ז – ברכת החכמים ותפילתם

\לברכתם של החכמים לתלמידיהם ישנה השפעה גדולה במיוחד. לפיכך בירך משה רבנו את כל ישראל לשבטיו לפני מותו, שנאמר (דברים לג, א): "וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹוהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי מוֹתוֹ".

כיוצא בזה מסופר (מגילה כז, ב) על האמורא רב שראה את תלמידו רב הונא שהיה עני, ונאלץ למשכן את חגורתו כדי לקנות יין לקידוש, ובירכו שיתעשר. לימים הברכה התקיימה בשפע. כששמע על כך רב, הצטער שתלמידו רב הונא לא אמר מיד כשקיבל את ברכתו "וכן למר" (וכן יהיה לכבודו). שהואיל וברכתו של רב התקבלה, אם תלמידו היה אומר "וכן למר", היתה נמשכת הברכה גם לרבו. וכן מסופר על רבי שמעון בר יוחאי שהדריך את בנו ללכת לתלמידיו החכמים ולבקש מהם ברכה עמוקה (מו"ק ט, א-ב).

כאשר יש לאדם חולה בביתו, מצווה שיתפלל עליו, שתפילת אדם על קרובו מועילה יותר, הן מפני הקשר שביניהם והן מפני שהיא יוצאת מעומק הלב. ואף יש אומרים שמצוות תפילה מהתורה, היא תפילה בעת צרה (פנה"ל תפילה א, ד). כמו כן המליצו חכמים (ב"ב קטז, א) ש"ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים, שנאמר (משלי טז, יד): חֲמַת מֶלֶךְ מַלְאֲכֵי מָוֶת, וְאִישׁ חָכָם יְכַפְּרֶנָּה". ביאר המהר"ל (ב"ב שם), שתפילת החכם מתקבלת מכוח תורתו, שעל ידה הוא זוכה להיות במעלת השכל, שהיא מעל מדרגת מלאכי החבלה. בנוסף, מתוך שילך לחכם, ילמד כיצד להתפלל על החולה (מאירי ב"ב שם).

נראה שכוונת חכמים היא, שיפנה אדם אל רבו שלימדו תורה או אל חכם המקום שהוא לומד ממנו תורה ומצוות, ומתוך שיבקש ממנו שיתפלל עליו, יתקשר גם לכל הדרכותיו בתורה ויתעורר לחזור בתשובה. וכפי שאמרו חכמים (ברכות ה, א): "אם רואה אדם שייסורים באים עליו – יפשפש במעשיו… פשפש ולא מצא – יתלה בבטול תורה… ואם תלה ולא מצא – בידוע שייסורים של אהבה הם". וככל שיתעורר יותר בזכות החכם לתשובה, כך תפילתו של החכם עליו תיענה. כהמשך להדרכה לפנות לחכמים כדי שיתפללו על החולה, נהגו לברך את החולים בבית הכנסת בזמן קריאת התורה, כי שם נמצאים חכמים רבים שעונים אמן על הברכה (דרכי משה יו"ד שלה, ב; ערוה"ש שם יב).

ויש אנשים שבמקום לפנות לרב שלימדם תורה או לחכם העיר שיתפלל על החולה, ולהתעורר על ידי כך לתשובה וחשבון נפש, פונים לצדיקים מפורסמים ובעלי סגולות כדי שיתפללו על החולה. אולם הם אינם נוהגים כפי עיקר הדרכת חכמים, ופעמים שהם גם לא מבינים שהייסורים נועדו לעורר לתשובה ולמאמץ של תיקון. גם בזמן בית המקדש היו אנשים שטעו לחשוב שאם יקריבו קורבנות יפתו את ה' לסלוח להם ולברכם, ולא הבינו שהעיקר הוא להתחזק באמונה, בתורה, ובתיקון המידות והמעשים. עליהם אמר ה' (ישעיהו א, יא): "לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם", כי ה' רוצה שמתוך הייסורים יחזרו בתשובה, שנאמר (שם טז): "רַחֲצוּ הִזַּכּוּ, הָסִירוּ רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם מִנֶּגֶד עֵינָי, חִדְלוּ הָרֵעַ".[4]


[4]. עיקר הפנייה היא לתלמיד חכם שבעיר, וכ"כ רמ"א יו"ד שלה, י, על פי נימוקי יוסף (ב"ב נג, א, מדפי הרי"ף): "שמי שיש לו חולה בביתו, ילך אצל חכם שבעיר שיבקש עליו רחמים". ורבים הביאו את דבריו להלכה, ומהם: לבוש, בית הילל, חכמ"א, ערוה"ש ועוד. וכ"כ בהעמק דבר ויקרא א, ב, שילך לת"ח שבעירו, ורק לצורך כלל ישראל ילך ליחיד שבדור. ובשבט הלוי ג, קסג, כתב שהעיקר שילך לרבו, ודין רב העיר כדין רבו. וראו מעשה רב בעניין זה בעלי תמר פסחים א, א. ואמנם לצדיקים מיוחדים במינם יש כוח תפילה מיוחד, לפנים משורת הדין (ראו לעיל כא, ב), אולם כיוון שהעיקר בהליכה לרבנים ולצדיקים הוא תיקון המידות והמעשים, יש לחשוש בכוונת ההולך לצדיקים מיוחדים שיסמוך על הסגולה ולא ישפר את מעשיו (לעיל כא, יא), לפיכך העיקר הוא כפי שכתבו הפוסקים שילך לרבו.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן