קטגוריות

ח – הטבת חלום למי שדאגתו מרובה

כפי שלמדנו בהלכה הקודמת, אדם שראה חלום רע, אינו צריך לדאוג מפניו, ובוודאי כשהחלום עסק במה שהרהר במשך היום. אך אם חלם חלום רע מדברים שלא הרהר בהם, ונפשו עגומה עליו והוא דואג מאוד מהחלום הרע שאולי מנבא לו פורענות, הציעו חכמים שילך אצל שלושה מאוהביו וייטיב בפניהם את חלומו.

כך הוא סדר ההטבה, יפתח ויאמר: “חלום טוב ראיתי”. ואף שהחלום נראה רע מאוד, לא יפרט אותו אלא יאמר “חלום טוב ראיתי”, כי בכך הוא מתחיל להיטיב אותו, שהרי גם חלום רע יכול להיפתר לטובה (לעיל הלכה ד). ואף הם יענו ויאמרו: “טוב הוא וטוב יהיה, הרחמן יעשהו לטוב, שבע פעמים יגזרו עליך מן השמיים שיהיה לטוב – ויהיה טוב”. אחר כך יאמר שלושה פסוקים שמוזכרת בהם הפיכה, כדוגמת (תהלים ל, יב): “הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי, פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה”, ושלושה פסוקי פדות, כדוגמת (שם נה, יט): “פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקְּרָב לִי, כִּי בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי”, ושלושה פסוקי שלום, כדוגמת (ישעיהו נז, יט): “בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם, שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר ה’ וּרְפָאתִיו”, כמובא בסידורים (ברכות נה, ב; שו”ע או”ח רכ, א).

עצה נוספת להיטיב חלום רע היא על ידי תפילה בעת ברכת כהנים, ואף שעצה זו נאמרה לגבי חלום שלא נודע אם הוא טוב או רע (ראו להלן הלכה י), כיוון שאיננו יודעים לפרש את החלומות, גם כשהחלום נראה רע, אפשר להחשיבו כחלום לא ברור ולהיטיבו בברכת כהנים.[7]


[7]. ברכות נה, ב: “אמר רב הונא בר אמי אמר רבי פדת אמר רבי יוחנן: הרואה חלום ונפשו עגומה… יטיבנו בפני שלשה”. וכ”כ בשו”ע רכ, א. להלן בהלכה י, נלמד שאמרו חכמים שמי שראה חלום ואינו יודע אם הוא טוב או רע, יאמר תפילה בעת ברכת כהנים. ונראה למעשה, שגם מי שחלם חלום שנראה רע מאוד ונפשו עגומה עליו, יכול להשתמש בתפילה שבברכת כהנים במקום להיטיב את החלום בפני שלושה. משום שאיננו יודעים לפתור חלום, ואולי הוא טוב, וממילא אפשר להטיבו בברכת כהנים. בנוסף, בירושלמי ברכות ה, א, הביאו את העצה לומר את ה’יהי רצון’ עבור מי שחלם “חלום קשה”, ואמנם לא כתבו שאומרים אותו בברכת כהנים, אבל למדנו מדבריהם שתפילה זו מועילה גם לחלום רע. לאחר שהסקנו שהתפילה בברכת כהנים מועילה גם לחלום רע, היא עדיפה על הטבה בפני שלושה. שכן רב נסים גאון ורי”ף לא הביאו סדר הטבת חלום בפני שלושה, משמע שלמעשה עצה זו אינה טובה לדעתם. ובליקוטי חבר בן חיים (ברכות נה, ב) כתב שלרי”ף ודעימיה אין מספיק תועלת בהטבת חלום בפני שלושה, שאם היתה תועלת, לא היו מתירים לומר את התפילה בעת ברכת כהנים. הרי שהתפילה בברכת כהנים עדיפה. בנוסף, ביד המלך תמה מדוע הרמב”ם השמיט כל דיני הטבת חלום (בהל’ תפילה פרק יד), והציע “שאולי היה לו לרבנו איזה מקום בבבלי או בירושלמי לדחות כל ענין הטבת חלום מהלכה”. ומעלת התיקון בברכת כהנים שבתפילה עדיפה, כי היא תפילה לה’, לעומת הטבה בפני שלושה שהיא סגולה.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן