הרחבות לפניני הלכה

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ט – מגילת קהלת

ט,א – צירוף מעלות העולם הזה למעלה העליונה של יראת ה'

כתבתי בהלכה ביאור בשם דודי הרב רמר זצ"ל ש'הבל' משמעותו אפס, ואילו יראת ה' היא הדבר הראשון במעלה, כמו הספרה אחת בין המספרים (שבת לא, ב). כאשר יראת ה' בראש והחכמה מצטרפת אליה, הרי שעל ידי תוספת האפס, האחד הופך לעשר, ועם עושר נעשה מאה, ועם יופי נעשה אלף, וכך כל מעלות העולם הזה. אבל כאשר יראת ה' אינה בראש, הרי שכל המעלות הללו הבל הבלים.

מעין רעיון זה כתב הגר"א בקול אליהו על פרשת ויצא, אות ל: "בפסוק וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה (בראשית כט, יז). הנה שלמה המלך ע"ה אמר בסוף משלי (לא, ל): שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל, ובאמת מצינו גבי האמהות אשר נשתבחו בחן וביופי. וגם ברבקה כתיב (בראשית כד, טז): וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד. וצ"ל דהפירוש בפסוק כך הוא: שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, היינו כשהן בלתי יראת ה', והם כנזם זהב באף חזיר, אבל אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל, ר"ל דגם החן והיופי תתהלל".

תפריט