קטגוריות

יא – צלבים שלא ידוע אם נעבדו

כלים או חפצים שיש עליהם צלב, אם הם כלים שבזוי לקבוע עליהם צלם לפולחן דתי, כגון מטבעות וכלי מאכל, כיוון שידוע שאין עובדים להם, אין בהם איסור. וכן מצינו שבימי חכמים השתמשו במטבעות שהוטבעו עליהם צורות אלילים (שבת קמט, א, תוס’ שם ‘ודיוקני’; ראבי”ה).[13]

נחלקו הפוסקים לגבי מי שפרנסתו מעשיית מצבות, ורבים מלקוחותיו נוצרים שמבקשים לעשות צלב על המצבה. לדעת המקילים, כיוון שצלב זה נעשה לכבוד ולא לשם עבודה, רשאי בעל העסק היהודי להורות לפועל נוכרי לעשותו. ולדעת המחמירים, כיוון שצלב זה נעשה לכבוד, והנוצרים המאמינים משתחווים כשרואים אותו, בהשתחוויה זו הוא נעשה לעבודה זרה, ולכן אסור ליהנות ממנו ואסור ליהודי להורות לפועל נוכרי לעשותו כדי להרוויח מכך.[14]


[13]. אמרו במשנה (ע”ז מב, ב): “המוצא כלים ועליהם צורת חמה, צורת לבנה, צורת דרקון (שהיו רגילים לעובדם) – יוליכם לים המלח; רבן שמעון בן גמליאל אומר: שעל המכובדין – אסורין, שעל המבוזין – מותרין”. מבואר בירושלמי (ע”ז ג, ג), שכאשר ידוע שעובדים צורות אלו לכל הדעות אסורים בהנאה, וכשידוע שלא עובדים לכל הדעות מותרים בהנאה. המחלוקת כשלא ידוע, ולרשב”ג, אם הכלי מכובד ונועד עבור צורה של עבודה זרה שרוצים לעבוד – אסור, ואם מבוזה עבור צורה שרוצים לעבוד מותר. וכן הלכה (שו”ע קמא, ג). לרשב”א, כל שידוע שעובדים צורה זו, גם כשהיא על כלי מבוזה ולא ידוע שנעשתה לשם עבודה – אסור. ולר”ן, רק כשידוע שעובדים צורה זו על כלים מעין אלו, גם כשלא ידוע שנעשתה לשם ע”ז על הכלי שלפנינו – אסור (ר”ן ע”ז יח, א-ב ברי”ף), בשו”ע קמא, ג, סָתם כר”ן והביא את הרשב”א כ’יש אומרים’. ורמ”א כתב שנוהגים כר”ן. לפי זה, למרות שידוע שעובדים צלבים בהשתחוויה, כיוון שאין עובדים אותם כשהם על כלים מבוזים ככלי אכילה ומטבעות – מותרים. ואפשר שגם לרשב”א הם מותרים, שכן ידוע שאין עובדים צלבים שמוטבעים על קערות אכילה.

רדב”ז ח, קיז, התיר בהנאה מטבעות וכלים שיש עליהם צורות צלב עם אדם תלוי, על סמך צירוף של כמה טעמים. מנגד, באבקת רוכל סח, פסק כרשב”א (כדעת י”א בשו”ע ולא כסתם), ואסר בהנאה צלב מזהב שתולים בכובע לנוי. למעשה מקובל להתיר. וכ”כ בשו”ת פרי תבואה א, נא, לגבי כפות שיש עליהם צלבים. וכ”כ בשו”ת יהודה יעלה (ר”י אסאד) יו”ד קעז, לגבי בדים שיש עליהם צלבים ונועדו לתכריכי מתים.

הגיעו לידי יהודי צלבים יקרים, וספק אם השתחוו להם, יש להקל למוכרם לנוכרי, משום ספק ספיקא. ספק אם הלכה כמאירי ודעימיה שהנצרות אינה ע”ז, כמובא בהערה הקודמת, וספק אם אלו נעבדו. ומצינו שבספק ספיקא בדינים אלו של איסור הנאה – מקילים, כמבואר במשנה (ע”ז מא, א): “המוצא שברי צלמים הרי אלו מותרים”, וביארו רש”י, רמב”ם ועוד, על פי הגמרא (שם מא, ב), כי הוא ספק ספיקא, ספק אם עבדום, וגם אם עבדום ספק אולי ביטלום. וכן מובא בש”ך קמא, ז.

[14]. למהר”ם שיק יו”ד קנב; תשורת ש”י א, תנח; ולבושי מרדכי יו”ד קמא פה, אסור ליהודי לעשות צלבים על מצבות או להורות לפועל שלו לעשותם. מנגד, בשו”ת נהרי אפרסמון יו”ד קיד, היקל לייצר צלבים על ידי פועל נוכרי, כי ברור שבשלב הייצור עדיין לא עבדוהו. בנוסף, לש”ך עפ”י רמ”א, ע”ז בשיתוף אינה אסורה לגויים, ולכן אין בזה איסור לפני עיוור, אמנם מדרבנן אסור לעשות כן משום חשד. וכיוון שהאיסור מדרבנן, מותר על ידי נוכרי שהוא שבות. וכן התיר נהרי אפרסמון לעשות לוגו של צלב לעסק של יהודי, כדי שיידעו הנוכרים העוברים שם שאפשר להזמין אצלו מצבות. וכן היקל מעיקר הדין בשו”ת מהרש”ג ב, קצא.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן