בדורות האחרונים ראה ה’ בעוני עמו, ונתן כוח ביד העולים לארץ להיאחז בה ולבנותה, עד שזכינו בחסדי ה’ להקים את מדינת ישראל. אולם במקביל התעורר זעם רב בעולם המוסלמי על ישראל ועל היהודים. הדת המוסלמית מחייבת להשפיל את היהודים ולהוכיח בכך שירשה את היהדות, ואילו חזרת היהודים להתנהג כאדונים נחשבת כהתרסה נגד האסלאם. לא זו בלבד, אלא שמדינת ישראל קמה על אדמה שנכבשה על ידי המוסלמים אלף ושלוש מאות שנים לפני כן, ומאז לתפישתם היא נחשבת כאדמת ‘הקדש’ מוסלמית, וחובה עליהם להחריב את מדינת ישראל ולהחזיר את אדמתה לאסלאם (ראו לעיל הלכה ד).
מכוח עמדה זו קבעו חכמי דת מוסלמים שחובה על כל מוסלמי ללחום במדינת ישראל ולהחריבה, ולא מעט אף התבטאו בשנאה עזה לכלל היהודים וייחלו להשמדתם. ויש חכמי דת מוסלמים שהכירו בכוחה של מדינת ישראל, והסכימו שכל עוד אין בידי המוסלמים כוח לנצח את ישראל, החובה אינה להילחם במדינת ישראל אלא לפעול להחלשתה מבפנים ומבחוץ, ולהמתין לשעת הכושר, בה יוכלו לקיים את חובתם להילחם במדינת ישראל ולהחריבה. המתווכים השונים בין הערבים לישראל מציעים הצעות פשרה, אולם אינם מבינים כי בשונה מהתפישה המקובלת בעולם, לפיה לעיתים נכון לעשות פשרות, לפי האסלאם אין מקום לפשרה על עקרונות הדת. שכן פשרה מבטאת חולשה ומנוגדת בתכלית לחובת המוסלמי לייצג את כוחו וגבורתו של אללה, ולהחזיק בחרב כדי להשליט את דת האסלאם. רק כאשר ברור שאין אפשרות למוסלמים לנצח, הם פטורים באופן זמני מחובת המלחמה. ואזי חובתם היא לחנך את ילדיהם, שגם אם יעברו מאה שנה שבהן לא יוכלו לכבוש את מדינת ישראל, לא יוותרו על שאיפתם להתחזק ולהחריבה, ולהעניש את היהודים שפגעו בכבודם. כך ישראל ויהודי העולם מוצאים את עצמם במלחמה קשה וממושכת עם האסלאם. ככל שמדינת ישראל תהיה חזקה ונחושה יותר, כך יותר מוסלמים ימצאו את עצמם פטורים מהחובה ללחום בישראל וביהודים, וככל שתיראה פחות חזקה, כך יותר מוסלמים יחשבו שניתן לנצחה, ויראו לעצמם חובה להילחם בה כדי להחריבה.
אולם פתח תקווה אולי יכול להימצא. ישנם בקוראן ביטויים של כבוד לבני ישראל שיחזרו לארץ ישראל. וישנם פרשנים מוסלמים שסבורים שיש הבדל בין הביטוי ‘יהודים’ שמכוון כלפי היהודים שבוגדים בה’, ובין ‘בני ישראל’ שנאמנים לה’ וזכאים לרשת את הארץ שהנחיל להם. כמו כן יש חכמים מוסלמים מעטים אך חשובים, שסבורים שהדגשת המלחמה המובילה לרצח וטרור היא טעות. ובאמת תכליתו של האסלאם להוסיף שלום, אהבה ורחמנות בעולם, ולקרוא לג’יהאד פנימי נגד היצר הרע, ולחנך להענקת כבוד לכל הבריות במקום ללוחמנות.
יהי רצון שעמדתם של המוסלמים המכבדים את העם היהודי תגבר, והם יזכו לטהר את האסלאם משנאת ישראל, וינקו אותו מיצר הגאווה והרצחנות. בזכות היחס החיובי ליהדות, יוכלו ללמוד לפי דרכם, שגם היצירה והיוזמה היא בריאה אלוהית שברא ה’ באדם, וישחררו את האסלאם מהקיפאון שדבק בו מתוך הגזמה בערך הכניעה שמחניק את היצירה והיוזמה האנושית, ויביאו בכך ברכה ושגשוג לעמיהם. מתוך כך יוכלו להנחיל לעולם ערכים חשובים שפותחו באסלאם, כדוגמת ערך הכבוד שחסר בעולם המודרני. על ידי העלאת ערך החירות ניתן בארצות המערב חופש מופרז לחזקים ולעשירים להתנשא על בני אדם שונים ולבזות את ערכיהם. החזרת ערך הכבוד לשמיים והכבוד לבריות יכולה לרפא כמה מתחלואי העולם המודרני, להוסיף עומק ומשמעות לחיי האדם ולעשותו מוסרי וטוב יותר.