קטגוריות

יט – גילוי עריות

כשם שעל איסור רצח ייהרג ולא יעבור, כך על איסור גילוי עריות, שכן התורה השוותה בין איסור רצח לאיסור גילוי עריות, שנאמר (דברים כב, כו): “כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה” (סנהדרין עד, א). כלומר, חומרה יתירה יש בשפיכות דמים ובגילוי עריות, שיש בהם פגיעה אנושה בזולת. לפיכך, אם יתבעו מאדם לאנוס אשה האסורה עליו ואם לא יאנוס יהרגו אותו – ייהרג ולא יעבור. וכן לגבי איסור משכב זכר, אם יתבעו מאדם לאנוס איש ואם לא יהרגו אותו – ייהרג ולא יעבור. ואף אם הזולת מסכים שירצחו אותו או ינאפו עמו – ייהרג ולא יעבור, שאיסורים אלה חמורים כל כך, שבכל אופן ייהרג ולא יעבור. אבל אם יתבעו מאדם לשכב עם בהמה ואם לא יהרגו אותו, למרות שמשכב בהמה חמור כגילוי עריות, כיוון שאין בו פגיעה בזולת – יעבור ולא ייהרג.

אשת איש שגבר אונס אותה ומאיים עליה להורגה אם לא תסכים להיבעל לו – תעבור ולא תיהרג, מפני שהיא עצמה אינה עושה מעשה, וממילא אינה שותפה באיסור (בחינת ‘קרקע עולם’, ראו לעיל הלכה ט). ואף אם איימו שיהרגו אותה אם לא תלך למקום פלוני כדי לאונסה – תלך ולא תיהרג, הואיל ואין בהליכתה שותפות בעצם העבירה. וכן איש שאונסים אותו למשכב זכר תוך איום להורגו אם יסרב – יעבור ולא ייהרג.[17]


[17]. אשה שאיימו עליה שאם לא תיבעל תיהרג, כיוון שהיא כמו ‘קרקע עולם’, היינו שהיא אינה עושה את מעשה האיסור, תעבור ולא תיהרג (כדברי אביי בסנהדרין עד, ב). ורק אם תיתבע להביא את ערוותו לתוכה דרך אישות, כיוון שהיא עושה את המעשה – תיהרג ולא תעבור (תוס’, רא”ש ונמוק”י שם, רז”ה ורמב”ן פסחים כה, א). וכן הדין אם היה האיש מוקשה ורוצים לתקוע אותו בערווה, שאינו צריך להיהרג כי אינו עושה את מעשה האיסור בעצמו (רמ”א קנז, א). על שאר מעשים שאשה נתבעת לעשות כדי לספק את תאוות המאיים ברצח – תעבור ולא תיהרג, כי אינם מעשים של איסור גילוי עריות (חדרי דעה קנז, א; שרידי אש ב, לז). ויש מחמירים (כך משמע מנו”ב תנינא אה”ע קנ. ולמאירי, גם אם כופים אותה ללכת למקום האונס תיהרג ולא תעבור, ומשמע משאר הפוסקים שתלך ולא תיהרג). כל זה לפי המקובל על רובם המכריע של הפוסקים, שדברי אביי נפסקו להלכה, אולם יש אומרים שלר”ח ורמב”ם אין היתר על פי סברת ‘קרקע עולם’, אלא ההיתר כאשר הגוי בא עליה להנאתו (לדעתם הלכה כרבא שחולק על אביי), ולכן אם כופים אשה נשואה להיאנס כדי להעבירה על דתה, תיהרג ולא תעבור (תוספת יוה”כ יומא פב, א; משפט כהן קמד, עמ’ שכו, סעיף ד). ולרבנו ירוחם, גם לרוה”פ שסוברים שיש היתר קרקע עולם, בפרהסיה כדי להעביר על דת – תיהרג ולא תעבור.

גילוי עריות שעליו ייהרג ואל יעבור הוא חיבור שיש בו איסור תורה שעונשו מיתת בית דין או כרת וקידושין אינם תופסים בו. בכלל זה איש עם אשת איש, גילוי עריות במשפחה ומשכב זכר. אבל על איסורי לאו, כגון גרושה לכהן, יעבור ולא ייהרג (רמב”ן, ר”ן נמוק”י לסנהדרין עד, ב; רמב”ם אישות א, ה; רע”א יו”ד קנז, ז).

נידה: יש מחמירים וסוברים שהואיל ויחסי אישות בנידה באיסור כרת, ואיסורו נכתב בפרשת העריות, ייהרג ואל יעבור (ריטב”א בשם רא”ה שם; רדב”ז ד, ב; בית שמואל אה”ע כ, א; ובב”י קצה, יז, הסתפק בזה). ורבים סוברים שהואיל והקידושין תופסים באשה נידה, יעבור ולא ייהרג (פני יהושע ח”ב אה”ע מד; אבני נזר יו”ד תסא, י; חלקת יואב ח”א יו”ד כט; תורה לשמה תצד).

איימו על אדם שאם לא ישכב עם בהמה יהרגו אותו, למרות שהוא גילוי עריות שעונשו סקילה, כיוון שאינו פוגע בזולת – יעבור ולא ייהרג (ריטב”א בשם רא”ה פסחים כה, א, והר”ן מסתפק בזה). לדעת השאילתות (מב), כשם שדין רודף שנלמד מפסוק זה הוא משום פגם האשה, ולכן מותר לפגוע ברודף הרוצה לאנוס אשה נשואה בניגוד לרצונה, אבל אם היא מסכימה אסור לפגוע בו, כך גם בדין ייהרג ואל יעבור, ייהרג רק אם אינה מסכימה לכך. אולם הראשונים כתבו, שגם אם האשה מסכימה, משום חומרת עבירת גילוי עריות, ייהרג ואל יעבור (תוס’, רז”ה, רמב”ן ונמוק”י). כלומר, כשם שבכפייה להרוג אדם שמעוניין שיהרגו אותו, ייהרג ואל יהרוג (בנין ציון קסז), כך גם אם אשת איש רוצה שיבעל אותה, כיוון שלפי התורה העבירה פוגעת בה פגיעה אנושה – ייהרג ואל יעבור.

האיסור ליהודי לקיים יחסי אישות עם גויה דרך זנות מדברי חכמים (בית דינם של חשמונאים) ועונשו כרת מדברי קבלה. מאידך, העושה זאת בפרהסיה, בפני עשרה מישראל, הלכה למשה מסיני ש”קנאים פוגעים בו” (ע”ז לו, ב; רמב”ם איסו”ב יב, א-ד). לפיכך, אם כופים יהודי על כך בפרהסיה – ייהרג ואל יעבור (רמב”ן, ר”ן, רמ”א אה”ע טז, ב). ובצנעה, כיוון שאין רשות לקנאים לפגוע בו, יעבור ולא ייהרג, ואף אם היא נשואה (אורחות חיים, ריב”ש קעא, נו”ב תנינא אה”ע קנ, ועוד. אמנם לנמוק”י בנשואה ייהרג ואל יעבור).

האיסור לפנויה לקיים יחסי אישות עם גוי הוא מדרבנן (בית מדרשו של שם), וחתנות שלה עם גוי אסורה מהתורה (ע”ז לו, ב; שו”ע אה”ע טז, א). אמנם לא תיהרג על כך, הואיל והוא לאו שאין בו מיתה. ואם היא נשואה, יש אומרים שאם מצווים עליה לעבור בידיים על ידי הבאת ערוותו לתוכה, תיהרג ולא תעבור (ריב”ם, ט”ז וש”ך קנז, יד). ויש אומרים שתעבור ולא תיהרג, הואיל ואין בעילת גוי חשובה וחמורה כגילוי עריות גמור, שאין על כך עונש מיתה או כרת (ר”ת, רז”ה ורמב”ן).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן