ה – להתרפא בדברי תורה

אסור להשתמש בפסוקי התורה כסגולה להתרפא על ידם, כגון לומר על פצע או מחלה את הפסוק (שמות טו, כו): "כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ" (שבועות טו, ב). כי התורה ניתנה לישראל כדי שילמדו אותה ויקיימו את מצוותיה, ולא כדי שיעשו אותה כלי שימוש לסגולות. אם בנוסף לכך היה בפסוק או בלחש אחד משמות ה', ורקק לפני אמירתו כדרך הלוחשים שנהגו לרקוק לפני אמירת הלחש, חטאו חמור יותר. וזה הנקרא 'לוחש על המכה' שאמרו חכמים שאין לו חלק לעולם הבא (סנהדרין צ, א; קא, א).

אבל לפני הופעת מחלה או סכנה, מותר לומר פסוקים לשמירה מפניהן, וכפי שאמרו חכמים (שבועות טו, ב), שמותר לומר פסוקים לשם הגנה מפני מזיקים ופגעים, וכדרך שרבים נוהגים לומר לפני השינה את המזמור (תהלים צא): "יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן". כי באמירת הפסוקים לפני הגעת המחלה או הצרה, יש תפילה כללית לה' שהכל בידו, אבל כאשר אומרים אותם אחר הגעת הצרה או המחלה, משתמשים בהם כלחש סגולי שמפעיל כוחות רוחניים שונים בלא פנייה ותפילה אל ה'.

האיסור להתרפא בדברי תורה הוא דווקא להשתמש בפסוקים מסוימים כלחש סגולי בלא פנייה אל ה' בתפילה, אבל מותר לומר פסוקים במסגרת תפילה לה', שירפא אותו מהמחלה או יציל אותו מהצרה. וכן נוהגים רבים לומר מזמורי תהילים בעת צרתם, שכן בפרקי תהילים כלולים כל סוגי התפילות והתהילות לה'. ויכול המתפלל לבחור פרקים שמבטאים את מצוקתו ותפילתו האישית.

כיוצא בזה, האיסור להתרפא בדברי תורה הוא דווקא כאשר משתמשים בדברי התורה בדרך סגולה. אבל הלומד תורה כדי להבין את דבר ה' והדרכתו, כיוון שהוא מתקשר בלימודו למקור החיים, באופן טבעי הוא ממשיך בכך לעצמו ברכה, ומותר לו לכוון ולייחל שעל ידי מצוות תלמוד תורה תימשך לו גם רפואה או ישועה. וכפי שאמר רבי יהושע בן לוי (עירובין נד, א): "המהלך בדרך ואין עמו לוייה – יעסוק בתורה… חש בראשו – יעסוק בתורה… חש בגרונו – יעסוק בתורה… חש במעיו – יעסוק בתורה… חש בעצמותיו – יעסוק בתורה… חש בכל גופו – יעסוק בתורה, שנאמר (משלי ד, כב): כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא". כלומר, כיוון שהלומד תורה מתקשר לה' מקור החיים, ועוסק בהדרכתו המסודרת לעולם, הוא ניצל על ידה מהסכנות והחוליים (מהר"ל, מהרש"א, תורת חיים). כיוצא בזה אמרו חכמים (ר"ה ד, א), שמותר לאדם שבנו חולה לתת צדקה כדי שבנו יחיה, ולא זו בלבד אלא שאמרו שהוא נחשב ל'צדיק גמור', שהואיל וכוונתו לקיים מצווה, וגם אם בנו לא יתרפא הוא לא יתחרט על הצדקה שנתן, אין איסור בכך שיבקש שזכות המצווה תועיל לרפואת בנו (רש"י שם; חדרי דעה קעט, ח).[5]


[5]. בשבועות טו, ב, אחר שהובאו מזמורים שנאמרים כדי להגן מפני מזיקים, הקשו: "והאמר ר' יהושע בן לוי: אסור להתרפאות בדברי תורה", ותירצו: "להגן שאני". כיוצא בזה מבואר בירושלמי שבת ו, ב. הטעם שאין להתרפא בדברי תורה, כי העושים כן "עושים את דברי תורה רפואת גוף, ואינן אלא רפואת נפשות" (רמב"ם ע"ז יא, יב). וקשה, שאמרו חכמים שהחש בראשו או בגרונו או במעיו או אף בכל גופו יעסוק בתורה (עירובין נד, א). וכן מצינו מקרים נוספים שאמירת פסוקים מועילה להסרת המזיקים (שבת סז, א; פסחים קיא, א; כתובות עז, ב). ביאר מהרש"א (שבת סז, א; עירובין נד, א), שהאיסור הוא להשתמש בדברי התורה לרפואה, אבל "אם האדם לומד משום רפואת הנפש שהיא התורה, וממילא יתרפא גוף החולה ברפואת הנפש – שרי". כיוצא בזה כתב תורת חיים (שבועות שם), שאם לומד תורה "לשם שמים לקיים מצות השם שצווה ללמוד, ומתכוון שיועיל לו זכות תלמוד תורה שיתרפא מחליו – שפיר דמי, שזכות תלמוד תורה הוא אחד מן הזכויות שהאדם אוכל מפירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא". וכן ביאר בעיון יעקב (עירובין שם), שאסור להשתמש בדברי תורה כלחש רפואי, "מה שאין כן הלימוד של מצוות לא תעשה ועשה, שהם כנגד רמ"ח אברים ושס"ה גידים, כל מצווה מחזיק אותו אברו וגידו ונתרפא אברו וגידו כשעוסק בו". והמהר"ל בנתיב התורה א, ביאר שהתורה היא שורש החיים ולכן המתקשר אליה מביא רפואה לכל איבריו.

מדברי הראשונים והאחרונים עולה שטוב ורצוי לומר תהילים כתפילה על חולה. אמנם יש שלמדו מהרמב"ם ושו"ע שלדעתם אין לעשות כן (משנת יעקב ע"ז יא, יב). אולם יש להשיב, שהרמב"ם החמיר רק כאשר קוראים את הפסוקים כלחש סגולי, אבל מותר ואף מצווה לאומרם כתפילה ובקשת רחמים (עצי לבונה קעט, ח; ועי' ציץ אליעזר יז, ל).

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן