קטגוריות

ח – התחפשות לגוי

כפי שלמדנו (בהלכה ה), בשעת השמד, כאשר גוזרים על יהודי לשנות את מלבושו למלבושי גוי כדי להעבירו על דתו – אף בצנעה ייהרג ולא יעבור. אולם כל זה כאשר כופים אותו ללבוש בגדי גויים כדי להעבירו על דתו, והוא מציית להם. אבל אם ירצה לברוח משם, מותר לו להתחפש לגוי לשם כך. ואף מותר לו ללבוש בגד כלאיים כדי שלא יחשדו בו שהוא יהודי. שכל זמן שאין יודעים שהוא יהודי, אין חילול השם בכך אלא רק הפרת מצווה ממצוות התורה, ופיקוח נפש דוחה את איסורי התורה (נימוקי יוסף ב”ק מ, ב; מהרי”ק פח; רדב”ז ד, סה; ש”ך קנז, יז).

וכן מסופר במדרש (ברא”ר פב, ח), על שני תלמידים של רבי יהושע, ששינו את לבושם בשעת השמד כדי להיראות כגויים. הכיר בהם שוטר משומד, ואמר להם: אם נאמנים אתם לתורה, תמסרו את נפשכם עליה ואל תתחפשו! ואם אין אתם נאמנים לתורה, מדוע כאשר מכריחים אתכם לעבור על מצוותיה אתם מוסרים את נפשכם עליה? אמרו לו: נאמנים אנחנו לתורה ועליה אנחנו מוסרים את נפשנו. “אלא שאין דרכו של אדם לאבד את עצמו לדעת”, לכן מלכתחילה אנו משתדלים להימלט מהגזירה.

כיוצא בזה, סוחרים יהודים שנצרכו ללכת במקומות המסוכנים ליהודים, נהגו להתלבש כגויים כדי שלא יפגעו בהם. אמנם רק לצורך גדול של פרנסה התירו להתחפש לגוי, ובלא צורך גדול אסור (ב”ח, ש”ך קנז, יט). אבל להצניע את הסממנים היהודיים כדי למנוע התנכלות, מותר גם בלא צורך גדול של פרנסה, ובלבד שאין מתחפשים ממש לגוי. כגון, שבמקום לחבוש כיפה חובשים כובע כדי להסתיר את יהדותם.[7]


[7]. בשנת תר”ד (1844), גזרה מלכות רוסיה על יהודי פולין שבשליטתה שישנו את מלבושיהם ויגזזו את זקנם ופאותיהם. לדעת רש”ק (טוב טעם ודעת א, קפח), כוונת המלכות היתה להעביר את היהודים על דתם, ולכן עליהם להיהרג ולא לעבור. וכן סבר הרי”ם מגור (מאיר עיני הגולה אות תד-תז). אולם רבו, הרבי מקוצק, סבר שלא ייהרגו, הואיל והבגדים אינם מבטאים את היהדות (בית קוצק עמ’ סז). ולדעת הרבי מקוברין (אמרות משה, אגרות קודש א), כיוון שלא גזרו ללבוש ממש כמו גויים, אין להיהרג. בנוסף, כיוון שהיו שם יהודים שמעצמם שינו את לבושם, אם אלה שלא שינו את לבושם ימסרו על כך את הנפש, יחשבו היהודים ששינו שהם יצאו מכלל ישראל. ע”כ. וכן פסק בצמח צדק יו”ד צ, וצירף עוד סברה, שבכך שאינו לובש מלבוש יהודי עובר בשב ואל תעשה, ואין נהרגים על שב ואל תעשה (להלן הלכה ט). כתב בבית שלמה יו”ד קצז, שמי שלא שינה את מלבושו והגיע למקום שבו גזרו לשנות, והיהודים ששם שינו, רשאי לשנות בהיותו שם. (נלענ”ד שמה שאמרו שגם כאשר הגזירה על דבר אחד, אם הכוונה להעביר על דת ייהרג ולא יעבור כמבואר בהלכה ה, הוא בתנאי שהמגמה להעביר לגמרי על כל הדת, וכפי שעולה מרש”י סנהדרין עד, א, לעניין בצנעה בשעת השמד, שאם ייכנע בדבר אחד ימשיכו לכוף אותו בשאר הדברים. אבל כאשר ידוע שהגזירה רק על הלבוש, כל זמן שאין בשינוי הלבוש איסור תורה, יעבור ולא ייהרג).

בשואה, לעיתים יהודים יכלו להציל את עצמם על ידי שאמרו שהם נוצרים. ואף שלמדנו שאסור ליהודי לומר שהוא נוצרי, האיסור הוא כאשר אמירתו ביטאה כניעה לרצון הגויים להמיר לדתם, אבל כאשר מגמת הגויים להרוג את זרע ישראל גם אם ימירו את דתם, אין בכך המרת דת אלא הינצלות במלחמה, וממילא מותר ומצווה. כעין זה כתב הרב יחזקאל יעקובסן (המעין טבת תשעא). והרב הרצוג (היכל יצחק ח”ב פט, יא) העלה סברא שאולי היה מותר להתחפש לגוי, מפני שיש גויים חילוניים, וממילא אין בכך ביטוי לקבלת דתם. (לגבי היהודים האנוסים שהמירו דתם לנצרות בגזירות בספרד, ובתוך ביתם השתדלו לשמור על זהותם היהודית תוך תקווה שהגזרה תתבטל ויחזרו ליהדות – יש מקום לומר שאחר שכבר נהגו שלא כהלכה, ועברו וחיללו את השם ולא נהרגו, מכאן ואילך מטרתם צריכה להיות לשמור על החיים ולנסות להימלט למקום אחר, גם אם בינתיים יצטרכו להמשיך להתלבש כנוצרים ולנהוג כנוצרים. שכן בכך שייהרגו כבר אין קידוש השם אלא אולי להיפך. בנוסף, בכך שייהרגו יגרמו לרבים אחרים ששקלו חזרה ליהדות לסגת מכוונתם. וכן בכך שייהרגו לא יגרמו לביטול הגזירה כפי שכבר הוכח).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן