קטגוריות

י – הביטחון בה’

מכלל מצוות האמונה, שיבטח אדם בה’ שכל מה שקורה לו הוא מאת ה’ ולטובה. וכן נאמר: “בִּטְחוּ בַה’ עֲדֵי עַד, כִּי בְּיָ-הּ ה’ צוּר עוֹלָמִים” (ישעיהו כו, ד), “בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה’, וְהָיָה ה’ מִבְטַחוֹ” (ירמיהו יז, ז), “בְּטַח בַּה’ וַעֲשֵׂה טוֹב, שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה” (תהלים לז, ג), “יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּה’, עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא” (שם קטו, ט).

אין הכוונה שיבטח האדם שה’ ייענה תמיד לבקשותיו, אלא שיבטח בה’ שמנהיג את עולמו בצדק, וגם הדברים הרעים שקורים לו הם לטובתו, לעיתים כדי להענישו ולכפר על חטאיו ולעיתים כדי לנסותו ולרוממו (ראו לעיל א, כב). לפיכך: “חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה” (משנה ברכות ט, ה; שו”ע או”ח רכב, ג). שנאמר (דברים ו, ה): “וְאָהַבְתָּ אֵת ה’ אֱלֹוהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ” – דרשו חכמים: “וּבְכָל מְאֹדֶךָ” – “בכל מדה ומדה שהוא מודד לך – הוי מודה לו במאד מאד”, וכן נאמר (תהלים נו, יא): “בֵּאלֹוהִים אֲהַלֵּל דָּבָר, בַּה’ אֲהַלֵּל דָּבָר”, דרשו חכמים (ברכות ס, ב): “בַּה’ אֲהַלֵּל דָּבָר – זו מדה טובה, בֵּאלֹוהִים אֲהַלֵּל דָּבָר – זו מדת פורענות”. וכפי שהיה רגיל ‘נחום איש גם זו’ לומר על כל דבר רע שקורה לו: “גם זו לטובה” (תענית כא, א; להלן כא, ה), ואף תלמידו רבי עקיבא אמר: “לעולם יהא אדם רגיל לומר: כל דעביד רחמנא – לטב עביד” (כל שעושה ה’ – לטובה עושה), וכך נהג בעצמו (ברכות ס, ב).

מכלל המצווה, שיבטח בה’ שמנהיג את עולמו בצדק, ואם יבחר בטוב – יזכה לשכר, ואם יבחר ברע – ייענש, וגם זה לטובתו, כדי לזככו ולעוררו לחזור בתשובה. ואף אם לא יחזור בתשובה וייענש בגיהנום, גם זה לטובה, כדי שיזדכך ויוכל לעלות לגן עדן. ואף אם הוא מהרשעים שמתכלים בגיהנום ונשמתם נעשית אפר תחת כפות רגלי הצדיקים בגן עדן (ר”ה יז, א), גם זה לטובתו, שעל ידי כך יסתלקו קלקוליו מהעולם, ומתוך כך יזכה בסוף להתחיות (ר’ צדוק תקנת השבין טו, עו).

אמנם ככל שיבחר בטוב, כך ה’ יעזור לו יותר להצליח, ובמיוחד כאשר הוא הולך לקיים מצווה. וככל שהמצווה גדולה יותר, כך חשיבות הביטחון בה’ בעת קיומה גדולה יותר. לפיכך כאשר חיילי ישראל יוצאים להילחם מלחמות ה’ באויביהם, ומקיימים בכך שתיים מהמצוות החשובות שבתורה – יישוב הארץ והגנת ישראל מיד צר, צוותה אותם התורה שלא לפחד אלא לבטוח בה’, שמתוך שיתחזקו בקיום מצוות המלחמה בתושיה ובגבורה, ינצחו את אויביהם. וכפי שנאמר (דברים ז, יז-יט): “כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ: רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי, אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם?! לֹא תִירָא מֵהֶם, זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה’ אֱלֹוהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם… כֵּן יַעֲשֶׂה ה’ אֱלֹוהֶיךָ לְכָל הָעַמִּים אֲשֶׁר אַתָּה יָרֵא מִפְּנֵיהֶם”. ונאמר (שם כ, א): “כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶךָ, וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב, עַם רַב מִמְּךָ – לֹא תִירָא מֵהֶם, כִּי ה’ אֱלֹוהֶיךָ עִמָּךְ, הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם”.

אמנם כאשר ישראל חוטאים, הם נענשים ואויביהם מנצחים אותם, כפי שנאמר בפרשת הקללה (ויקרא כו, יז): “וְנִגַּפְתֶּם לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם”. ואזי אם יבטחו בה’ שלמרות עוונותיהם ינצחו, לא יהיה לביטחון זה על מה לסמוך, וכפי שהיה בימי חזקיהו, שטעה לבטוח בה’ ולמרוד באשור, למרות השפל המוסרי במצוות שבין אדם לחברו ושחיתות השרים. וכן בימי המלך יאשיהו, הנביא ירמיהו הורה לו שלא לצאת למלחמה בצבא המצרי שעבר בארץ ישראל, מפני שחטאי העבודה זרה עוד לא תוקנו כראוי (איכ”ר א, נג). ויאשיהו שסבר שכבר החזיר את דורו בתשובה כראוי, בטח בה’ ויצא להילחם והובס ומת. וכן בימי המלך צדקיהו, נביאי השקר קראו לעם לבטוח בה’ ולמרוד בבבל, וירמיהו ניבא בשם ה’ שלא ימרדו, והסוף היה שמרדו והמקדש נחרב.

באין נביא, על עם ישראל לנהוג כפי הדרכת התורה, שצוותה לצאת למלחמה כדי להגן על ישראל מאויביהם, וכדי לרשת את הארץ כאשר יש סיכוי סביר לכובשה ולהגן עליה. ואזי מצווה להתחזק בביטחון בה’, שהואיל והחיילים מקיימים מצווה, ה’ יעזור להם לנצח את אויביהם. ואם חס ושלום לא נהיה ראויים, נדע שגם הכישלון הוא לטובה, כדי שנערוך חשבון נפש, ומתוך אהבת העם והארץ נתחזק בתורה ובמצוות, עד שננצח את כל אויבינו ונזכה לגאולה.[10]


[10]. כתב רמב”ן שמצוות הביטחון בה’ נלמדת מהפסוק “תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה’ אֱלֹוהֶיךָ” (דברים יח, יג), שכולל את האמונה “שהוא לבדו עושה כל, והוא היודע אמתת כל עתיד”, ו”נאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו”. ויש אומרים שמצוות הביטחון בה’ נלמדת מהפסוק: “וּבוֹ תִדְבָּק” (דברים י, כ), שעל האדם להאמין שה’ משגיח עליו ומקיימו בכל דרכיו (משך חכמה שם).

כתבו רבנו יונה (שערי תשובה ג, לא-לב), ספר החינוך (תקכה), כד הקמח (ביטחון) וספר חרדים (ב), שכאשר ישראל יוצאים למלחמה על אויביהם, מצווה שיבטחו בה’ שיצליחם ולא ייראו מפני האויבים, וכן בכל צרה שתבוא עליהם – יבטחו בה’ שיעזרם. ע”כ. אמנם ברור שאין הכוונה שיבטחו בכך שגם אם לא יהיו זכאים לכך ה’ יעזור להם, אלא יבטחו שה’ יעשה הטוב, וכפי שאמר שר צבא ישראל יואב בן צרויה בעת שנלחמו בבני עמון ובארם: “חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹוהֵינוּ, וַה’ יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו” (שמ”ב י, יב). וככל שיתחזקו יותר במצוות המלחמה, כך יצליחו יותר (עי’ רמב”ם הל’ מלכים ז, טו).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן