ח – דעת המקילים בשיתוף בבני נח

נחלקו הפוסקים האם עבודה זרה בשיתוף אסורה לבני נח. כלומר, איסור עבודה זרה הוא אחד משבע מצוות בני נח (לעיל הלכה א), והשאלה האם הוא כולל גם איסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף. בשאלה זו תלוי גם היחס למאמיני הנצרות הסוברים שגם 'אותו האיש' הוא אלוהים.

לדעת רוב הפוסקים והמפרשים, אף שראוי לבני נח להאמין באמונת הייחוד, רק עם ישראל חייב בכך, כמבואר בהלכה הקודמת. אבל לבני נח אין איסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף, שכל זמן שהם מאמינים שה' הוא אלוהי האלוהים ופונים גם אליו בתפילה, גם אם הם משתפים אמונה באליל נוסף, למרות הטעות שבכך, אין בידם איסור עבודה זרה. וכן למדנו שהזהירה התורה את ישראל לאבד כל פסל של עבודה זרה ולא ליהנות ממנו, ואילו בני נח אינם מוזהרים בזה (הלכה ד). מפני שכל עוד הם משתפים אמונה בה', אין להם איסור בקיום הפסלים, וממילא אינם צריכים לאבדם. וכן למדנו (הלכה ג), שאין מקבלים קורבן מישראל שעבד עבודה זרה, ואילו מבן נח שעבד עבודה זרה מקבלים קורבן, שהואיל ובא להקריב לה', הרי שהוא משתף אמונה בה', ואין לו דין עובד עבודה זרה. וכן למדנו שישראל צריכים למסור את נפשם על אמונת הייחוד ואילו בני נח אינם חייבים בכך (הלכה ב). משום שכל עוד הם מאמינים גם בה', אינם נחשבים עובדי עבודה זרה, וממילא אינם צריכים למסור את הנפש. כיוצא בזה למדנו, שאסור לישראל לעשות פסלים של מלאכים, גרמי שמיים ואנשים לשם נוי, ואילו לבן נח אין איסור (הלכה ה), שהואיל ואין להם איסור לשתף, כל עוד הם מאמינים גם בה', אין להם איסור לעשות פסלים.

וכן למדנו מכך שהתורה חזרה והזהירה באופן מיוחד את ישראל על אמונת הייחוד, שנאמר (דברים ד, ט-כ): "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ. יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלוֹהֶיךָ בְּחֹרֵב… וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. פֶּן תַּשְׁחִתוּן וַעֲשִׂיתֶם לָכֶם פֶּסֶל… וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם וַעֲבַדְתָּם, אֲשֶׁר חָלַק ה' אֱלוֹהֶיךָ אֹתָם לְכֹל הָעַמִּים תַּחַת כָּל הַשָּׁמָיִם. וְאֶתְכֶם לָקַח ה' וַיּוֹצִא אֶתְכֶם מִכּוּר הַבַּרְזֶל מִמִּצְרָיִם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה". ביארו הראשונים, שהואיל וה' לא התגלה אל אומות העולם כפי שהתגלה לישראל במעמד הר סיני, הנהגתו בעולם משתקפת אליהם דרך כוחות הטבע, "אֲשֶׁר חָלַק ה' אֱלוֹהֶיךָ אֹתָם לְכֹל הָעַמִּים תַּחַת כָּל הַשָּׁמָיִם". וכיוון שלכל עם ולכל ארץ ה' משפיע שפע דרך כוכבים, מזלות ושרים, הם עלולים לייחס להם כוחות עצמאים ולעובדם (רשב"ם, רמב"ן, רשב"א ועוד). למדו מכך רוב האחרונים, שכל עוד הם גם מאמינים בה' שהוא אל עליון, אין איסור בכך שהם משתפים גם אמונה באלילים אחרים.

אמנם השאיפה היא לטהר את האמונה מכל שמץ אלילות, וכך יהיה בעתיד, שנאמר (זכריה יד, ט): "וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד". אולם כל עוד המצב המוסרי והרוחני אינו מתאים לכך, יש לחשוש שאם בני נח לא יאמינו כלל, מצבם המוסרי עלול להיות יותר גרוע, ולכן מוטב שיאמינו בשיתוף, ויתחזקו בכך כנגד היצרים הרעים והרצחנות, ויתקדמו בהדרגה במעלות האמונה והמוסר (ראו להלן פרק ט).[10]


[10]. דברים ד, יט: "אֲשֶׁר חָלַק ה' אֱלוֹהֶיךָ אֹתָם לְכֹל הָעַמִּים תַּחַת כָּל הַשָּׁמָיִם". פירש רשב"ם: "לפי עיקר הפשט אשר הניח אותם לכל העמים לעובדם, כי אינו חושש בהם, אבל אתכם לקח ה' ויוצא אתכם להיות לו לעם נחלה ולעובדו, והוא יהיה לכם לאלוהים". אבן עזרא: "כי יש לכל עם ועם כוכב ידוע ומזל, וכן יש מזל לכל עיר ועיר". רמב"ן: "כי לכולם כוכב ומזל, וגבוהים עליהם מלאכי עליון, כגון הנאמר בדניאל: שר מלכות פרס ושר מלכות יון, ובעבור כן יעשו להם אלהים מהם ויעבדום…". אמנם הם לא כתבו במפורש שאין לבני נח איסור בע"ז בשיתוף, אולם אחרונים רבים הבינו שכך היא דעתם, וכפי שביאר בהרחבה בהכתב והקבלה דברים ד, יט. והרשב"א כתב במפורש (שו"ת החדשות מכת"י סי' שסח): "כי השי"ת חלק הארצות למזלות השמים, ושם משטרם בארץ להיות הכוכב הפלוני מנהיג המקום הפלוני, ועל כן נחלקו בארצותם במקומותם באמונה, זה עובד הצורה הפלונית וזה עובד צורה אחרת. ומי שעובד הכוכב ההוא, המנהיג המקום ההוא – אינו כעובד ע"ז, והוא שידע ויכיר שאין כח הכוכב ההוא וממשלתו רק מצד השי"ת אשר שמו מנהיג בארץ ההיא. וכענין האמור בכותיים (מלכים ב' יז, לג): "אֶת ה' הָיוּ יְרֵאִים וְאֶת אֱלֹהֵיהֶם הָיוּ עֹבְדִים…".

וכן כתבו אחרונים רבים, שע"ז בשיתוף אינה אסורה לנוכרים. נזכיר מקצת מהמבארים את הטעם הרוחני לכך: הרב משה זכות, הובא ב'מקדש מלך' (האזינו עמ' קו), לרב שלום בוזגלו; הרב בנימין הכהן ויטאלי (גבול בנימין א, לט); הרב פנחס הורוביץ (פנים יפות בראשית יא, א; לא, נג; ויקרא ט, ו; ועוד); הרב בנימין זאב בוסקוביץ בסדר משנה (הל' יסודי התורה א, ז; הל' ע"ז ג, ג); הרב אליעזר הורוביץ (נעם מגדים פרשת במדבר 'וזה ירמוז', רבים הביאו את דבריו); רבי לוי יצחק מברדיצ'ב (קדושת לוי, ואתחנן ה, ז); הרב חיים טירר מצ'רנוביץ (באר מים חיים, שמות כ, ב); הרב יוסף שאול נתנזון (שואל ומשיב תניינא א, נא; דברי שאול קמא 'וילך' 'ואמר'; תליתאה ויחי 'הקבצו'; וחזר והרחיב בזה פעמים רבות בספריו); מהר"ץ חיות (תורת הנביאים יא); מלבי"ם (מלכים ב, יז, לד, ועוד); מרן הרב קוק: "ואין בני נח מוזהרים על השיתוף, מה שהוא מנוע מתפיסת ציורם וכחם הנפשי" (שמונה קבצים ח, מד); "השתוף הוא להם לעת עתה תכלית העליה" (אורות, ישראל ותחייתו ה); הרב חרל"פ (מי מרום י, לה; יב, לב, ב); הרב אברהם בנימין זילברברג (הדרת מלך לספה"מ לרמב"ם ב); הרב פרייס במשנת אברהם (לספר חסידים ח"ג סימן תתתרנ"ד). וכן דעת אדמו"רי חב"ד, ה'צמח צדק' (דרך מצוותיך מצוות אחדות ה', וכתב שכך דעת רמב"ם הל' ע"ז א, א-ב), והאדמו"ר השביעי רמ"מ שניאורסון (לקוטי שיחות ח"כ עמ' 16 הערה 44). להלן בהערה 12 יובאו עוד פוסקים רבים שכתבו כך להלכה לגבי בני נח נוצרים, שאינם נחשבים עובדי ע"ז כי הם מאמינים בשיתוף.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן