ו – להיעזר באסטרולוג לצורך אבחון אישיות

אחר שלמדנו שאסור לשאול עתידות מאסטרולוגים נותר לברר האם מותר לאדם לבחון את אישיותו בעזרת אסטרולוג, כדי לדעת מהן התכונות המרכזיות שבו, מאילו יצרים עליו להיזהר, ואילו כישרונות מצויים בו וכדאי לו להשקיע בפיתוחם.

הסוברים שאין אמת באסטרולוגיה, סוברים שאסור ללכת לייעוץ אסטרולוגי, משום שהתורה הזהירה אותנו להתרחק מהשקר. שכל ההולך אחר עצות שקר מטעה את עצמו לחשוב שיש בו תכונות שאין בו או מתכחש לתכונות שיש בו, ובמקום להתאמץ לפתח את מידותיו לפי הבנתו ולפי מה שישמע מרבותיו וחבריו, ייטה אחר הבלים ויתרשל מלפתח את מידותיו וכישרונותיו כראוי. בעלי דעה זו אף מביאים ראיה ממקרים של אנשים שבעקבות ייעוץ שכזה נטו להשקיע בכיוון מסוים שהתברר כמזיק מאוד. כגון שאמרו להם שהם מוכשרים לעסקים ולבסוף הפסידו את כל רכושם, או שמעו שאין להם כישרון לתחום מסוים, ולאחר שנים רבות ואבודות התברר שדווקא באותו תחום הצליחו.

מנגד, יש אומרים שמותר לאדם להיעזר באסטרולוגיה כדי להעמיק בהבנת אופיו ומידותיו. שאם יֵדע שהוא עלול לחטוא בחטא מסוים, יוכל להיזהר מפניו, ואם ידע שיש לו כישרון לתחום מסוים, יוכל לפתח אותו יותר. וכדרך שאמרו חכמים (שבת קנו, א), על מי שנולד במזל מאדים, שבאופיו ייטה לשפוך דם, אלא שביכולתו לבחור אם להיות רוצח, שוחט, רופא או מוהל. כמו כן סיפרו חכמים (שבת קנו, ב), על אמו של רב נחמן בר יצחק, שאמרו לה אסטרולוגים שבנה יהיה גנב. הקפידה שיהיה תמיד עם כיפה לראשו כדי לעוררו ליראת שמיים. כשגדל ביקשה ממנו שייזהר תמיד לכסות את ראשו ויבקש מה' רחמים שיצר הרע לא ישלוט בו. בתחילה לא הבין מדוע אמו דואגת כל כך. פעם ישב ולמד תחת דקל, נפלה הכיפה מראשו ונשא עיניו לדקל וראה שם תמרים, תקף אותו יצרו, ומרוב תשוקה לגנוב טיפס על הדקל ובשיניו תלש את האשכול. אז הבין את דאגת אמו. הרי שלמרות שהאסטרולוגים טעו ובפועל רב נחמן בר יצחק לא היה גנב, בזכות שזיהו את יצרו לגנוב, נזהרה אמו לחנכו ליראת שמיים וכך נעשה לאחד מגדולי ישראל.

ועדיין ניתן לטעון, שבעבר היו האסטרולוגים ברמה גבוהה, והיה מקום להתחשב בדבריהם, אולם במשך השנים נשתכחה חכמתם, ורבו הטעויות בדבריהם, ולכן כיום אין להיוועץ בהם.

למעשה, כיוון שהדבר שנוי במחלוקת, עדיף לנהוג כדעת המחמירים שאוסרים להתייעץ עם אסטרולוג. וגם הרוצה לסמוך על דעת המקילים, כיוון שגם לדעתם רבים טועים בחכמה זו, יקפיד ללכת לאסטרולוג ירא שמיים, ישר ועניו, שנזהר מלחרוץ עמדה, וגם ניחן בהבנה חינוכית.[4]


[4]. ראו לעיל בהלכה ב על הסבר הוויכוח על מעמד האסטרולוגיה. לרמב"ם בפירוש המשנה (ע"ז ד, ז), אסור להתייעץ עמהם משום "שהם דברים בטלים כוזבים שהזהירה מהם התורה כמו שהזהירה מהשקר". כיוצא בזה כתב באגרת לחכמי מרסיליה (מהד' שילת עמ' תעד): "ענין בעלי גזירות הכוכבים ששמעת דבריהם ופשטו הבליהם אצלכם, שהם אומרים שאי אפשר שישתנה דבר זה לעולם, ולעולם לא יהיה ראובן אלא בורסי ועני ואין לו בן, שכך נתן לו כח מזלו בעת לדתו, ולא יהיה שמעון אלא עשיר ובַשָׂם ובעל בנים שיחיו לפניו, שכך נתן לו כח מזלו בעת לדתו. ואלו ב' דברים שקר הם אצלנו, בעלי הדת האמתית. דברי האצטגנינין שקר מפני הדעת… וגם הם עוד שקר מפני קבלת התורה, שאם היה הדבר כן – מה הועילה התורה והמצות והתלמוד לזה האיש…". וכ"כ בתפארת ישראל (קידושין ד, בועז א): "והן אמת שכבר נראה לפי השקפה הראשונה, שקצת דברי חז"ל נוטים לדעת זה… אבל ח"ו שנתפוס דברי רבותינו בזה כפשוטן, דאחר אשר קדשנו הקב"ה במצותיו וצונו לא תעוננו… על כרחך שאין אנו תלויין לא בזמן ולא בכוכב ולא בשום דבר, רק ברצון אבינו שבשמים לבדו… דהך אגדתות אינן כפשוטן, רק כשאר אגדות קדושות שבש"ס, מלובש בהן בחכמת אלעגארי (משל) סודות קדושות ותעלומות חכמה".

מנגד, יש סוברים שיש אמת באסטרולוגיה. כן סבר ר' דוד מבונפיד (הובא בר"ן סנהדרין סה, ב), וכפי שאמרו חכמים (שבת קנו, א) "שמי שנולד במזל פלוני וביום פלוני – יהיה מוכן מצד מזגו לחכמה או לחסידות, או להיות גנב או גזלן וכיוצא באלו". לפיכך עניין זה "מותר לגלותו ושישָמר מן הרעה הנכון לבא עליו, ואין סומכין על הנס". אך אסור "שישתדל לעשות כל מעשיו על פיהם", כפי שלמדו חכמים מ'תמים תהיה'. כיוצא בזה כתב בנימוק"י (שם טז, ב, ברי"ף). אלא שנחלקו אם מותר לחזות עתידות, לדעה השנייה בהערה הקודמת, אסור משום 'תמים תהיה', וגם משום שהם מרבים לטעות, ולדעה השלישית מותר כי היא חכמה מדעית, וקל וחומר שמותר לאבחן אישיות על ידי אסטרולוגיה. אולם גם לפי הדעה השנייה, שרבים סוברים כמותה, יש מקום לעיין. מצד אחד, אולי רק לגבי תחזיות הם מרבים לטעות, אבל לגבי אבחון האישיות אולי הם יותר צודקים (ראו ניצני ארץ ב, יב, לרב שלמה גליקסברג). מנגד, כיוון שלדעתם פעמים רבות האסטרולוגים טועים, ייתכן שייגרם מכך יותר נזק. ואולי ניתן לומר לדעתם, שאם המאבחן הוא ירא שמיים ועניו, חכם ומבין היטב בחינוך, אפשר להיוועץ בו, כי יהיו בידיו כלים לבחון ולתקן את הטעויות שעלולות להתעורר בעקבות המבט האסטרולוגי. אולם כיוון שלדעה הראשונה, אסור לאבחן אישיות על פי אסטרולוגיה, ואף לדעה השנייה הוא ספק, מוטב שהנצרכים לייעוץ יפנו למחנכים או למחנכות שמכירים אותם, או בשעת הצורך לאנשי מקצוע מוכרים.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן