ד – סכנה בשימוש ב'קבלה מעשית'

מחמת כל זה הזהירו הרבנים וחכמי הסוד את העוסקים ב'קבלה מעשית', בין אם על ידי שמות קדושים ובין אם על ידי השבעת מלאכים, שהם מסתכנים בנפשם. שאם הם משתמשים בשמות קדושים בכוונה שאינה טהורה, הם מחללים את השם ומזיקים לעצמם בעולם הזה ובעולם הבא. על אחת כמה וכמה כאשר קרוב לוודאי שנפלו שיבושים בשימושי השמות. גם כאשר הם מנסים לפעול בעולם נמוך יותר, בהשבעת מלאכים ולא בשמות, וממילא פוגמים פחות בכבוד שמיים, כיוון שהם מתערבים בהנהגת ה' בעולם שלא כדרך הטבע, הם מעוררים על עצמם קיטרוגים. בנוסף, הואיל ופעולתם ב'עולם העשיה', שהוא הנמוך שבעולמות, הרע שבו מעורב יותר בטוב וממילא השפעת המזיקים בו גדולה יותר. לכן גם כאשר הם משביעים מלאכים לעשות מעשים טובים, מתערב בהם ובמעשיהם רע. וכיוון שאותו רע נכנס שלא כדרך הטבע, קשה להתמודד עמו ולהתגונן מפניו, ולכן אף אם בתחילה יצליחו להועיל, בהמשך, הרע שמעורב בכך יגבר ויזיק יותר (שערי קדושה ח"ג ו).

וכן כתב בספר חסידים (רה): "מי שעוסק בהשבעות של מלאכים או של שדים… לא יהיה סופו טוב ויראה רעות בגופו או בבניו כל ימיו. ולכך יתרחק אדם מעשות כל אלה… כי לבסוף לא תהא לו תקנה, כמה עשו וכמה שאלו ומהם נדלדלו או המירו הדת או נפלו בחולי רע או זרעם… ואין טוב לאדם אלא להתפלל להקב"ה. ואם יצא בדרך, לא יאמר השבעת מלאכים לשומרו בדרך, אלא יתפלל לפני הקדוש ברוך הוא בכל צרכיו, ורחום וחנון הוא ונִחם על הרעה. וכמה נביאים נהרגו ולא השביעו בשם הקודש אלא בתפילה עמדו. אמרו: אם לא ישמע תפילתנו – נדע שאין אנו ראויים להנצל. ולא היו עושים אלא בתפילה". עוד כתב (תתשעב): "אין המזיקים מתגרים אלא במי שמתגרה בהם", כגון שעוסק בהשבעות וכיוצא בזה.

אחר כל הדברים הללו, אם נמצא מי שעוסק ב'קבלה מעשית' ואינו סובל מייסורים, כפי הנראה הוא רמאי ומעשיו אינם משנים דבר בעולמות הרוח, וממילא המזיקים לא התעוררו נגדו.[4]


[4]. כתב רדב"ז (מגן דוד ו): "והזהר בני מאד ושמור נפשך מלהשתמש בשמות, כי תאבד את עולמך ולא תועיל ולא תציל, ותוציא לעז על השמות, כי אין מי שיודע בזה דבר. ומה שתמצא מזה כתוב בספרים, אין שם דבר ראוי לסמוך עליו, כי העיקר הניחו אותו ולא כתבוהו, לפי שהם דברים נמסרים מפה אל פה… אין יודע ואין מבין הדבר על בוריו. גם כי אין להטריח אדם את קונו… וכתבתי זה לפי שראיתי בזמני מקצת בני אדם משתמשים בשמות הנמצאים כתובים בספרים בלי קבלה מפה אל פה, והנה גמלו לנפשם רעה, ויָגעו לריק וילדו לבהלה, ואִבדו את עולמם…". וכ"כ רמ"ק בפרדס רמונים כא, א: "עוד היתה סיבה אל הקבלה המעשית אשר היתה גלויה בימי הרמב"ן ע"ה… וכן בימי הגאונים… וכל זה גרמו עונותינו, כי הם בעצמם לא רצו לגַלותם, לפי שראו אנשי חסד נאספים ונתמעטו אנשי מעשה, וחששו שמא ישתמש בהם אדם שאינו הגון, כמו שראינו כמה שהיו אחריהם הרבה, וקרובים אלינו כמו יוסף דילא ריינא וכיוצא בו, רבים המחריבים בית אלוהינו ומרחיבים את פרצותינו. ולטעם זה לא נחקור אחר שמושי השמות עם היותם נמצאים בספרי הקדמונים, זולת בביאורם ממה שיועיל אל העיון".

עוד כתב בספר חסידים רו: "אם תראה שמתנבא אדם על משיח, דע כי היו עסקיו במעשה כשפים או במעשה שדים או במעשה שם המפורש, ובשביל שהם מטריחים את המלאכים אומרים לו על משיח כדי שיתגלה לעולם… ולבסוף יהיה לבושת ולחרפה לכל העולם על שהטריחו המלאכים…". וכ"כ בסוף ההקדמה לספר הפליאה: "כי אין ראוי לכל אחד ללמוד זאת החכמה הקדושה אשר מעיני כל חי נעלמה ונסתרה. וגם יש בו סכנת נפשות. כל שכן אלו האנשים אשר הולכים אחר שמות ופעולות וקמיעות, ובודאי שאין ראוי לאדם להשתמש בהם, כי יכַּרתו חייו ח"ו, וכל שכן מי שעושה השבעות המלאכים, הם מפסידים את עצמם בעולם הזה ובעולם הבא. וראיה לדבר, כי אין להם במעשה ידיהם ברכה כלל, אלא הם הולכים ומתדלדלים ועניים כל ימיהם…". וכ"כ חיד"א (פתח עיניים לאבות א, יג): "וְיען בדור יתום כזה, בלכתם ילכו אחרי סגולות והשבעות בשמות ופעולות, ולא עוד אלא שעושים כן להנאת ממון. על כן לְזַכות את הרבים אמרתי להודיע לעם כי כתב מהרח"ו זצ"ל דאסור להשתמש בקבלה מעשית כי בהכרח ידבק ברע, ומלבד שמטמא נפשו יענש בגהינם. וגם בעולם הזה – קבלה בידינו כי יעני או יחלה בחלאים, וישתמד הוא או בניו או ימות הוא ובניו…". וכ"כ ש"ך קעט, יח, בשם הלבוש, "אשר לא נמצא זה בדורות הללו בעוונותינו הרבים", מי שיתעסק בשמות הקדושים "בקדושה ובטהרה", "ואפילו בזמניהם מצינו שנענש ישעיהו על זה, וכל שכן בזמן הזה שאי אפשר לנהוג בטהרה ובקדושה, ורחמנא ליבא בעי".

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן