יא – השינוי ביחס לנוצרים ומעמד המינים

אלא שצריך להסביר, מדוע חכמים בתלמוד החשיבו את הנוצרים כעובדי עבודה זרה, ואילו למעשה, הורו רבים מהאחרונים, שעבודה זרה בשיתוף מותרת לבני נח ולכן הנצרות אינה נחשבת עבורם עבודה זרה?

ניתן להציע שלושה הסברים המצטרפים ומשלימים זה את זה. אולם עוד לפני שנבאר אותם, נקדים כי גם מי שלא יקבל סברות אלו, יצטרך למצוא הסבר אחר לכך שחכמי התלמוד החשיבו את הנצרות כעבודה זרה גמורה, ואילו רוב הפוסקים הורו שהנצרות היא עבודה זרה בשיתוף ומותרת לבני נח, ויש שאף סוברים שאינה עבודה זרה, כמובא בהלכה הבאה.

ההסבר הראשון, בתחילה נוצרים רבים היו יהודים או מתגיירים, ולכל הדעות ליהודים השיתוף אסור כעבודה זרה גמורה, ועל כן לא היה מקום להקל בדינם על סמך שהם משתפים שם שמיים.

השני, כיוון שהנצרות פנתה לעובדי אלילים, המתנצרים סגדו בעיקר ל'אותו האיש' ולפסלים שראו בכנסיות. ואף שהתנ"ך היה ספר היסוד של דתם, וחכמיהם פנו גם אל ה' שהתגלה אל נביאי ישראל, כיוון שכמעט כל הנוצרים, כולל חלק מהנזירים, לא ידעו לקרוא, עיקר סגידתם היתה לפסליו של 'אותו האיש' ככל עובדי עבודה זרה שסגדו לפסלים, ועל כן נחשבו עובדי עבודה זרה. במשך הזמן, בתהליך הדרגתי, יותר ויותר נוצרים התעלו לשתף שם שמיים, כלומר, להדגיש גם את האמונה בה' כמבואר בתנ"ך. במקביל לכך מצינו רבים מגדולי הראשונים שהעלו סברה להקל לגבי הנוצרים, שהם עובדי עבודה זרה בשיתוף. אך כיוון שאמונתם של המוני הנוצרים עוד נותרה בעיקרה אלילית, וסגידתם היתה לפסלי 'אותו האיש', לא הכריעו להחשיבם כעובדי עבודה זרה בשיתוף. בהמשך, רבים למדו לקרוא, וקריאתם בתנ"ך העצימה את אמונתם בה', ויותר נוצרים החלו לפנות בעבודתם אל ה' שאסר עבודה זרה ועשיית פסלים. כחלק מתהליך זה, בשנת ה'רע"ז (1517), התגבש בנצרות הזרם הפרוטסטנטי שהוציא את כל הפסלים מהכנסיות ושבר אותם, ורק את הצלבים השאיר כצלם שאליו משתחווים. במקביל, גם בזרם הקתולי שהשאיר את הפסלים במקומם, התעצמה האמונה בה' כמבואר בתנ"ך, וחכמי הנוצרים ביארו שהפסלים הם סמלים. בעקבות זאת, בתקופת האחרונים הורו שהנצרות היא עבודה זרה בשיתוף, וכיוון שרוב הרבנים פסקו שאין איסור לבני נוח לעבוד עבודה זרה בשיתוף, החשיבו את הנוצרים כמי שאינם עובדי עבודה זרה.

השלישי, כיוון שהנצרות יצאה מתוך היהדות וערערה על יסודות אמונת ישראל ותורתם – נשקף ממנה ליהדות איום חמור במיוחד, ולכן הגדירו אותה חכמים כ'מינות', שיש להתרחק ממנה כמו מעבודה זרה גמורה. ולכן גם כאשר היה ברור שמדובר באינם יהודים המשתפים שם שמיים בעבודתם, החמירו להחשיבם כעובדי עבודה זרה. אולם לאחר דורות רבים, כאשר הנצרות התרחקה מהיהדות וכבר היה ברור שהיא דת אחרת, ורוב ככל מאמיניה היו נוכרים לחלוטין, חזרו לדין היסודי, שאין איסור לבני נח לעבוד עבודה זרה בשיתוף, וממילא לא החשיבו את הנוצרים ששיתפו שם שמיים כעובדי עבודה זרה. וכל עוד לא ניסו לנצר יהודים – לא החשיבום כ'מינים'.[13]


[13]. 'מינים' הם בעלי דעות שונות שמאיימים על קיומה של הדת היהודית. קבוצות רבות של מינים היו, וכפי שאמר רבי יוחנן (ירושלמי סנהדרין י, ה): "לא גלו ישראל עד שנעשו עשרים וארבע כיתות של מינים". המשותף לכל המינים שהם הכירו את אמונת ישראל והסיתו את ישראל מאמונתם, ולכן אמר ר' טרפון (שבת קטז, ב), שצריך לשרוף ספר תורה שנכתב על ידי מינים, ואילו ס"ת שכתב עובד ע"ז ייגנז, מפני שהמינים גרועים מעובדי ע"ז, "שהללו מכירין וכופרין, והללו אין מכירין וכופרין". וכן הלכה (שו"ע יו"ד רפא, א). המינים הנפוצים ביותר היו הנוצרים הראשונים, שהיו יהודים שלחמו ביהדות ועשו תעמולה למשוך את היהודים לדתם וסיכנו את קיומה של היהדות, ולכן פעמים רבות אליהם התכוונו חכמים בביטוי 'מינים' (רש"י מגילה כד, ב; פסקי רי"ד חולין יג, א; רמב"ן ע"ז כז, ב; נימוק"י ע"ז יז, א; רדב"ז מכתב יד ח"ח קצא). ועליהם בעיקר תיקנו את ברכת המינים בתפילת עמידה, וכדברי הרמב"ם (תפילה ב, א): "בימי רבן גמליאל רבו המינים בישראל, והיו מצירים לישראל ומסיתין אותן לשוב מאחרי השם". אך פעמים שהגדירו כמינים גם את שונאי ישראל שמקרב הצדוקים, הבייתוסים והקראים ('ספר יוחסין' מאמר ראשון). ופעמים שהגדירו כספרי מינים את ספרי אריסטו ותלמידיו, ששילבו בדברי חוכמתם כפירה בה' ובהשגחתו (ריא"ז קונטרס הראיות סנהדרין צ, א; רמב"ם תשובה ג, ז; שו"ת הריב"ש מה; רע"ב ופני משה סנהדרין י, א; שועה"ר ת"ת ג, ז, ועוד. ראו להלן יג, ו). כפי הנראה, כאשר ספרים אלו היו מסוכנים מאוד, כללו גם אותם בהגדרת 'ספרי מינים'.

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן