קטגוריות

ה – אסור לשאול עתידות מאסטרולוגים

אסור לשאול חוזים בכוכבים מה יהיה בעתיד, ונחלקו הראשונים מהי חומרת האיסור. לדעת הרמב”ם, השואל חוזים בכוכבים עובר על איסורי ‘מעונן’ ו’מנחש’, שהם מכלל איסורי הכשפים, שנאמר (דברים יח, ט-יב): “כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹוהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. לֹא יִמָּצֵא בְךָ… מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף… כִּי תוֹעֲבַת ה’ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה”. וכפי שאמר רבי עקיבא (סנהדרין סה, ב), מְעוֹנֵן הוא “המחשב עתים ושעות, ואומר: היום יפה לצאת, למחר יפה ליקח”. וכן ביארו חכמים (שם סו, א), את הפסוק (ויקרא יט, כו): “לֹא תְנַחֲשׁוּ וְלֹא תְעוֹנֵנוּ” – “כגון אלו המנחשים בחולדה בעופות ובכוכבים”. וכיוון שיש בכך איסור לא תעשה, אם עשה אדם מעשה על פי מה שייעצו לו, כגון שקנה בעת שאמרו לו שכדאי לקנות, חייב מלקות (רמב”ם ע”ז יא, ח-ט; לעיל כד, ב).

אולם לדעת הרמב”ן, כיוון שהאסטרולוגים אינם מחשבים את העתידות בעזרת כשפים או קסמים אלא בדרך של חכמה, אין באסטרולוגיה איסור “לֹא תְנַחֲשׁוּ וְלֹא תְעוֹנֵנוּ”. אלא שאסור לשאול עתידות מאסטרולוגים מפני שמצווה להתהלך עם ה’ בתמימות, וכפי שאמרו חכמים (פסחים קיג, ב): “מניין שאין שואלין בכלדיים (חוזים בכוכבים), שנאמר (דברים יח, יג): “תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה’ אֱלוֹהֶיךָ”. כלומר, אין לחפש תחבולות לדעת את העתיד, אלא אם יגלה לנו ה’ את העתיד על ידי נביא או אורים ותומים – נדעהו. ואם לא – נסמוך על ה’, שגם אם יארע לנו מאורע מצער, הוא נועד להיטיב לנו. ואם נמצא תחבולה לדעת את העתיד ולהתחמק מאותה צרה, סופנו שנסבול מצרות רבות יותר, שכן אותה צרה שצריכה להגיע, תגיע לבסוף באופן חמור יותר. לכן נצטווינו לנהוג בתמימות עם ה’, ולקבל את כל המאורעות שיבואו לנו באמונה, ומתוך כך נצמח ונתקדם על ידם (לעיל יט, יב-יג). אמנם האיסור הוא לפנות אל האסטרולוגים אבל אין איסור להסתמך על דבריהם, ולכן אם נודע לאדם מאסטרולוגים שנאמנים עליו שדבר מסוים מסוכן עבורו, והוא חושש מכך, מותר לו להימנע מלעשותו. וכן נפסק בשולחן ערוך (שו”ע ורמ”א קעט, א-ב).[3]


[3]. סנהדרין סה, ב: “תנו רבנן: מְעוֹנֵן, רבי שמעון אומר: זה המעביר שבעה מיני זכור על העין. וחכמים אומרים: זה האוחז את העינים. רבי עקיבא אומר: זה המחשב עתים ושעות, ואומר: היום יפה לצאת, למחר יפה ליקח”. לרמב”ם (ע”ז יא, ח-ט), הלכה כרבי עקיבא, כי הוא אינו חולק על חכמים אלא מוסיף עליהם, ואם כן אסטרולוגיה אסורה משום ‘מעונן’. ולרמב”ן ודעימיה, דברי רבי עקיבא עוסקים בחישוב עיתים על ידי כשפים, אבל אסטרולוגיה אסורה רק משום מצוות עשה של ‘תמים תהיה’, וכמובא בפסחים קיג, ב: “אמר רבה בר בר חנה אמר רבי שמואל בר מרתא אמר רב משום רבי יוסי איש הוצל: ומניין שאין שואלין בכלדיים? שנאמר (דברים יח, יג): תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה’ אֱלוֹהֶיךָ”. לגרסת התוס’ (שבת קנו, ב, ‘כלדאי’), כך אמרו גם בספרי: “מנין שאין שואלין בגורלות? שנאמר: תָּמִים תִּהְיֶה”. ביארו התוס’ “וגורל וחוזה בכוכבים חדא מילתא היא” (לעיל כד, ח, 11). וכיוון שאסרו לשאול אסטרולוגים משום ‘תמים תהיה’, משמע שאין בזה איסור ‘לא תעוננו’. מחלוקתם תלויה גם בגרסת הברייתא שם סו, א, שכן בגמרא שלנו כתוב: “תנו רבנן: לֹא תְנַחֲשׁוּ וְלֹא תְעוֹנֵנוּ (ויקרא יט, כו), כגון אלו המנחשים בחולדה, בעופות ובדגים”, ולא מוזכר כוכבים, וכך גרסו רמב”ן ודעימיה. ואילו לגרסת רי”ף ורא”ש במקום דגים כתוב ‘כוכבים’.

לסיכום ישנן שלוש דעות: א) לרמב”ם, השואל אסטרולוגים עובר באיסור ‘לא תעוננו’ ומבטל עשה של ‘תמים תהיה’. וכן דעת פסקי רי”ד (סנהדרין סה, ב); סמ”ג (לאוין נג); טור (קעט); ואחיו ר’ יהודה בן הרא”ש (זכרון יהודה צא); קרית ספר (אזהרה מז); תפארת ישראל (קידושין ד, יכין סו, בועז א); יהודה יעלה (אסאד, ח”ב אה”ע כד).

ב) לרמב”ן, האיסור מחמת עשה של ‘תמים תהיה’ וגם כי הם מרבים לטעות, אבל כיוון שלעיתים הם צודקים, מי שנודע לו מהם שדבר מסוים מסוכן – מוטב שיימנע מכך (המיוחסות רפג, הוספות למצוות עשה ח). וכן דעת היראים (רלט; תלא); ריטב”א (שבת קנו, ב); נימוקי יוסף (סנהדרין טז, ב, ברי”ף); ר”ן (סנהדרין סה, ב; דרשות יא); ר”י אבן שועייב (ויקרא יט, כו). וכן נראה מדברי ב”י ושו”ע קעט, א-ב, וכ”כ רמ”א במפורש שם. וכ”כ שו”ת רבי בצלאל (טו, ב); לבוש (קעט, א-ב); מנות הלוי (פרק ט, יג-טו); חכמת אדם (איסור והיתר פט, ג); חסד לאלפים (יו”ד קעח-קפב), ועוד רבים.

ג) יש מתירים לחזות עתידות על ידי אסטרולוגיה, ולדבריהם האיסור לחזות עתידות הוא רק כאשר הדבר נעשה בהקשר של ע”ז, ואילו האסטרולוגיה היא חכמה מדעית. כך דעת אבן עזרא (לעיל הערה 1); רלב”ג (ויקרא יט, כו); והובאה דעה זו במאירי (סנהדרין סח, א); משכנות הרועים (מערכת אות ג, ז, גורל). והרשב”א (א, תיג) כתב, שאפשר שאין בזה איסור. ויש נוהגים כך עד היום. אולם כאמור לדעת רובם המכריע של הראשונים והאחרונים, אסור לחזות עתידות באסטרולוגיה.

הכל מסכימים, שגם מי שדואג שאולי האסטרולוגים צודקים, במקום מצווה אין לו לחשוש מדבריהם. לכן, למרות שהאסטרולוגים אמרו לרבי עקיבא שבתו תמות ביום חתונתה, ורבי עקיבא דאג מכך, לא נמנע מלהשיאה.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן