קטגוריות

ז – שימוש בנכסים השייכים לעבודה זרה

היה לבית העבודה הזרה מרחץ או מוזיאון או דירות או חנויות להשכרה, אם התשלום שהם גובים מיועד לצורכי העבודה הזרה עצמה, אסור לשלם להם, מפני האיסור להַנות עבודה זרה. אך אם התשלום מיועד לצורכי הציבור הקשור לאותה עבודה זרה, מותר להיכנס לשם בתשלום. וכן מותר להיכנס לשם בחינם כאשר אין צורך להודות על הכניסה לכמרים.

אם התשלום מיועד להחזקת הכמרים: אם המבנה שעליו משלמים סמוך לבית העבודה הזרה, אסור לשלם, הואיל ונראה שהתשלום הולך לעבודה זרה עצמה (ע”ז נא, ב; שו”ע קמג, ג; ה). אבל אם המבנה רחוק מבית עבודה זרה, גם כאשר התשלום הולך להחזקת הכמרים מותר לשלם להם, כי אינו נראה כמהַנה את העבודה הזרה עצמה (רמ”א קמג, ג).[8]

היה מרחץ בבעלות פרטית של כומר לעבודה זרה, מותר לשלם לו כדי להתרחץ, הואיל ושכר זה נחשב כרווח אישי שלו ולא תשלום לקיום העבודה הזרה או פולחנה (רשב”א נא, ב, וריטב”א בשם רבנו יונה). כיוצא בזה מותר לשכור מכומר חנות או דירה ששייכת לו.

אסור לבטח אלילים או אף את תשמישיהם ונויים, כי הם אסורים בהנאה, ובכך שהוא מקבל מהם דמי ביטוח הוא נהנה מקיומם (ראו ע”ז סג, ב; שו”ע קלג, ו). ואם מבקש הביטוח הוא נוכרי הגון שאין ראוי לפגוע בו, או כשיש חשש איבה, יתווך בינו לבין נוכרי שיבטח אותו, ויקפיד שלא יקבל אחוזים על התיווך (עי’ הר צבי יו”ד קיז).


[8]. אין ‘הקדש’ לעבודה זרה, ולכן אין איסור הנאה מרכוש ששייך לעבודה זרה. אבל אמרו חכמים במשנה (ע”ז נא, ב): “נהנין מהן שלא בטובה, ואין נהנין מהן בטובה”, ובגמרא מבואר שהכוונה שלא בטובת הכמרים. להרבה ראשונים ‘בטובה’ היינו בשכר (רש”י, ר”י מלוניל, מאירי, ריטב”א ועוד). כי בתשלומו מקיימים את הכמרים שמבצעים את הפולחן (רבנו יונה, אור זרוע), ואולי בעטיו יודו הכמרים לע”ז (ר”י מלוניל). ויש אומרים ש’בטובה’ היינו בהכרת טובה (ר”ת וראב”ד). ויש אוסרים הן בשכר והן בהכרת טובה (רמב”ם, רא”ה, נמוק”י ור”ן). וכן פסקו אחרונים (באר הגולה לשו”ע קמג, ג; ט”ז ה).

על פי הטעמים האוסרים תשלום לכמרים או הכרת טובה לכמרים, יש אומרים שהדבר אסור גם במקום רחוק מבית העבודה הזרה (רבנו יונה ומאירי. וכך משמע מאור זרוע ור”י מלוניל). אולם לדעת רבים האיסור הוא רק בקרבת מקום הע”ז, כי באמת אין איסור לשלם לכמרים או להחזיק להם טובה, אלא שבקרבת מקום הע”ז נראה שהתשלום או הטובה לע”ז עצמה ולכן אסור (לפי זה הטעמים הנוספים שנזכרו לאיסור הם רק לתוספת הסבר), ובריחוק מקום שניכר שהטובה לכמרים – מותר (ר”ת, ריטב”א בשם רא”ה, רא”ש ורמ”א קמג, ג. והש”ך ז, כתב שנכון להחמיר כרבנו יונה, כאשר אם היהודי לא ישלם לא יהיה גוי שישתמש במקומו וישלם).

אסור ללוות כסף בריבית מעבודה זרה, כי בתשלום הריבית הוא מהַנה את העבודה הזרה (שו”ת חיים ביד כ”ח).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן