נחלקו הפוסקים אם מותר להפוך כנסייה שהתבטלה לבית כנסת. יש אוסרים, משום שאחר שהשתמשו בבניין לצרכי עבודה זרה, נעשה מאוס לצרכי מצווה. ואמנם בכך שנמכר לכל שימוש כבר אינו נחשב תשמיש עבודה זרה, ומותר ליהנות ממנו, אולם כשם שאסור להדליק בבית כנסת נרות ששימשו לעבודה זרה, גם אם התבטלו מלשמש לה (שו"ע או"ח קנד, יא), כך אסור לעשות בית כנסת ממבנה ששימש לכנסייה ובוטל (א"ר קנד, טו).
ויש אומרים שמותר להפוך כנסייה לבית כנסת, כי רק דברים תלושים ששימשו לעבודה זרה נעשו מאוסים למצווה, אבל בניין שמחובר לקרקע אינו נמאס. בנוסף, לא את הבניין עצמו עבדו, ולכן משעה שהתבטל מלשמש לעבודה זרה, מותר להופכו לבית כנסת (מ"א קנד, יז).
למעשה, לכתחילה יש להחמיר שלא לעשות בית כנסת ממבנה ששימש ככנסייה, ובדיעבד אם עשו – אפשר להתפלל בו.[10]
כסאות וספסלים: בשבט סופר יב, התיר לקנות כסאות שהיו בכנסייה לצורך בית כנסת, וכ"כ במ"ב קנד, מו, עפ"י פמ"ג, והוסיף שאינם צריכים ביטול, כי הם עשויים רק לישיבה ולא לנוי ע"ז. מנורות: כתב במ"ב שם, שנחשבות כנוי לע"ז, ולכן מנורות שהיו בכנסייה ולקחן ישראל אחר שהגוי ביטלן, אף שמותרות להדיוט אסורות לבית כנסת משום דמאיס (עפ"י פמ"ג בפירוש הט"ז, ורע"א, ושלא כא"ר שהתיר).