הרחבות לפניני הלכה

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

א – טעם מנהגי האבלות שבספירת העומר

לסעיף א – אבודרהם תפלות הפסח (לשונו: והטעם שצוה הקב"ה לספור את העומר… יש אומרים טעם אחר מפני שעולם בצער מפסח עד שבועות על התבואות ועל האילנות… ולפיכך צוה הקב"ה לספור ימים אלו כדי שנזכור צער העולם ולשוב לו בלבב שלם ולהתחנן לפניו לרחם עלינו ועל הבריות ועל הארץ שיהיו התבואות כתקנן); רבינו ירוחם תולדות אדם וחוה נתיב ה חלק ד (לשונו: ומה שאין אומרי' זמן י"א לפי שאין כאן הנאה ולא שמחה כפדיון שיצא מכלל נפל וקרא חדתא וזה מורה דין ליודעין כי העומר בא מהשעורי' כמו שקבלו רז"ל מן הכתוב שאמר ואם תקריב מנחת בכורים לה' כי על הבאת העומר הוא מדבר ואם זה אינו אלא חובה כמו אם כסף תלוה אם יהיה היובל אם מזבח אבנים ואמרו כתיב הכא אביב וכתיב התם כי השעורה אביב והוא קרבן הסוטה שבאה משעורין מלשון סערת ה' ולכן אין כונסים נשים ומגדלים שפם ואף על פי שאמרו טעם אחר משום י"ב אלף זוגות תלמידים של רבי עקיבא שמתו); חק יעקב תצג, ג הביא את שני הפירושים הנ"ל, של ימי דין, ושל משפט רשעים בגיהנם.

תפריט