קטגוריות

ד – האיסור והסכנה שבספירת ישראל

צוותה התורה שכאשר יצטרכו למנות את ישראל, לא ימנו אותם עצמם, אלא יתן כל אחד מחצית השקל תרומה למקדש, ויספרו את חצאי השקלים וכך ידעו את מניינם ולא יהיה בהם נגף. שנאמר (שמות ל, יא-יב): “וַיְדַבֵּר ה’ אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה’ בִּפְקֹד אֹתָם, וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם”. וכך עשה שאול כשמנה את חייליו בטלאים או בשברי חרסים (שמואל א’ יא, ח; טו, ד). כל זאת משום “שהמִנְין שולט בו עין הרע” (רש”י שמות שם). וכפי שאירע לדוד המלך שביקש מיואב בן צרויה שר הצבא: “שׁוּט נָא בְּכָל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע וּפִקְדוּ אֶת הָעָם וְיָדַעְתִּי אֵת מִסְפַּר הָעָם. וַיֹּאמֶר יוֹאָב אֶל הַמֶּלֶךְ: וְיוֹסֵף ה’ אֱלֹוהֶיךָ אֶל הָעָם כָּהֵם וְכָהֵם מֵאָה פְעָמִים וְעֵינֵי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ רֹאוֹת, וַאדֹנִי הַמֶּלֶךְ לָמָּה חָפֵץ בַּדָּבָר הַזֶּה? וַיֶּחֱזַק דְּבַר הַמֶּלֶךְ אֶל יוֹאָב וְעַל שָׂרֵי הֶחָיִל, וַיֵּצֵא יוֹאָב וְשָׂרֵי הַחַיִל לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ לִפְקֹד אֶת הָעָם אֶת יִשְׂרָאֵל” (שמואל ב’ כד, ב-ד; ברכות סב, ב). כפי הנראה דוד סבר שרק בעת יציאת מצרים, כשהיה חידוש בכך שעם ישראל הוא עם גדול, צוותה התורה שלא למנותם במישרים, אולם האיסור נאמר לדורות (רמב”ן וכלי יקר שמות ל, יב). בנוסף, גם ההיתר למנות את ישראל על ידי מחצית השקל וכדומה, ניתן לצורך חשוב בלבד, ואילו מניין ישראל בימי דוד נעשה כדי לשמח את ליבו שהוא מולך על עם רב (במדב”ר ב, יז; רמב”ן במדבר א, ג). התוצאה של החטא היתה קשה: “וַיִּתֵּן ה’ דֶּבֶר בְּיִשְׂרָאֵל מֵהַבֹּקֶר וְעַד עֵת מוֹעֵד, וַיָּמָת מִן הָעָם מִדָּן וְעַד בְּאֵר שֶׁבַע שִׁבְעִים אֶלֶף אִישׁ” (שמואל ב’ כד, טו).[4]

המניין מביא לנגף בישראל, מפני ששורשם של ישראל מעל ומעבר למידה ולמניין המקובלים בעולם הזה (עי’ במדב”ר ב, יז), וכאשר מונים אותם כשאר דברים שבעולם, מתעלמים ומתרחקים משורש חיותם. ורק כאשר יש צורך מעשי בעולם הזה, מותר למנותם לצורך השעה, כדרך המניין של ישראל בימי משה, שהיה מניין של יוצאי צבא לצורך כיבוש הארץ (בפרשיות במדבר ופנחס). וגם אז יש למנותם על ידי מצווה כדוגמת מחצית השקל, באופן שהמניין הוא על המצווה שהם עושים ולא על עצמם.

מכיוון שאסור למנות את ישראל לגולגלותם, רבים נוהגים לספור אנשים למניין או לטיול על ידי אמירת פסוקים. כדוגמת הפסוק (תהלים כח, ט): “הוֹשִׁיעָה אֶת עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת נַחֲלָתֶךָ וּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד הָעוֹלָם”, שיש בו עשר מילים ועל כל אדם אומרים מילה אחת, וכשסיימו את הפסוק יודעים שיש מניין (קצוש”ע טו, ג). כמו כן אפשר למנות במחשבה (חסד לאלפים נה, י), וכן אפשר למנות את האצבעות או את הרגליים ובלבד שלא את הראש (תורה לשמה שפו).

מורים ומורות שיוצאים לטיול עם ילדים וחייבים לסופרם במהירות ובדייקנות כדי למנוע שכחה ואסון, יספרו את החולצות או את שיער הראש ולא את הראשים עצמם. מִפקד אוכלוסין לצורכי המדינה מותר, כמבואר בהערה.[5]


[4]. קשה, וכי על חטא אחד של המלך, שאינו חמור במיוחד, רבים כל כך נהרגו? וכן שאל דוד את ה’: “הִנֵּה אָנֹכִי חָטָאתִי וְאָנֹכִי הֶעֱוֵיתִי, וְאֵלֶּה הַצֹּאן מֶה עָשׂוּ? תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי וּבְבֵית אָבִי” (שמ”ב כד, יז). אלא שאכן חטאי המלכות מביאים לאסונות לעם כולו, הרצון לשמוח במספר המרובה מבטא יוהרה שעלולה להביא לזחיחות, שתוצאותיה עלולות להיות חמורות יותר, כגון שלא יתכוננו כראוי למלחמה באויב.

<[5]. יומא כב, ב: “אמר רבי יצחק: אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה… אמר רבי אלעזר: כל המונה את ישראל עובר בלאו… רב נחמן בר יצחק אמר: עובר בשני לאוין”, ולכן כאשר עשו פייס במקדש, הכהנים היו מוציאים את אצבעותיהם כדי שימנו את האצבעות ולא את הראשים (רמב”ם תמידין ומוספין ד, ג-ד). יש אומרים שדברי הגמרא כפשוטם והאיסור מהתורה (ראו צי”א ח”ז ג, ח), ורבי אברהם מן ההר כתב שהאיסור מדברי קבלה, והרב קאפח ביאר שלרמב”ם האיסור מדרבנן. בשו”ע לא נזכר איסור זה, וביאר בשו”ת פני מבין יו”ד שכט, מפני שלשיטתו המניין “אינו איסור גמור, רק מצד מידת דרך ארץ”. אולם למעשה, אחרונים רבים כתבו שלא למנות את ישראל (מ”א קנו, ב; פר”ח נה, א; כה”ח פלאג’י יג, י; חסד לאלפים נה, י, ועוד). לכן נהגו לספור באמצעות פסוק (אוצר הגאונים ליומא כב, ב, מרב האי).

מדינת ישראל כמו שאר המדינות עורכת מעת לעת מִפקדי אוכלוסין, לצורך ארגון הכלכלה, המיסים, הצבא, החינוך, הבריאות, התחבורה וכיוצא בזה. השאלה האם המפקד מותר. בשו”ת ציץ אליעזר ז, ג, הרחיב בסוגיה, ולמעשה צמצם את ההיתר לצורך מצווה ועל ידי אמצעי, והוסיף תנאים שונים. כיוצא בזה הרב גורן לא רצה להכריע למעשה להיתר (תורת המדינה עמ’ 298 והלאה). אולם פוסקים רבים התירו: הרב עוזיאל (משפטי עוזיאל ד, עניינים כלליים ב) התיר עוד לפני קום המדינה (שנת תרצ”ז), מפני שהמִפְקדים נעשים לצורך, וגם לא נעשים בספירה אישית אלא על ידי דבר אחר, היינו על ידי טפסים. וכ”כ הרב חיים דוד הלוי (עשה לך רב ו, קצרות צו; מים חיים ג, נג); הרב ישראלי (עמוד הימיני יג); הרב אהרנברג (דבר יהושע ד, נז), ועוד. (ראו ‘ממשפטי המלוכה’ לרב נריה גוטל סימן י, שסיכם את הסוגיה והדעות, והביא פוסקים מהחוגים החרדים, שבכלל התנגדותם למדינה התנגדו גם למפקד). בפועל, כיום מספר התושבים ידוע לרשויות המדינה על פי מעקב צמוד של לידות ופטירות, עלייה לארץ והגירה ממנה, ועיקר המפקדים כיום הם מדגמיים לשם איסוף נתונים סטטיסטיים נוספים.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן