יא – חילול שבת כדי לבקש מצדיק שיתפלל על חולה

התעוררה שאלה בקרב חסידים שבעת שיש להם חולה מסוכן רגילים לפנות לרבם הצדיק שיתפלל עבורו, האם מותר לחלל שבת לשם כך. בשנת תקצ"ו התארח בשבת בברודי הצדיק רבי שלום מבֶּלז, ובאותה שבת יהודי מחסידיו בקהילת זאלטשוב נחלה בחולי מסוכן, ומורה הוראה התיר לחלל שבת בכתיבת פתק ושליחתו עם מעות של 'פדיון' על ידי נוכרי לרבי מבֶּלז. כששמע על כך רבי שלמה קלוגר מברודי, התרעם מאוד, וקבע שמדובר בחילול שבת גמור.

אולם המתירים טענו, שאמרו חכמים (ב"ב קטז, א): "כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים", וכיוון שהוא חולה מסוכן, יש לחלל שבת כדי לעורר את הצדיק שיבקש עליו רחמים. ואם על תרופה סגולית מחללים שבת, קל וחומר על בקשה מצדיק להתפלל על החולה המסוכן (דגל מחנה יהודה). ועוד, שעל ידי הפנייה לצדיק, תתיישב דעתו של החולה ויתחזק, כי יאמין שתפילת הצדיק תפעל להצילו ולהבריאו. ואם אפשר, נכון שחילולי השבת ייעשו על ידי נוכרי, שאז מדובר באיסור מדברי חכמים בלבד. וכן למדנו שכאשר חולה מסוכן מבקש שיודיעו לקרוביו כדי שיתפללו עליו ויבואו לשמוע את צוואתו, שולחים בשבת שליח נוכרי להודיעם (שו"ע או"ח שו, ט; פתח הדביר יז).

אולם האוסרים הביאו ראיה שאין מחללים שבת אפילו באיסור חכמים עבור תפילה, שכן אמרו חכמים (תענית יד, א; יט, א), שכאשר מתרחשים בשבת מצבי סכנה, כגדוד שודדים שצר על עיר לכובשה, או נהר שמימיו גואים ועומדים לשטוף את הבתים, או ספינה המטורפת בים ועומדת לטבוע – זועקים ומתפללים אבל לא תוקעים בשופרות כדרך שרגילים בתעניות, מפני שתקיעת שופר אסורה מדברי חכמים בשבת (שו"ע תקעו, יג). הרי שאין מחללים שבת אפילו באיסורי דרבנן עבור תפילה. וזאת משום שעבור מה שעושים בני אדם לרפואה מחללים שבת, אבל עבור מה שיעשה ה' אין צריך לחלל שבת, כי יודע ה' שאילולי היתה שבת היו פונים לצדיק (האדמו"ר ר' יחזקאל משינובה). ועוד, שזכות שמירת השבת מועילה יותר מהתפילה. וכפי שאמר רבי מאיר שהמבקר את החולה בשבת אומר "יכולה היא שתרחם", פירש רש"י: "אם תכבדוה מלהצטער בה".

למעשה, לדעת רובם המכריע של הפוסקים, ובכללם הפוסקים החסידיים, אין לחלל שבת באיסורי תורה כדי להודיע לצדיק שיתפלל על החולה. אמנם נחלקו אם מותר לבקש מנוכרי להודיע לצדיק, באופן שהאיסור מדברי חכמים בלבד.[9]


[9]. המעשה שפנו אל הרב שלום מבֶּלז (תקמג-תרטו) בשובתו בברודי התרחש בשנת תקצ"ו (1836), והפתקה נשלחה מזלטשוב בעידוד אחד הרבנים. ורבי שלמה קלוגר (תקמו-תרכט) שהיה מגיד מישרים בברודי קבע שמדובר בחילול שבת גמור, ויצא בחריפות כנגד הרב שהתיר זאת, ואיים שאם לא יחזור בו יודיע שכל הוראותיו מקולקלות. לימים סיפר מהרש"ם (ג, רכה), שגם הרב שלום מבֶּלז התמרמר על ששלחו אליו פתקה בשבת, ואמר שעכשיו הוא מוכרח להתעצם בתפילה כדי שלא ייחשב כחילול שבת, וכן היה שהחולה התרפא. והרב יהודה צבי מסטרטין בדגל מחנה יהודה עמ' עד, התיר את כתיבת הפתקה ושליחתה מפני שכוח תפילת צדיקים גדול מהרופאים, כמובא למעלה. וכעין זה כתב בדברי יציב (ז, קטז). וחתן הרב שלום מבֶּלז, הרב חנוך העניך מאלעסק (בסידורו לב שמח, דרך התפילה דף י, ב), הסכים להיתר בסברת יישוב דעתו של החולה שמאמין בתפילת הצדיק. וכ"כ נכדו בשו"ת יד חנוך ה. וייתכן שהסכימו בשעת הצורך להתיר עבור כך גם איסורי תורה, וכפי המבואר בשו"ע או"ח של, א, שמדליקים נר ליולדת כדי ליישב דעתה (ראו בפנה"ל שבת כז, ז, 7; הרחבות כז, ה, יג; ח, ב, לעניין חילול שבת כדי ליישב דעת החולה, שבדרך כלל מתירים רק איסורי דרבנן, ובשעת הדחק מתירים איסורי תורה, ובתנאי שמדובר בטענה שיש בה צורך הקשור לטיפול הרפואי). ויש שכתבו במפורש שההיתר הוא רק על ידי נוכרי באיסורי דרבנן, וכפי שכתב בפתח הדביר שו, יז, שההיתר המובא בשו"ע או"ח שו, ט, להודיע בשבת לקרובים שמחוץ לתחום שקרובם חולה ונוטה למות ומבקש שיתפללו עליו ויבואו לשמוע צוואתו, הוא דווקא על ידי שליח נוכרי. וכ"כ בהליכות עולם (ח"ד תצוה טז).

מנגד, לדעת רבי שלמה קלוגר אין היתר להודיע לצדיק שיתפלל, גם כאשר ההודעה כרוכה באיסורי דרבנן בלבד (טוב טעם ודעת קמא רלט; ובחרת בחיים פז). וכן הורו למעשה מהרש"ם (ג, רכה); עמק הלכה ח"ב מו; ציץ אליעזר ח"ט יז, פרק ג; מנח"י ח"י לא, טז; חוט שני שבת של, ד. (ראו להלן כט, ב, האם תרופות סגוליות דוחות איסורים).

לומדים יקרים,

השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר "פניני הלכה – העם והארץ" במסגרת תכנית הלימוד "הפנינה היומית". אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר "ברכות".

לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר "העם והארץ", שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – "פניני הלכה – גיור".

כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש"ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש"ח בלבד.

להזמנה לחצו כאן 
בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

דילוג לתוכן