תכונת האמונה שכוללת בתוכה את המידות הטובות (כמבואר לעיל הלכות א-ג), היא הכלי לקליטת אמונת ישראל, אולם התוכן של אמונת ישראל הוא הגילוי האלוהי שגילה ה' לישראל. זה ייחודה של אמונת ישראל שאינה מתחילה מהאדם שיוצר מתוך רוחו את דמותו של הא-ל, כדרך שקמו כל הדתות השונות (להלן ב, א-ג), אלא היא מיוסדת על הגילוי האלוהי. כלומר 'תכונת האמונה' של ישראל אינה מגדירה את תוכן האמונה, אלא מאפשרת לקלוט את הגילוי האלוהי שהוא 'תוכן האמונה'. התורה היא כלל הגילוי האלוהי שגילה ה' לאבות ולנביאים, ובראשם משה רבנו אביהם של כל הנביאים.
כיוון שאמונת ישראל מבוססת על הגילוי האלוהי, אמר ה' לישראל במעמד הר סיני בפתיחת עשרת הדיברות (שמות כ, ב): "אָנֹכִי ה' אֱלֹוהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים", ולא אמר אני ה' בורא השמיים והארץ, שכן ה' מתגלה דרך הבריאה באופן נסתר, ואילו את יציאת מצרים באותות ובמופתים חוו כל ישראל באופן גלוי ומבואר. וכן ביאר רבי יהודה הלוי בספר 'הכוזרי' (א, יא-כה), שאמונת ישראל מבוססת על התגלות ה' אל ישראל.
כדי להבליט את העובדה שאמונת ישראל מתחילה מהגילוי האלוהי ולא מדעתו של האדם, תחילת הסיפור על אברהם אבינו בתורה, בגילוי האלוהי אליו. שנאמר (בראשית יב, א): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם: לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". התורה יכלה להתחיל לספר בגדולתו של אברהם אבינו, שבחכמה רבה שאל וחקר אחר בורא העולם, ומסר את נפשו על האמונה, ואף שהושלך לכבשן האש, לא הסכים לעבוד אלילים ולכפור בה'. כמו כן יכלה לספר שאברהם אבינו קרא בשם ה' וגייר אנשים רבים שהלכו בעקבותיו (ברא"ר לט, יד). אולם התורה לא סיפרה זאת, כדי להדגיש שהאמונה מתחילה מכך שה' בחר להתגלות לאברהם ולא מבחירת האדם (מהר"ל נצח ישראל יא). כמו שנאמר (נחמיה ט, ז): "אַתָּה הוּא ה' הָאֱלוֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם". ונאמר (דברים ז, ו): "בְּךָ בָּחַר ה' אֱלוֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה". שכן גם התכונות המתאימות לקליטת האמונה שיש בישראל – מאת ה' הן, שה' ברא את נשמות ישראל עם רצון אין קץ להבין את העולם ולתקנו. שנאמר (ישעיהו מג, כא): "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ". הבחירה שעומדת בפני ישראל היא, האם להיות נאמנים לטבעם הפנימי, לבקש את דבר ה' ולהביא את ברכתו לעולם, או לסטות אחר האלילים והיצר הרע ולהיענש. אבל אין לישראל בחירה לשנות את תכונתם הטבעית או את בחירת ה' להביא על ידם ברכה לעולם.