קטגוריות

א – ההיסטוריה הקשה

מתוך אימה ויראה כלפי חומרת הנושא וזיכרונם של הקדושים שנהרגו על קידוש השם, ומתוך אהבה לכל אדם שנברא בצלם אלוהים, וכבוד לכל המאמינים בה’ ומתפללים לתשובה ולגאולה, אשתדל לבאר את עמדת התורה ביחס לדת הנוצרית. תחילה אקדים שאין כאן יומרה להקיף את הדת הנוצרית על כל פלגיה, אלא להתמקד בעמדה הכללית של היהדות אודות הנצרות.

כאב גדול וייסורים נוראים הסבה הדת הנוצרית לעם ישראל. בעקבות חטאינו, ובראשם חטא שנאת חינם, הרומאים כבשו את ארץ ישראל. רבים מישראל נהו אחר רעיונות זרים, הקבוצות השונות נאבקו זו בזו, ונראה היה שאם לא תתרחש בישראל תנועה עצומה של חזרה בתשובה, בית המקדש השני ייחרב וישראל יצאו לגלות, וכל הקללות הכתובות בתורה על הפרת הברית עם ה’ עומדות לחול על ישראל. אמנם קמו לישראל חכמים וצדיקים, שהמשיכו לסלול את דרך התורה, והעמידו תשתית תורנית שלימים התברר שהיא זו שקיימה את העם במשך הגלות הארוכה, אולם הם לא הצליחו להגדיל תורה באופן שכל העם יתלכד סביב ערכי התורה והמצוות. לרבים היה נדמה באותה תקופה, שעם ישראל הגיע לסוף דרכו, החזון הגדול של הבאת ברכה לכל משפחות האדמה כבר לא יתגשם, ובמקום זאת צרות על גבי צרות ניחתו על ישראל, והקללות הכתובות בתורה התחילו להתקיים.

מתוך הייאוש הזה נוסדה ונתגבשה הדת הנוצרית, שטענה שעם ישראל נכשל בייעודו להגשים את דבר ה’ ולהביא לתיקון העולם, ולכן בחירת ה’ בישראל התבטלה וגם בטל ערכן של מצוות התורה. ומכאן ואילך הגאולה הכתובה בתורה תבוא ב’ברית חדשה’ על ידי ‘אותו האיש’, שהוא ‘אלהים’ שהופיע בעולם בדמות בשר ודם. הדת הנוצרית פנתה אל כל בני האדם בשווה, וטענה שמעתה מאמיניה הם עם ישראל האמיתי, והיהודים הם ‘ישראל שבגוף’ שרק אם יתנצרו ייוושעו. והיהודים שלא התנצרו, נושאים באחריות למותו של ‘אותו האיש’, ובאחריות לדחיית גאולת העולם, ולכל הסבל שנגרם עקב כך, ולכן אין קץ לעונשם בעולם הזה ובעולם הבא.

כנגד עמדה זו שבאה לעקור את יסודות אמונת ישראל, את ערכם כאומה ואת החובה לקיים את המצוות, עמדו ישראל על נפשם, ולא הסכימו להחשיב את הנוצרים כזרם יהודי אלא כ’מינים’, היינו דומים לכאורה אבל באמת שונים במהות.[1]


[1]. ברכות כח, ב: “אמר להם רבן גמליאל לחכמים: כלום יש אדם שיודע לתקן ברכת המינים? עמד שמואל הקטן ותקנה”. ביאר הרב קוק בעין איה שם, שהואיל וזו ברכה שיש בה שנאה לאויבי ישראל, כדי שהשנאה לא תהפוך לטבע ותתפשט אל מעבר למה שההכרח מחייב, היה צריך שיתקן אותה שמואל הקטן, שהקפיד להסיר את רגש השנאה מליבו אף כנגד שונאי נפשו, וכפי שהיה רגיל לומר (אבות ד, יט): “בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ. פֶּן יִרְאֶה ה’ וְרַע בְּעֵינָיו וְהֵשִׁיב מֵעָלָיו אַפּוֹ” (משלי כד, יז). עליו אמרו שהיה עניו וחסיד (סנהדרין יא, א). ראו פנה”ל תפילה יז, י, 7. על הגדרת המינים ראו לעיל ה, 13.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן