קטגוריות

יד – התמעטות הכוחות הרוחניים

בעקבות חורבן בית המקדש הראשון החלה הנבואה להתמעט, עד שבתחילת ימי בית המקדש השני הנבואה הסתלקה. במקביל לכך גם נתמעט כוח משיכתה של עבודה זרה, ונחלש כוחם של המכשפים. באותה תקופה עלה מעמדה של החכמה, ועבר הדגש מידיעת אלוהים ועבודתו על ידי נבואה וכוחות הרגש והדימיון, לידיעת אלוהים ועבודתו על ידי השכל והמעשים. בכך עברנו מתקופת הנביאים לתקופת החכמים. בתקופת הנביאים קלטו ישראל את היסודות הגדולים של האמונה וההליכה בדרכי ה’, אולם במקביל גם גברו כוחות הטומאה שבעבודת אלילים ובכשפים, עד שלא יכלו ישראל לעמוד בפניהם וחטאו בעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים ונחרב בית המקדש הראשון. אז סברו אחרוני הנביאים, שמוטב לוותר על הנבואה ולהמשיך להדריך את העם על ידי העצמת לימוד התורה וקביעת תקנות להשרשת קיום מצוות התורה בעם, כדוגמת תקנת התפילות, הברכות והקריאה בתורה. בכך העמידו את התשתית ל’תורה שבעל פה’, שמכוחה עם ישראל התחזק בשמירת התורה והמצוות, ואף הצליח לשרוד בכל שנות הגלות. במקביל החלו חכמים להתקין סייגים לתורה, כדוגמת איסור ‘מוקצה’ בשבת. בכך גדרו את ישראל מלעבור על מצוות התורה (ראו לעיל טז, יח).

מהלך זה התקיים על ידי בית דינו של עזרא הסופר, שהיו בו מאה ועשרים זקנים שנקראו ‘אנשי כנסת הגדולה’. אמרו חכמים שעזרא הסופר היה מאחרוני הנביאים, ושמו הנבואי היה מלאכי (מגילה טו, א), ויחד עם אנשי כנסת הגדולה והעם ביקש מה’ שיבטל מהם את יצר הרע של עבודה זרה. שנאמר: “וַיְבָרֶךְ עֶזְרָא אֶת ה’ הָאֱלוֹהִים הַגָּדוֹל” (השם המפורש), “וַיִּזְעֲקוּ בְּקוֹל גָּדוֹל אֶל ה’ אֱלוֹהֵיהֶם” (נחמיה ח, ו; ט, ד). תיארו חכמים (יומא סט, ב) את מה שאירע אז בדרך משל ודימוי: וַיִּזְעֲקוּ בְּקוֹל גָּדוֹל על יצר הרע של עבודה זרה, שבעטיו נחרב המקדש ונהרגו הצדיקים וישראל גלו מארצם, ועדיין היה מרקד ביניהם להחטיאם. אמרו לה’: הרי נתת לנו יצר הרע כדי להרבות את שכרנו כשנתגבר עליו, כיוון שאיננו מצליחים לעמוד כנגדו, לא אותו אנחנו רוצים ולא את שכרו. ירדה פתקה מהשמיים ובה היה כתוב ‘אמת’. הבינו שבקשתם התקבלה. ישבו בתענית שלושה ימים ושלושה לילות ויצא כעין גור אריה של אש מבית קדשי הקדשים. אמר הנביא לישראל: זה יצר הרע. כשתפסוהו נשמטה ממנו כעין שערה, והרים קולו בשאגה והלך קולו ארבע מאות פרסה. חששו החכמים שמא ירחמו עליו מן השמיים. אמר להם נביא: השליכוהו לתוך דוד של עופרת וכַסוהו, שהעופרת שואבת את הקול, שנאמר (זכריה ה, ח): “וַיֹּאמֶר: זֹאת הָרִשְׁעָה, וַיַּשְׁלֵךְ אֹתָהּ אֶל תּוֹךְ הָאֵיפָה, וַיַּשְׁלֵךְ אֶת אֶבֶן הָעֹפֶרֶת אֶל פִּיהָ”. כך מצד אחד מנעו את השפעתו החזקה, ומאידך לא ביטלו אותו על ידי הריגתו.

לאחר חורבן בית המקדש השני אף הופעת רוח הקודש שהעניקה השראה לחכמים נחלשה, ובמקביל השפעת האלילים והכשפים הלכה ופחתה (ראו לעיל טז, ד; יח).[14]


[14]. סדר עולם רבה פרק ל: “והצפיר והשעיר מלך יון וגו’ הוא המלך הראשון (דניאל ח, כא), ועמד מלך גבור וגו’ וכעמדו תשבר וגו’ (דניאל יא, ג), הוא אלכסנדרוס מֹקדון שמלך י”ב שנה. עד כאן היו הנביאים מתנבאים ברוח הקודש, מכאן ואילך הט אוזנך ושמע דברי חכמים”. ביאר הגר”א שם: “פירוש, משהרגו את היצר הרע בטלה הנבואה”. כלומר, הבינו שבהריגת היצר הרע תיבטל מהם הנבואה, והעדיפו לוותר על הנבואה כדי לתת מקום לחכמה לתקן את מה שהנבואה לא הצליחה, ועל כך אמרו חכמים (ב”ב יב, א): “חכם עדיף מנביא” (ראו אורות זרעונים ‘חכם עדיף מנביא’). נמצא אם כן שיחד עם פועלם של עזרא ואנשי כנסת הגדולה, בימי תחילת בית המקדש השני, הופיעה מלכות יוון על במת ההיסטוריה, והעצימה את התפישה השכלתנית, ואז נפסקה גם רוח הקודש במדרגתה הגבוהה, כדברי סדר עולם רבה (ראו לעיל יז, ד). במשך חכמה (במדבר יא, יז), הביא את דברי הסדר עולם והגר”א, וביאר שזהו שנאמר (זכריה יג, ב): “וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה’ צְבָאוֹת אַכְרִית אֶת שְׁמוֹת הָעֲצַבִּים מִן הָאָרֶץ וְלֹא יִזָּכְרוּ עוֹד, וְגַם אֶת הַנְּבִיאִים וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ”. אבל לעתיד תחזור הנבואה כנאמר ביואל ג, א.

וכן כתב הרב מנשה בן ישראל בספרו נשמת חיים ג, יז, וביאר שבמקומות שאליהם ישראל לא הגיעו בגלותם, נותר יותר כוח לע”ז ולכשפים. וכ”כ במקור חיים ד, ג (לבעל חוות יאיר), ש”בסילוק הנבואה ורוח הקודש התמעט גם סטרא דמסאבותא ורוחות הטומאה, וכמו שכתב בספר נשמת חיים ג, יז. ונראה לי דעל כן אין טומאת נגעי אדם, בתים ובגדים בזמן הזה”. וכ”כ הר”י חגיז (עץ החיים על משנה סנהדרין ז, ז); ר’ נתן בליקוטי הלכות (ברכות השחר ה, עו-עז); ר’ צדוק הכהן (מחשבות חרוץ יז, כט; פוקד עקרים ו, כא; רסיסי לילה נו, יח). וכ”כ מרן הרב קוק (אורות, ישראל ותחייתו יח), ובמקומות רבים ביאר את התהליך הפנימי של התיקון, ומהם באגרות הראיה (ח”א שלב, עמ’ שסט-שע). על התמעטות כוחם של השדים והרוחות ראו להלן כו, יא-יב, ובהערה 12 על אגרת בת מחלת.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן