קטגוריות

א – על שימוש בשמות קדושים וספר יצירה

אמרו חכמים שמי שמכיר את סוד שמות ה’ והאותיות שבספר יצירה, יכול ליצור דברים בעולם על ידי שמות קדושים וצירופי אותיות, ואין איסור לצדיקים לעשות זאת (סנהדרין סז, ב; שו”ע קעט, טו). משום שיצירה זו היא בהתאם לכללים שעל פיהם העולם נברא, ואין בה פנייה לכוחות טומאה שיעקפו את הסדר הרגיל של הנהגת ה’ בעולם וישבשו אותו. “אמר רבא: אי בעו צדיקי – ברו עלמא”. כלומר, אם היו הצדיקים נקיים מעוון, היו יכולים לברוא עולם. אולם בפועל אינם יכולים, שנאמר (ישעיהו נט, ב): “כִּי אִם עֲוֹנֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלוֹהֵיכֶם” (סנהדרין סה, ב). אמנם לברוא בריות שונות יכולים, וכפי שמסופר על רב חנינא ורב אושעיא שהיו יושבים כל ערב שבת ועוסקים בהלכות יצירה והיה נברא להם עגל משולש ואכלוהו (סנהדרין סז, ב). פירש רש”י שלא עשו כן בכוונה, אלא מתוך שעסקו בספר יצירה, מאליו נברא. בכל אופן, הם לא עשו זאת לצרכים אישיים, כי אסור להיעזר בשמות קדושים ובספר יצירה לצורך פרנסה או לשאר צרכים אישיים. כיוצא בזה מסופר (סנהדרין סה, ב) על רבא שברא גולם בדמיון אדם, אולם חברו רבי זירא לא היה מרוצה מכך והחזירו לעפרו. כפי הנראה לרמב”ם ולסוברים כמותו (לעיל יט, ד), כל המעשים הללו על בריאת דברים ויצירתם אינם אלא משל, ולא מעשים שהיו באמת.

בפועל, רוב ככל חכמי ישראל לא ניסו ליצור או לשנות דברים בעזרת שמות קדושים וספר יצירה, כי אין זו הדרך הראויה לדבוק בה’ ולהוסיף טובה וברכה לעולם. אלא הדרך הישרה שנתן ה’ לישראל לדבוק בו היא על ידי לימוד התורה וקיום המצוות. וככל שישראל מתעמקים יותר בתורה ובסודותיה, כך יודעים יותר כיצד לקיים את המצוות, ולהוסיף חיים וברכה לעצמם ולעולם באופן היציב, העמוק והמובחר ביותר.[1]


[1]. סנהדרין סז, ב: “רב חנינא ורב אושעיא, כל מעלי שבתא הוו עסקי בהלכות יצירה, ומיברי להו עיגלא תילתא ואכלי ליה”. פירש רש”י שהעגל נברא מצירופי אותיות השם, שבהן נברא העולם (על השמות שעל ידם שופעים החיים ממנו יתברך, לעיל יט, ו-ח). כיוצא בזה אמרו חכמים שמשה הרג את המצרי בשם המפורש (שמו”ר א, ל; רש”י שמות ב, יד); גם האורים ותומים השיבו על ידי שם המפורש שבהם (רש”י שמות כח, ל; לעיל יז, ב). ואין בזה איסור כי כך הוא סדרו של עולם, כפי שכתב הרי”ד שם: “כל מה שאדם עושה בשמות הקדושים מותר, שהיא גדולתו של הקדוש ברוך הוא וכבודו, ואינו אסור אלא מי שעושה על ידי שדים”. וכ”כ מאירי (סנהדרין סח, א). וכ”כ המהר”ל (סנהדרין סז, ב): “ואין זה דבר יוצא מסדר העולם… ולא אסר רק הפעולה שאינה באה מן הש”י והם הכשפים שמכחישין פמליא של מעלה”.

לרש”י (סז, ב), ויד רמ”ה (סה, ב), רב חנינא ורב אושעיא התכוונו לעסוק בחכמת הנסתר, ומתוך כך נברא להם ממילא עגל, ולא שמגמתם היתה לעשותו. ומפסקי רי”ד (סז, ב) משמע שהתכוונו לבוראו. וצריך לומר שכל צורכיהם היו מוכנים להם לשבת, ולא עשו זאת משום עוניים אלא לכבוד שמיים. וכ”כ בשו”ת הרשב”א א, תיג. וכ”כ בן יהוידע לסנהדרין סה, ב, שהם בראו עגל לכבוד שמיים, “להראות כוח קדושת שמות הקודש”, אבל באמת בשר כזה לא מזין, ולכן אליהו הנביא היה ניזון ממה שהביאו לו העורבים, ולא היתה תועלת מכך שיברא בשר. והרא”ש סנהדרין ז, ח, הביא פירוש, שלא בראו עגל אלא שדים הביאוהו ממקום אחר, וזה לדעה שאין איסור להשתמש בשדים (להלן כו, י). וכ”כ רבנו ירוחם יז, ה. ובשו”ת רדב”ז ג, תה, תמה שלא ייתכן שנעזרו בשדים.

בריאת גולם: לרש”י, יד רמ”ה ומהר”ל לסנהדרין סה, ב, רבא ברא גולם בדמיון אדם על ידי ספר יצירה. אמנם רבנו חננאל כתב: “רבא באחיזת עיניים ברא אדם”. וביד רמ”ה דחה דבריו, מפני “שאין אחיזת עינים והנאחז מועלת אלא בזמן שהאוחז והנאחז מצויין כאחד”. יש מבארים שהגולם אינו יכול לדבר ולשמוע, ולכן דינו כבהמה. והיו שדנו בשאלה האם גולם כזה מצטרף למניין (חכ”צ צג; שאילת יעב”ץ ב, פב), אך תמהו עליהם, שהואיל ואין לו נשמה הרי הוא כבהמה וברור שאינו מצטרף למניין (חיד”א מראית עין ומהרש”א לסנהדרין סה, ב, וכן בברכ”י או”ח נה, ד; כלי חמדה מצורע א. וראו בדברי חלומות ו, לר’ צדוק). ישנן מסורות שרבנים מסוימים, כדוגמת מהר”ל מפראג, בראו גולם, שיכול לנוע כאדם אבל לא לדבר, הואיל ולא היתה בו נשמה. אולם אין על כך עדויות, ובספרי תולדות המהר”ל לא הזכירו זאת, משמע שאינו סיפור אמיתי (וכ”כ הרב שי”ר ששימש כרב בפראג, גל עד עמ’ 51, ועוד). (עוד ראו בדברי ר”ח מוולוז’ין בהקדמתו לספרא דצניעותא).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן