כפי שלמדנו (בהלכה ה), בשעת השמד, כאשר גוזרים על יהודי לשנות את מלבושו למלבושי גוי כדי להעבירו על דתו – אף בצנעה ייהרג ולא יעבור. אולם כל זה כאשר כופים אותו ללבוש בגדי גויים כדי להעבירו על דתו, והוא מציית להם. אבל אם ירצה לברוח משם, מותר לו להתחפש לגוי לשם כך. ואף מותר לו ללבוש בגד כלאיים כדי שלא יחשדו בו שהוא יהודי. שכל זמן שאין יודעים שהוא יהודי, אין חילול השם בכך אלא רק הפרת מצווה ממצוות התורה, ופיקוח נפש דוחה את איסורי התורה (נימוקי יוסף ב”ק מ, ב; מהרי”ק פח; רדב”ז ד, סה; ש”ך קנז, יז).
וכן מסופר במדרש (ברא”ר פב, ח), על שני תלמידים של רבי יהושע, ששינו את לבושם בשעת השמד כדי להיראות כגויים. הכיר בהם שוטר משומד, ואמר להם: אם נאמנים אתם לתורה, תמסרו את נפשכם עליה ואל תתחפשו! ואם אין אתם נאמנים לתורה, מדוע כאשר מכריחים אתכם לעבור על מצוותיה אתם מוסרים את נפשכם עליה? אמרו לו: נאמנים אנחנו לתורה ועליה אנחנו מוסרים את נפשנו. “אלא שאין דרכו של אדם לאבד את עצמו לדעת”, לכן מלכתחילה אנו משתדלים להימלט מהגזירה.
כיוצא בזה, סוחרים יהודים שנצרכו ללכת במקומות המסוכנים ליהודים, נהגו להתלבש כגויים כדי שלא יפגעו בהם. אמנם רק לצורך גדול של פרנסה התירו להתחפש לגוי, ובלא צורך גדול אסור (ב”ח, ש”ך קנז, יט). אבל להצניע את הסממנים היהודיים כדי למנוע התנכלות, מותר גם בלא צורך גדול של פרנסה, ובלבד שאין מתחפשים ממש לגוי. כגון, שבמקום לחבוש כיפה חובשים כובע כדי להסתיר את יהדותם.[7]
בשואה, לעיתים יהודים יכלו להציל את עצמם על ידי שאמרו שהם נוצרים. ואף שלמדנו שאסור ליהודי לומר שהוא נוצרי, האיסור הוא כאשר אמירתו ביטאה כניעה לרצון הגויים להמיר לדתם, אבל כאשר מגמת הגויים להרוג את זרע ישראל גם אם ימירו את דתם, אין בכך המרת דת אלא הינצלות במלחמה, וממילא מותר ומצווה. כעין זה כתב הרב יחזקאל יעקובסן (המעין טבת תשעא). והרב הרצוג (היכל יצחק ח”ב פט, יא) העלה סברא שאולי היה מותר להתחפש לגוי, מפני שיש גויים חילוניים, וממילא אין בכך ביטוי לקבלת דתם. (לגבי היהודים האנוסים שהמירו דתם לנצרות בגזירות בספרד, ובתוך ביתם השתדלו לשמור על זהותם היהודית תוך תקווה שהגזרה תתבטל ויחזרו ליהדות – יש מקום לומר שאחר שכבר נהגו שלא כהלכה, ועברו וחיללו את השם ולא נהרגו, מכאן ואילך מטרתם צריכה להיות לשמור על החיים ולנסות להימלט למקום אחר, גם אם בינתיים יצטרכו להמשיך להתלבש כנוצרים ולנהוג כנוצרים. שכן בכך שייהרגו כבר אין קידוש השם אלא אולי להיפך. בנוסף, בכך שייהרגו יגרמו לרבים אחרים ששקלו חזרה ליהדות לסגת מכוונתם. וכן בכך שייהרגו לא יגרמו לביטול הגזירה כפי שכבר הוכח).