במעמד הר סיני זכו כל ישראל לגילוי האלוהי הנשגב ביותר עלי אדמות, וזאת כדי לאמת להם בוודאות גמורה את האמונה בה', ואת האמונה בתורה שהיא מאת ה' ומשה רבנו הוא שליח ה' לקבל אותה עבור ישראל. שנאמר (שמות יט, ט): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם". ונאמר (דברים ה, ד-ה): "פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם אֶת דְּבַר ה'".
מגודל הגילוי האלוהי שבמעמד הר סיני, כל חושיהם של ישראל התמזגו, עד שראו את הקולות ושמעו את ה' קורא למשה רבנו, ושמעו בבת אחת את כל עשרת הדיברות בקול אלוהי אחד. ואחר כך שמעו באופן מפורט את שתי המצוות הראשונות שבעשרת הדיברות, שבהן מבוארים יסודות אמונת ישראל (מכות כד, א). אולם נשמתם כמעט פרחה מהם, שנאמר (שם כ, טו-טז): "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן, וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק. וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹוהִים פֶּן נָמוּת". לכן את שמונה המצוות הבאות שמעו בעזרת משה, שנאמר: "מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלוֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל", "הקב"ה מסייעו לתת בו כוח להיות קולו מגביר ונשמע" (רש"י יט, יט; כ, א, עפ"י מכילתא שם. ראו עוד לעיל א, ז-ח).[7]
לרבי יהושע בן לוי בשיר השירים רבה א, את שני הדיברות הראשונים שמעו ישראל ישירות מה', ואת השאר שמעו ממשה. וכ"כ רש"י שמות יט, יט; חזקוני שמות כ, א; רא"ם במדבר טו, כב; ספר הליקוטים לאר"י תהלים סב. ולדעת רבים, ה' אמר לישראל את שני הדיברות הראשונים בצורה ישירה, ואת שאר הדיברות אמר למשה באופן שישראל שומעים, וכ"כ ספר העיקרים ג, יח; רדב"ז ב, תתיז; מעשי ה' ב, יתרו ו; באר שבע הוריות ח, א; רש"ר הירש במדבר טו, כב. כעין זה ברמב"ן שמות כ, ז.
לשיטות אלו מוסכם שה' אמר תחילה לישראל את כל עשרת הדיברות בבת אחת, ואחר כך פירט להם את השניים הראשונים, כמבואר במכילתא דרבי ישמעאל (יתרו, מסכתא דבחדש פרשה ט): "את כל הדברים – מלמד שאמר עשרת הדברות בדבור אחד, מה שאי אפשר לבשר ודם לומר כן, שנאמר: 'וידבר אלוהים את כל הדברים האלה לאמר'. אם כן מה תלמוד לומר 'אנכי ה' אלוהיך – לא יהיה לך'? אלא מלמד שאמר הקב"ה עשרת הדברות בדיבור אחד, וחזר ופרטן דיבור דיבור בפני עצמו". ביאר של"ה (מסכת שבועות פרק תורה אור קצה), שישראל שמעו את כל עשרת הדיברות מפי ה', כיוון שהם כוללים בתמצית את כל תרי"ג המצוות, ורצה ה' שישראל ישמעו באוזניהם את תמצית כל תרי"ג מצוות, ומתוך כך יאמינו בנבואת משה שמפרט להם את תרי"ג המצוות בשלמותן.
לעומת זאת, לחכמים בשיר השירים רבה א, כל עשרת הדיברות נאמרו לישראל במפורט על ידי ה', וכ"כ רשב"ם שמות כ, טז; ראב"ע שם כ, א; רלב"ג שם כ, טו; עקדת יצחק דברים פט; אברבנאל שמות כ; מהר"ל תפארת ישראל מג, ועוד. ושמונת הדיברות נאמרו בגוף שלישי כדרך לשון התורה, וכפי שמצאנו בעוד מקומות בתורה שה' מדבר על עצמו בגוף שלישי (ראב"ע). ורצונו היה לומר לישראל את יסודות התורה וקבלת מלכותו בלשון ישירה, ואת השאר בלשון עקיפה (עקדת יצחק, מהר"ל). לרמב"ם (מו"נ ב, לג) דעה ייחודית, שבשני הדיברות הראשונים ישראל שמעו קול אחד רציף של מילים רבות ללא חיתוך ביניהן, ומשה ביאר להם את משמעותן, ואת שאר הדיברות רק משה אמר לישראל.