לאחר שבחר ה’ באברהם אבינו וצווה עליו לעלות לארץ, בירך אותו, שנאמר (בראשית יב, ב-ג): “וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה”. ביארו חכמים, שכוונת הברכה “וֶהְיֵה בְּרָכָה”, שעד עכשיו היו הברכות נתונות בידי ה’ בלבד, ומעתה יהיו נתונות גם בידי אברהם וזרעו, שנבחרו לגלות את דבר ה’ וברכתו לעולם, וברכתם משפיעה (ברא”ר לט, יא; תנחומא וזאת הברכה א). לא זו בלבד, אלא כל מי שמברך את ישראל מתברך, שנאמר: “וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה”.
כדי להעצים את הברכה לישראל, צווה ה’ את הכהנים לברך את עמו ישראל באהבה בכל יום, ומצווה על ישראל לעמוד כנגדם ולשמוע את ברכתם. מתוך כך תתחזק בישראל ההכרה שה’ הוא בוראם ומקיימם, ויהיו ראויים לקבל את ברכתו (פנה”ל תפילה כ, א-ב). עוד למדנו מברכת כהנים, שהברכה נמשכת על ידי עינם הטובה של הכהנים, שמתוך שהם מביטים על עם ישראל בעין טובה, הברכה יכולה להימשך דרכם (זוהר ח”ד נשא קמז, ב; פנה”ל תפילה כ, ט). מתוך כך יתעצם כל אחד ואחד מישראל להביט על חבריו בעין טובה ולהוסיף להם ולעולם ברכה.
על ידי ברכת כהנים בא לידי ביטוי הקשר המוחלט של ה’ לישראל, ועל כן היא מעניקה להם שמירה. אמרו חכמים, שהואיל ולעיתים יש חטאים בישראל, ואלוהים הוא שופט צדיק, מתעורר בכל יום זעם על ישראל, שנאמר (תהלים ז, יב): “אֱלוֹהִים שׁוֹפֵט צַדִּיק, וְאֵל זֹעֵם בְּכָל יוֹם”, אולם זעם זה מתבטל על ידי ברכת כהנים (ירושלמי סוטה ט, יד). עוד אמרו חכמים (במדב”ר יא, ג), שישנן שישים אותיות בברכת כהנים, כנגד שישים הגיבורים שנועדו להגן על ישראל, שנאמר (שיר השירים ג, ז-ח): “הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל. כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה, אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת”. לפיכך תקנתו של אדם שחלם חלום רע, ש”ישכים לבית הכנסת ויעמוד לפני הכהנים וישמע בברכת כהנים, ואין דבר רע מזיקו” (ראו להלן כז, י).