ט – דעת המחמירים בשיתוף וביחס לנוצרים

מנגד, יש סוברים שכשם שעבודה זרה בשיתוף אסורה לישראל כעבודה זרה גמורה, כך היא אסורה לגויים. ואמנם למדנו שהרחיקה התורה את ישראל מעבודה זרה והוסיפה להם ציוויים שבני נח אינם מצווים בהם, אולם בעצם איסור עבודה זרה ישראל ובני נח שווים. שכן כלל אמרו חכמים (סנהדרין נו, ב): "בעבודה זרה, דברים שבית דין של ישראל ממיתין עליהן – בן נח מוזהר עליהן". וכיוון שישראל שעבד עבודה זרה בשיתוף חייב מיתה, שנאמר (שמות כב, יט): "זֹבֵחַ לָאֱלֹהִים יָחֳרָם בִּלְתִּי לַה' לְבַדּוֹ", גם לבני נח אסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף, והעובד בשיתוף חייב מיתה.

עוד טענו, שאם מותר לבני נח לעבוד עבודה זרה בשיתוף, בטל מהם איסור עבודה זרה, שכן כל עובדי עבודה זרה מאמינים באיזה אופן בבורא קדום שנמצא מעל הכל. וכפי שנאמר (מלאכי א, יא): "כִּי מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וְעַד מְבוֹאוֹ גָּדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם וּבְכָל מָקוֹם מֻקְטָר מֻגָּשׁ לִשְׁמִי וּמִנְחָה טְהוֹרָה, כִּי גָדוֹל שְׁמִי בַּגּוֹיִם אָמַר ה' צְבָאוֹת". ביארו חכמים שהכוונה היא שבכל המקומות, גם עובדי האלילים קוראים לה' 'אלוהי האלוהים' (מנחות קי, א), ואע"פ כן הם נקראים עובדי עבודה זרה (מעיל צדקה כב). והמתירים משיבים, שאם הם סוברים שהבורא הקדום אינו משפיע על העולם, ואינם פונים אליו בתפילה, הם נחשבים עובדי עבודה זרה גמורים. אבל אם הם מאמינים שגם אלוהי האלוהים משפיע על העולם וגם אליו פונים בתפילה, הם נחשבים עובדי עבודה זרה בשיתוף.

עוד למדו המחמירים שעבודה זרה בשיתוף אסורה לנוכרים מכך שחכמים אסרו לשאת ולתת עם הנוצרים ביום ראשון ושלושה ימים לפניו כדין עובדי עבודה זרה, למרות שהנוצרים משתפים שם שמיים. ואמנם הראשונים התירו למעשה לשאת ולתת עם נוצרים, אולם עיקר טעמם מפני שהנוצרים אינם אדוקים, ומפני איבה וצורך פרנסה, ולא מפני שאין להם דין עובדי עבודה זרה. לפיכך פסקו המחמירים, שעבודה זרה בשיתוף אסורה לנוכרים, והנוצרים נחשבים עובדי עבודה זרה.[11]


[11]. אמרו חכמים לגבי הנוצרים שיום ראשון הוא יום אידם ולכן אסור לסחור עם נוצרי ביום ראשון ושלושה ימים לפניו, שמא מתוך הצלחתו במסחר יודה לאלוהיו (להלן יא, ד). ולדעת רבי ישמעאל שאוסר לסחור גם בשלושה ימים שלאחר יום אידם, "נוצרי לעולם אסור" (ע"ז ו, א, בנוסח שקדם לצנזורה). וכן פסק רמב"ם (ע"ז ט, ד; פהמ"ש ע"ז ג, ב). ומה שהקילו בפועל, אינו מפני שע"ז בשיתוף מותרת להם אלא מפני שאינם אדוקים, או מפני צורך גדול של פרנסה ומניעת איבה (להלן יא, 5). ואמנם ר"ת התיר להשביע נוצרים בענייני עסקים, כי אין איסור לגרום להם להישבע בשיתוף (סנהדרין סג, ב, 'אסור'; בכורות ב, ב, 'שמא'), וכ"כ רא"ש, אגודה ור"י אלמנדרי סנהדרין שם, וכ"כ סמ"ג עשין פב; הגה"מ (הל' שלוחין ה, י), ורבנו ירוחם. אולם כתב הרב שמואל לנדא, בנו של הנו"ב (נו"ב תנינא יו"ד קמח), שההיתר הוא רק להשביע בשיתוף, אבל ע"ז בשיתוף אסורה לבני נח.

וכ"כ הרב אפרים כהן (שער אפרים כד), שבני נח אסורים בע"ז בשיתוף, שכן הכלל הוא שכל איסור שישראל חייב עליו מיתה, גם בן נח מוזהר עליו (סנהדרין נו, ב), וישראל חייבים מיתה על ע"ז בשיתוף (ראו לעיל הערה 9). וכ"כ הרב יונה לנדסופר (מעיל צדקה כב), וחלק על המקילים בסברות שונות, ומהן, שבפועל כל עובד ע"ז גם משתף שם שמיים, שכן הכל מאמינים במקור האחד, כמובא למעלה. וכ"כ הרב רפאל הכהן (ושב הכהן לח); הרב שמואל קעלין (מחצית השקל או"ח קנו, א); הרב יוסף תאומים (פרי מגדים שפ"ת יו"ד סה, יא, ועוד מקומות); רבי עקיבא איגר (שו"ת ח"ד יו"ד מג); הרב צבי הירש קלישר (אמונה ישרה ח"ב ז); הרב יוסף באב"ד (מנחת חינוך פו, ב); הרב דוד פרידמן (שאילת דוד סוף ח"א, על בכורות); הרב שלמה יהודה טבק (תשורת ש"י א, שצ); הרב דוד הלוי הורוויץ (אמרי דוד קפא). ולכך נטו הרב יום טוב ליפמן הלר (פלפולא חריפתא על רא"ש סנהדרין ז, ג, אות ה); הרב אברהם יצחק גליק (יד יצחק ג, טו). אמנם המחמירים ידעו שהעמדה הרווחת כדעת המקילים, וכפי שכתב שער אפרים כד: "הנה ראיתי רבים טועים בפירוש זה שאומרים שאין בן נח מוזהר על השיתוף", וכן הרב שמואל לנדא (נו"ב תניינא יו"ד קמח): "ואף שדבר זה מורגל בפי כמה חכמים שאין הנכרים מצווים על השיתוף וגם בכמה ספרים מדרשות ואגדות השתמשו בהקדמה זאת", וכן כתב הרב דוד פרידמן (שאילת דוד סוף ח"א): "והארכתי בזה יען יש הרבה טועים בזה, להתיר עבודת שיתוף לבני נח".

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן