ז – קמיע

קמיע הוא חומר מהטבע או כתב לחש סגולי שנועד לרפא או להגן ממזיקים ומעין הרע, או להצלחה בפרנסה או ללידה קלה. יש קמיעות שנועדו למחלה מסוימת ויש שנועדו לבריאות כללית. בדרך כלל מניחים את הקמיע בתוך שקית קטנה או שקיק עור שעונדים על הצוואר או צמוד למקום אחר בגוף. דוגמאות לחומרים מהטבע: אבנים מיוחדות; חלקי בעלי חיים כעצם, ציפורניים, נוצות או שן שועל; מיני צומח כדוגמת שורשים או עלים; אבקה מאבנים או מיני צומח. פעמים רבות מניחים בתוך הקמיע קלף או נייר שעליו כתובים שמות ופסוקים, כל עם לפי דתו, שכן השימוש בקמיע נפוץ בקרב עמים רבים. לפעמים הקמיע הוא טבעת או שרשרת או מדליון שעליהם צורה בעלת משמעות סמלית, או אותיות ורמזי שמות או חלקי פסוק.

עונדי הקמיעות מאמינים שכאשר ישנה לאדם בעיה או חולשה בתחום מסוים, אם ייקח חומר שמסמל את תיקון הבעיה או השלמת מה שחסר לו, הכוח הסגולי שבאותו חומר ישפיע על האדם לחזקו, לשומרו ולהצילו מאותה בעיה. כמו כן לכל אות אופי משלה, ולכל צירופי אותיות משמעות מיוחדת. וכאשר אדם שנמצא בסכנה או בבעיה ישא על גופו קמיע ובו 'כתב לחש', שבו צירופי אותיות ומילים שמכוונות כנגד אותה סכנה או חולשה, יוכל בעזרת הכוח הסגולי שבקמיע להינצל מהצרה ולהתגבר על המכשולים שבדרכו.

בעבר הרחוק הרופאים סברו שקמיעות יכולים להועיל לרפואה, וחכמי ישראל לא חלקו עליהם והתירו להשתמש בהם בתנאי שאין בהם איסור. לפיכך, אם יש בקמיע שמות של אלילים, אסור להשתמש בו משום איסור עבודה זרה, ואם יש בקמיע שמות ורמזים שמכשפים משתמשים בהם, אסור להשתמש בו משום איסור כשפים. אבל כאשר הקמיע אינו נשען על כוחות טמאים של עבודה זרה או כישוף, גם אם הוא הומצא על ידי נוכרים ונכתב על ידי נוכרים, אין איסור להשתמש בו (שו"ע קעט, יב).

אמנם לעניין שבת, רק אם הוא קמיע מומחה, היינו שכבר ריפא שלוש פעמים, הוא נחשב כחלק מלבושו של האדם, ומותר לצאת עמו בשבת לרשות הרבים. אבל אם הקמיע אינו מומחה, אין לצאת עמו בשבת לרשות הרבים (שבת סא, א-ב).[6]


[6]. אמרו חכמים במשנה (שבת ס, א), לגבי איסור יציאה לרשות הרבים: "לא יֵצא… בקמיע בזמן שאינו מן המומחה", אמנם גם בקמיע שאינו מומחה, כיוון שהוציאו דרך מלבוש, אין בהוצאתו איסור תורה אלא איסור דרבנן (רמב"ם שבת יט, יד). ואם הוא קמיע מומחה הרי הוא נחשב כבגד, וגם מדברי חכמים אין איסור להוציאו. 'מומחה' היינו שהקמיע מומחה או שכותבו מומחה. 'קמיע מומחה' הוא קמיע שריפא ברצף שלוש פעמים מחלה מסוימת, שאז הוא נחשב מומחה לאותה מחלה אבל לא למחלה אחרת, וכן אם אותו אדם יכתוב עוד קמיע כדוגמתו – אינו נחשב מומחה. כותב הקמיע נעשה מומחה כאשר כתב שלושה קמיעות באותו נוסח, וכל אחד מהם ריפא פעם אחת ברצף, מאז כל קמיע באותו נוסח שיכתוב ייחשב מומחה. אם קמיע מומחה הפסיק להועיל שלוש פעמים, הפסיק להיחשב מומחה (שבת סא, א-ב; שו"ע או"ח שא, כה).

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן