קטגוריות

ד – כוחו של הפותר

הוסיפו חכמים ולימדו (ברכות נה, ב): “כל החלומות הולכים אחר הפה”, שנאמר (בראשית מא, יג): “וַיְהִי כַּאֲשֶׁר פָּתַר לָנוּ כֵּן הָיָה”. וכן סיפר רבי בנאה: “עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה – וכולם נתקיימו בי”. כלומר, פותר החלום אינו רק מפענח את החלום, אלא בפתרון שהוא מוציא מפיו הוא יוצר את תהליך התגשמותו. ובתנאי שהפתרון תואם את החלום (ברכות נה, ב), וגם התיישב על ליבו של החולם (חיד”א חומת אנך מקץ ב).

כלומר, הפתרון משפיע על התגשמות החלום, הן מצד שהחולם מקבל אותו, והרי זו כנבואה שמגשימה את עצמה. והן מפני שהחלום אמנם מבטא דבר שעומד להתגשם, אולם הוא עדיין פתוח לכיוונים שונים, שכן גנוזות בו אפשרויות ומשמעויות רבות מעולמו הפנימי של החולם ומהעולמות העליונים, והפתרון סולל את הדרך להתגשמות החלום בעולם. לדוגמה, אם החלום ביטא תשוקה לחכמה, לשלטון או לחתונה, יש מקום להניח שתשוקה זו תבקש להתעורר ולהשפיע, וכאשר הפותר פותר אותה בכיוון מסוים, הוא מתווה בכך את הדרך להגשמתה.

סיפרו חכמים (ברכות נו, א) על בר הדיא שנודע כפותר חלומות גדול. לימים התברר שלכל מי ששילם לו כסף פתר את חלומו לטובה, ולמי שלא שילם לו כסף פתר לרעה. אביי ורבא היו רגילים ללכת אצלו, ואף שחלמו את אותם חלומות, את חלומותיו של אביי שהיה משלם לו פתר לטובה, ואת חלומותיו של רבא שלא שילם לו, פתר לרעה. פעם אחת נפל ספרו של בר הדיא לידו של רבא ומצא שכתוב בו: “כל החלומות הולכים אחר הפה”, והבין שבפתרונו הרע גרם לו צרות רבות. התפלל רבא שבר הדיא ייענש, וכך היה שנענש במיתה קשה.

מתוך כך למדנו, שעדיף לאדם שחלם חלום שלא ללכת לפותר חלומות, שהואיל והחלום הולך אחר הפה, מדוע ילך לפותר? וכפי שאמרו חכמים (ברכות נה, ב): חלום שלא נפתר – כאגרת שלא נקראה, וממילא גם אם היה אמור לנבא רע, בכך שלא נפתר, התבטל. ואמנם יש חלומות שמבשרים דברים אמיתיים שאינם תלויים בפותר, והיה מקום לחשוב שכדי להבינם כדאי ללכת אל פותר החלומות. אולם גם אותם עדיף שלא לפתור. במקום זאת עדיף להתעורר על ידם להתחזקות בעבודת ה’, כהדרכת חכמים (ראו הלכה ז), וזה יהיה להם הפתרון הטוב ביותר. בכל אופן, גם מי שמחליט ללכת לפותר חלומות, יקפיד ללכת לפותר חכם וטוב כדי שיפתור לו את החלום לטובה.[3]


[3]. איכה רבה א, יח: מעשה היה באשה שבאה לרבי אלעזר, אמרה לו: ראיתי בחלומי שקורת ביתי נשברה. אמר לה: תלדי בן זכר והוא יחיה, וכך היה (שהתפרקות הקורה רומזת להרחבת המשפחה). לימים באה שוב לשאול על חלום שראתה בו את קורת ביתה שנשברה, והשיב לה שתלד בן זכר וכן היה. באה פעם שלישית לשאול על חלומה, אולם רבי אלעזר לא היה והיא שאלה את תלמידיו אם הם יכולים לפתור את החלום במקומו, והם השיבו שיפתרו. סיפרה שראתה את קורת ביתה שנשברה, אמרו לה שהיא עתידה לקבור את בעלה. יצאה ומררה בבכי. שמע רבי אלעזר את הבכי והגיע. שאל אותם מה אירע, וסיפרו לו. אמר להם: איבדתם את האיש בפתרונכם, כי הפתרון קובע את הגשמת החלום. וכן למדנו שאמנם רוב חכמי ישראל לא נודעו כפותרי חלומות מקצועיים (כמבואר בהלכה הקודמת), אולם כאשר נשאלו על החלומות על ידי אנשים שהיו מודאגים מחלומם, הקפידו לפותרם לטובה (עי’ ירושלמי מעשר שני ד, ו).

אמר רבי אלעזר (ברכות נה, ב): “כל החלומות הולכים אחר הפה”. כלומר, הפותר שמפרש את החלום משפיע בכך על נפשו של החולם, בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה (עקדת יצחק שער כט; אברבנאל פרשת מקץ). כיוצא בזה אמרו בזוהר (ח”א קפג, א), שיש כוח לדיבורו של הפותר לקבוע להיכן ילך החלום, וכעין כוחו של המקלל לפגוע במקולל (לעיל כב, א-ב). וכ”כ מהרש”א (ברכות נה, ב, ‘שכל החלומות’).

ברכות נה, א: “אמר רב חסדא: חלמא דלא מפשר – כאגרתא דלא מקריא” (חלום שלא נפתר כאגרת שלא נקראה). כלומר, חלום שלא נפתר לא ישפיע כלל (רש”י שם, מחזור ויטרי עט), ולכן עדיף לאדם שלא לחפש פתרון לחלומותיו (רא”ש ט, ה, עפ”י מעדני יו”ט כ, אבל למיחש מיבעי, ולכן צריך הטבת החלום). אמנם בזוהר (וישב קפג, א) מבואר שהסיבה שהחלום הולך אחרי הפתרון, מפני שכוחו של הדיבור אודות פתרונו חזק יותר מכוח החלום עצמו, ולכן כדאי לפתור את החלום לטובה. אולם כיוון שקשה למצוא פותרים לטובה שגם ייחשבו אמינים ודבריהם יתיישבו על לב החולם, וגם ייתכן שמדובר בחלום שאם לא ייפתר לא יתגשם, מוטב לאדם שלא לחשוש מחלומותיו, אלא רק יתחזק על ידם בדרכי ה’. ואם הוא דואג, יטיבם בברכת כהנים או בפני אוהביו, כמבואר להלן הלכות ז-י.

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן