קטגוריות

ה – אין להשתמש בתרופות שהובאו בש”ס

במספר מקומות בתלמוד הובאו המלצות רפואיות לריפוי מחלות ומיחושים שונים (שבת קט, ב – קי, ב; גיטין סז, ב – ע, ב, ועוד). אמנם למעשה הורו הפוסקים שאין להשתמש בתרופות ובלחשים שנהגו בימי התנאים והאמוראים והובאו בש”ס. כמה טעמים לכך:

האחד, התרופות והלחשים שהביאו חכמים, אינם מבטאים עמדה הלכתית, אלא כך היתה עמדת הרופאים בזמנם, וכל מה שבאו חכמים ללמדנו הוא שמצווה לשקוד על בריאות הגוף ולשם כך גם נכון לדעת את הדרכת הרופאים ולנהוג על פיה. אולם כאשר עמדת הרופאים השתנתה, יש לנהוג בכל דור על פי הדרכת רופאי אותו הדור, שעמדתם מבוססת על הניסיון שהצטבר בידם, מהדורות הראשונים ועד ימיהם (רב שרירא גאון ובנו רב האי גאון).

השני, עם שינוי הזמנים גם הטבע משתנה, ולכן תרופות שהיו טובות בימי חכמים כבר אינן טובות בדורות שאחריהם. לדוגמה, ייתכן שחיידקים ונגיפים שהיו נפוצים בעבר נעשו פחות נפוצים ובמקומם נעשו חיידקים ונגיפים אחרים נפוצים יותר, או שברבות השנים החיידקים פיתחו עמידות כנגד התרופות הישנות, ולכן אינן מועילות כיום (עי’ תוס’ מו”ק יא, א, ‘כוורא’). כמו כן, השינויים בהרגלי התזונה יכולים לשנות את השפעת התרופות.

השלישי, גם אם התרופות שהובאו בש”ס יכלו להועיל כיום, בפועל אין אפשרות לבצען בדייקנות, מפני שחלק משמות העשבים והחומרים השתנה, וגם הכמויות ודרכי השימוש שהיו ידועות בעבר נשכחו (מהרי”ל מנהגים, ליקוטים מג; חוות יאיר רלד).

הרביעי, אחר שהתברר שיש סיכוי סביר שהתרופות המוזכרות בש”ס לא יועילו, יש חשש שאם ינסו להשתמש בהן וימָּצא שלא הועילו, ילעגו על דברי חכמים (מהרי”ל). לכן, עשו הקדמונים חרם, “שאין לסמוך על רפואות התלמוד” (יש”ש חולין ח, יב). מבחינה זו האיסור הוא דווקא בתרופות ובלחשים הכתובים בש”ס, אך מותר להשתמש בתרופות ובלחשים אחרים שהועברו במסורת מימי קדם, ומרפאים טוענים שהם אולי יכולים להועיל כתרופה. ואף שתרופות אלה אינן טובות יותר, כיוון שלא הובאו בתלמוד, אין חשש שאם השימוש בהן לא יועיל, ילעגו בעטיין לדברי חכמים.[5]


[5]. הטעם הראשון הובא באוצר הגאונים (גיטין סח, ב, חלק התשובות שעו): “רבנן לאו אסותא אינון (אינם רופאים)… ולא דברי מצווה אינון, הילכך לא תסמכון על אילין אסותא”, אלא על רופאי הזמן. וכ”כ רבי אברהם בן הרמב”ם (מאמר על דרשות חז”ל): “לא נתחייב מפני גודל מעלת חכמי התלמוד… שנטען להם ונעמיד דעתם בכל אמריהם ברפואות ובחכמת הטבע והתכונה, ולהאמין אותן כאשר נאמין אותן בפירוש התורה…”. ונראה שזה הטעם העיקרי ולכן הקדמתיו. הטעם השני נזכר בתוס’ מו”ק יא, א, ‘כוורא’, על דברי רב שאמר בשם דייג, שטוב לאכול את הדג סמוך לזמן שהוא מסריח, וכתבו התוס’ שכיום זה נחשב מסוכן. עי’ בספר ‘שמירת הגוף והנפש’ מבוא ו. דוגמה לסכנות שנזכרו בגמרא: אכילת עלים של בצלים שלא הבשילו (עירובין כט, א).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן