי שמבואר בתורה (פרשיות בחוקתי וכי תבוא). כי אז השמיים והארץ מתחברים, וברכת ה' שופעת בכל, וכל הבריאה אומרת שירה, ומתגלה "כִּי ה' הוּא הָאֱלוֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד" (דברים ד, לט). וכפי שכתב רבי דוד טֶבְּל (נחלת דוד דרוש א), שכאשר ה' מנהיג את העולם בדרך נסתרת תחת כנפי הטבע, זוהי ההנהגה "העולה על כולנה… בשולחו הברכה במעשה ידיהם… כאשר היה העניין במלחמותיו של דוד", והיה בזה קידוש השם יותר גדול מאשר בנס שעשה ה' לחזקיהו במלחמתו בסנחריב. לכן דוד המלך לא ביקש מה' שיעשה לו נס. "כי דוד המלך ע"ה שיער בנפשו, כי הוא נכון ומעותד להיות מרכבה לקבלת השפע, אף ביצוריו, עורקיו וגידיו החומריים… והרצון שיהיה הוא בעצמו המכה אותם, והיא הגדולה שבמעלות…".

שני פירושים נאמרו לכך שהנביאים תיארו את הגאולה בדרך נס (ישעיהו יא, א-י; ל, כה-כו; יחזקאל לח, יח-כג, ועוד), ושניהם אמת. האחד, לבאר בכך שה' יעזור לישראל להצליח לעלות לארץ וליישבה (כמבואר בהלכה יג). והצד הניסי שבתיאורים נאמר בלשון משל, כדי לתאר את גודל הפלא של קיבוץ הגלויות ויישוב הארץ שהיתה שממה וחרבה ותהפוך לפורחת ומשגשגת, מה שלא אירע לשום עם ולשום ארץ. וכן מה שנאמר שֶׁיָּגור זאב עם כבש, היינו שרשעי העולם שנמשלו לזאבים לא ירשיעו להרוג (רמב"ם הל' מלכים יב, א).

השני, התיאורים הניסיים נאמרו על עולם הבא, שלאחר ימות המשיח והגאולה, שהוא אכן מעל ומעבר לטבע העולם הזה וכולו נס עבורנו. זהו שאמרו חכמים (סנהדרין צט, א): "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד", הרי שגם בימי הגאולה עולם כמנהגו נוהג, אלא שישראל בני חורין בארצם ויכולים לבחור בטוב, ורק לאחר מכן בעולם הבא, הטבע כולו ישתכלל ויתעלה.

אמנם לעיתים מצינו בדברי ראשונים ואחרונים שכתבו על הגאולה הקרובה שתתקיים בדרך נס, בניגוד למצוות יישוב הארץ, שכפי שלמדנו היא מצווה מעשית שצריכה להתקיים בדרך הטבע, ובניגוד לייעודם של ישראל לגלות את דבר ה' בדרכי הטבע. ואולי חששו שמא יתייאשו ישראל מגאולתם, אחר שנראה היה לכאורה שאין סיכוי לפעול למען קיבוץ הגלויות ויישוב הארץ, ולכן עודדו את רוחם בתקווה לגאולה ניסית שמעל הטבע. ויש בזה אמת, כי גם כאשר הגאולה מגיעה מתוך ייסורים ובדרך הטבע, יש בה צד של נס שלא יאומן. אולם כשם שעזרה ניסית דומה להלוואה בריבית גבוהה (לעיל הלכה ו), כך העידוד שמעודדים את ישראל בתיאורי הגאולה הניסיים הוא כמו הלוואה בריבית, שהתשלום עליה גבוה מאוד. שכן מרוב דיבורים על גאולה ניסית, נשכחה המצווה לעשות הכל כדי לעלות לארץ וליישבה, וכך כאשר ניתן היה לעלות לארץ, נשארו בגלות והגיעו עלינו צרות גדולות ונוראות: השואה, שלטון הרשע הקומוניסטי וההתבוללות. ייתכן שלא היתה ברירה, ובלא תקוות הנס לא היינו שורדים, אולם המחיר של ההישענות על הנס היה כבד מנשוא.[14]


[14]. סנהדרין צט, א: "אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: כל הנביאים כולן לא נתנבאו (בתיאורים הנפלאים של שפע ורוב טובה) אלא לימות המשיח, אבל לעולם הבא – עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹוהִים זוּלָתְךָ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה לוֹ (ישעיהו סד, ג). ופליגא דשמואל, דאמר שמואל: אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות בלבד". כלומר לשמואל דברי הנפלאות שבגאולה הם על עולם הבא, אך בימות המשיח עולם כמנהגו נוהג, אלא שעם ישראל יחיה בחירות ללא עול זרים. ברמב"ם הל' תשובה ח, ז, כתב שדברי הנביאים על ימות המשיח כר' יוחנן, ושם ט, ב, ובהל' מלכים יב, א-ב, כתב שדבריהם כשמואל. המפרשים האריכו בביאור דבריו (ראו כס"מ, לחם משנה ומעשה רקח להל' תשובה ח, ז; וביד פשוטה להל' תשובה ט, א). ונראה שלרמב"ם אין בין שתי הדעות מחלוקת גדולה, שכן ממילא הוא ביאר את הנפלאות שבדברי הנביאים בדרך משל, וכפי שכתב (הל' מלכים יב, א), ש"גָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ" (ישעיהו יא, ו) היינו שרשעי העולם שנמשלו לזאבים לא ירשיעו להרוג. בנוסף, הרמב"ם כתב (שם יב, ב), שעד שהגאולה תבוא לא נדע כיצד תבוא, ולכן נקט בשתי האפשרויות, או שרק השעבוד יוסר, או שהשינויים יהיו עמוקים יותר, אבל עדיין בדרך הטבע. ואפשר שמדובר על מדרגות בימות המשיח. אבל לכל הדעות העולם הבא הוא מדרגה גבוהה יותר מעבר לסדרי העולם הזה (לרמב"ם מדובר בעולם הנשמות, ולרוב הראשונים הכוונה לאחר תחיית המתים, ומהם: רס"ג, יד רמה, רמב"ן בשער הגמול, ועוד. ראו פנה"ל ימים נוראים א, ה; ח).

רבי חיים בן עטר ב'אור החיים' (במדבר כד, יז), ביאר שגאולת אחישנה במהירות ובאות ובמופת, וגאולת בעיתה בעיכובים גדולים וכעני רוכב על חמור בדרך הטבע. רבי דוד טֶבְּל בדרשות נחלת יצחק דרוש א, הסכים לדבריו, שיש שתי מדרגות בגאולה, אבל ביאר שהמדרגה הגבוהה היא דווקא בדרכי הטבע, כי אז האדם שותף לגילוי דבר ה' בכל כוחותיו. ע"כ. וכ"כ הרב קוק בעין איה (ברכות א, קמג), שכאשר הדור במעלה הוא זוכה לגאולה בדרך הטבע. כי אז "שלמות גדולה תחשב אם נהיה אנחנו העוסקים במצוה זו של הרמת קרן ישראל. ובודאי תפארת גדולה והדר לאומי הוא לנו בהיותינו אנחנו העסוקים בבנין בית ישראל, מצד שלמותינו הלאומי שנמשך מזה ושלמות העולם כולו". (עפ"י מקורותיו של 'אור החיים' מהזוהר וירא קיט, א; בלק ריב, ב, אפשר שהוא מסכים לגמרי לדברי הרב טֶבְּל, שעיקר מעלת הגאולה שבאה על ידי מאמצי ישראל, אלא שבזכות בחירתם הטובה, זוכים להצלחה גדולה כל כך עד שהיא כ'אות ומופת').

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן