קטגוריות

ה – הנבואה לישראל

אמרו חכמים (קידושין ע, ב) שה’ משרה את שכינתו “על משפחות מיוחסות שבישראל”, ולא על משפחות שיש בהן פסולי חיתון, שאינם ראויים לנבואה. גם גרי צדק בכלל ישראל שראויים לנבואה (תוס’ רא”ש ומהרי”ט שם). וכן למדנו שעובדיה הנביא היה גר אדומי (סנהדרין לט, ב). ויש אומרים, שעיקר נבואת גרי הצדק לצורך אומות העולם (ראו כוזרי א, קטו; משך חכמה דברים יח, טו, פנה”ל גיור א, ו).

אמרו חכמים (תדבא”ר ט): “מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין ישראל בין נוכרי, בין איש בין אשה, בין עבד בין שפחה – הכל לפי המעשה שהוא עושה, כך רוח הקודש שורה עליו”. אמנם כדי שלא ייווצר פירוד בגילוי אמונת הייחוד והתורה, נבואה שעוסקת בעיקרי התורה ניתנה לעם ישראל בלבד, וזהו שנאמר (שמות לג, טז): “וְנִפְלִינוּ אֲנִי וְעַמְּךָ מִכָּל הָעָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה” (ברכות ז, א). מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל לימד, שככלל, הנבואה היא מדרגה השייכת לישראל, ואילו רוח הקודש היא מדרגה ששייכת לישראל ולכל העמים.[3]


[3]. ספרי לדברים יח, טו: “נביא מקרבך – ולא מחוצה לארץ. מאחיך – ולא מאחרים. יקים לך ה’ אלוהיך – ולא לגוים”. וכן מבואר בברכות ז, א, שהסכים ה’ לבקשת משה רבנו שלא תשרה שכינה על האומות, וכן עולה מב”ב טו, ב, שלאחר משה רבנו לא ייתכן שתשרה שכינה על אומות העולם. אולם למדנו בתנא דבי אליהו רבה ט, שרוח הקודש שורה לפי המעשים גם על נוכרים. וכ”כ רמב”ם יסה”ת ט, א. אלא שנבואה העוסקת בתורה, ממעמד הר סיני ואילך, ניתנה לישראל בלבד, כדי שיהיה מרכז אחד שישמור ויגלה את אמונת הייחוד (לנבוכי הדור ח; יד1). והרמב”ם כתב באגרת תימן, שמה שמבואר בספרי ש”נביא מקרבך” ולא מהאומות, היינו שנבואה של חיזוי עתידות הסכים ה’ שתהיה רק בישראל, אבל נבואה שנועדה לעורר את האנשים להאמין בתורת משה, יכולה להיות מכל האומות. מו”ר הרצי”ה ביאר פעמים רבות שהנבואה מיוחדת לישראל, ורוח הקודש ניתנה גם לאומות (מתוך התורה הגואלת ח”ג עמ’ פז; שיחות הרצי”ה שמות עמ’ 305). עוד על רוח הקודש באומות העולם, ראו לעיל ט, א, 1.

נאמר (דברים לד, י): “וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה”, ואמרו חכמים (ספרי): “בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם, ואיזה זה? זה בלעם בן בעור”. עוד אמרו (תנחומא בלק א), שנתן ה’ נבואה לבלעם, כדי שלא יהיה פתחון פה לאומות העולם לטעון שאם היו זוכים לנביא היו רוצים תורה כישראל. ביאר השל”ה (בלק תורה אור ו), שזה כנגד זה ברא ה’, וכפי שעלה משה רבנו בהשגותיו בעולמות הקודש, כך כנגד זה השיג בלעם דרך עולמות הטומאה. וכ”כ בסדר היום (סוף סדר ספירת העומר), שמשה זכה בכמעט כל שערי טהרה (מ”ט שערים), וכנגד זה בלעם נטמא בכל נ’ שערי הטומאה, וכ”כ הרב נתנאל חיים פאפע (דובר מישרים פר’ ויקרא), ועוד. מנגד, יש מבארים, שבלעם לא הגיע לדרגת משה רבנו, אלא רק במקרה קיבל נבואות שנכנסו לתורה לכבוד ישראל (אבן עזרא, רמב”ן ורבנו בחיי).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן