קטגוריות

ז – חלומות רעים וחלומות טובים

ראוי לאדם שראה חלום רע ומפחיד שלא ידאג מפניו, וכפי שאמרו חכמים: “דברי חלומות אינם מעלים ואינם מורידים” (סנהדרין ל, א). וכן נהג האמורא הגדול שמואל (ברכות נה, ב): כאשר חלם חלומות רעים, אמר שאין בהם ממש, כי “חֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ” (זכריה י, ב). וכאשר חלם חלומות טובים, שמח ואמר שיש בהם ממש, שנאמר (במדבר יב, ו): “בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ”.

אמנם אם יוכל, טוב שיתעורר על ידי החלום הרע בתשובה, שכן כל דבר שקורה לאדם, ובכלל זה חלומותיו, נועד לעורר את האדם לתשובה ולחזקו בדרכו הטובה. לפיכך אם יראה חלום רע, לא ידאג מפניו, אלא יתעורר לתשובה ויבין על ידו שחייו הטובים אינם מובטחים, ועליו להתאמץ לבחור בטוב כדי שחייו יהיו ראויים וטובים בעיני אלוהים ואדם. ואם יראה חלום טוב, יתעודד להמשיך ולהתעלות בתורה ובמצוות. ואמרו חכמים (ברכות נה, א): “חלמא בישא עדיף מחלמא טבא” – חלום רע עדיף מחלום טוב, כי על ידו האדם מתעורר יותר לתשובה. פעמים שיש בחלום הרע גם כפרת עוונות, שעל ידי צער חלומו, הוא מקבל את עונשו. וכפי שאמרו חכמים (ברכות נה, א): “חלמא בישא קשה מנגדא” – חלום רע קשה ממלקות, “שנאמר (קהלת ג, יד): וְהָאֱלוֹהִים עָשָׂה שֶׁיִּרְאוּ מִלְּפָנָיו – זה חלום רע”.

כיוון שלעיתים אדם סובל מאוד מחלומות רעים, נתנו חכמים עצה למי שרוצה להינצל מהם, שילך לישון מתוך דברי תורה, ש”כל המשׂביע עצמו מדברי תורה ולן, אין מבשרים אותו בשורות רעות” (ברכות יד, א). וזו אחת המגמות של קריאת שמע שעל המיטה. בנוסף, כדי לזכות בחלומות טובים, טוב לישון מתוך שמחה של מצווה, וכדרך שהנבואה היתה שורה על הנביאים מתוך שמחה (פסחים קיז, א).

אדם שחלם חלום טוב ורוצה שיתגשם, טוב שיזכור אותו ויפעל למען הגשמתו, וכדרך שנהג יוסף, שזכר את חלומותיו ולא הפסיק להאמין שאם ינהג בצדקות וילך בדרכי אבותיו, חלומותיו יתגשמו. זהו שנאמר (בראשית מב, ט): “וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם” (זוהר ח”א קצט, ב). וזאת משום שחלום טוב נועד להתוות כיוון, ובלא שיזכור אותו וישתדל להגשימו, לא יתגשם.[6]


[6]. עוד אמרו חכמים (ברכות נה, ב): “לאדם טוב אין מראין חלום טוב”, כדי שלא תזוח דעתו, אלא מראים לו חלומות רעים, כדי שיעמוד תמיד על המשמר להיטיב מעשיו. לפיכך, “כל שנותיו של דוד לא ראה חלום טוב”, אלא רק חלומות רעים, שכיוון שעיסוקו היה בתיקון העולם, חלומותיו הרעים שיקפו את החסרונות שיש בעולם, ודרבנו אותו לתקנם. בזוהר (ח”א ר, א), מבואר שהחלומות שראה דוד היו חלומות על מלחמות, חורבן ושממה, ולא של שלום. ע”כ. אך כיוון שהיה מאמין גדול, לא ייאשו אותו אלא גרמו לו להכין את צבאו ולהיות דרוך תמיד כדי להושיע את ישראל. המשיכו חכמים (ברכות שם): “ולאדם רע אין מראין חלום רע”, שהואיל והוא רשע, עונשו הוא שאין מסייעים בידו לעשות תשובה, ועל ידי חלומותיו הטובים יהיה זחוח וייפול במהרה. לכן “כל שנותיו של אחיתופל לא ראה חלום רע”, אלא רק חלומות טובים, שלא עוררו אותו לתשובה. יתרה מזו, נחת הרוח שקיבל אחיתופל מחלומותיו הטובים, היתה שכרו בעולם הזה, ובשל כך הפסיד את כל שכרו לעולם הבא, וכפי שאמרו חכמים שלא היה לו חלק לעולם הבא (סנהדרין צ, א).

נתנו חכמים סימנים לחלום אמיתי, כדוגמת מה שאמרו בברכות נה, ב: “שלושה חלומות מתקיימים: חלום של שחרית, וחלום שחלם לו חבירו, וחלום שנפתר בתוך חלום. ויש אומרים: אף חלום שנשנה”. כוונתם שיש יותר סיכוי לחלומות אלה להתקיים, ואף זאת בדרך כלל בתנאי שנפתרו כראוי, כמבואר בהלכה ד. כיוצא בזה, בדברי הראשונים והאחרונים הובאו סימנים שונים לחלומות אמיתיים, אך כיוון שהחלומות מתעתעים, בכל הסימנים אין ודאות, ופעמים רבות גם יש בהם מחלוקת. לדוגמה, כתב אברבנאל (פר’ מקץ) שאם החלום הפעים מאוד את החולם, סימן שהוא אמת. והמלבי”ם שם הוסיף, בתנאי שלא התעורר מהחלום, כי אם התעורר סימן שהחלום נבע מסיבות גופניות. ויש אומרים שבתנאי שההתפעמות היתה לאחר היקיצה (מנחת יהודה פתיה פר’ מקץ).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן