קטגוריות

א – שלא ללכת בחוקות הגויים

בפסוקים רבים הזהירה התורה את ישראל שלא ללכת בחוקות הגויים, שנאמר (ויקרא יח, ג): “כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ, וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ”. וכן נאמר אחר פרשת איסורי עריות (ויקרא כ, כב-כד): וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לָשֶׁבֶת בָּהּ. וְלֹא תֵלְכוּ בְּחֻקֹּת הַגּוֹי אֲשֶׁר אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם, כִּי אֶת כָּל אֵלֶּה עָשׂוּ וָאָקֻץ בָּם. וָאֹמַר לָכֶם אַתֶּם תִּירְשׁוּ אֶת אַדְמָתָם, וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ, אֲנִי ה’ אֱלוֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים”. וכן נאמר (שמות כג, כד): “לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם…”. וכן נאמר (דברים יב, ל): “הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם אַחֲרֵי הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ, וּפֶן תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת אֱלֹהֵיהֶם וְאֶעֱשֶׂה כֵּן גַּם אָנִי”.

משמעות האיסור שלא לנסות לחקות את הגויים במנהגיהם כדי להיות כמותם, כגון להתלבש או להסתפר כפי התלבושות והתספורות המיוחדות להם, כדי שלא ייגררו ישראל אחר תרבות הגויים ואמונתם ויזנחו את מצוות התורה. ‘חוק’ הוא מנהג שהתקבע עד שהפך לנוהג מחייב. כלומר, מעבר לאיסור לעבוד אלילים או לכבדם, ישנו איסור ללכת בחוקות הגויים, היינו להידמות לגויים על ידי אימוץ מנהגים שהתקבעו בתרבותם.

בכלל האיסור, שלא להידמות לגויים בעשיית מעשים שמבוססים על אמונות טפלות. כדוגמת המובא בתלמוד (שבת סז, ב), שהיו גויים שנהגו לומר לעורב בעת שהוא קורא: “צרח”, ולעורבת: “שריקי והחזירי לי זנביך לטובה”. ואם שמעו תרנגול שקרא בקול של עורב, או תרנגולת שקראה בקול של תרנגול, ראו בכך סימן רע והורו לשוחטם. וכן השותה משקה היה אומר: “אשתה ואותיר, אשתה ואותיר”, כסגולה לכך ששתייה מעטה תועיל לו כמרובה. כמו כן, אנשים שגידלו אפרוחים נהגו להטיח ביצים בכותל כסגולה לחיי האפרוחים, והיו נשים שלשם כך רקדו בפני האפרוחים וספרו שבעים ואחד אפרוחים. וכן היו מנהגים של נשים שקשורים לבישול מאכלים: בעת שהכינו תבשיל כותח רקדו לפני התבשיל כדי שיצליח, וכשבישלו עדשים השתיקו את האנשים כדי שלא יזיקו לבישול, וכשבישלו גריסים צווחו כדי שיתבשל היטב, והיו שנהגו להטיל מימיהן לפני התבשיל, כדי שיצליח.

איסור זה נקרא בלשון חכמים ‘דרכי האמורי’ (שבת סז, א-ב), על שם עמי כנען, שנקראו גם בשם הכללי ‘אמוריים’. כיוצא בזה, כל הנוהג מנהג גויים שאין לו הסבר הגיוני או תועלת מוכחת, וממילא מסתבר שהוא מבוסס על מנהגי אלילים או על אמונה טפלה שמנהג זה יביא מזל, עובר על איסור ‘בחוקותיהם לא תלכו’ וחייב מלקות.[1]


[1]. האיסור נקרא ‘דרכי האמורי’, ונלמד מהפסוקים שהובאו למעלה (בע”ז יא, א, ובחולין עז, א, רש”י הביא כמקור את הפסוק משמות כג, כד. ובשבת סז, א, הביא מויקרא יח, ג. את איסור לבוש הגויים למד הספרי מדברים יב, ל). לדעת היראים שיג, איסור ‘בחוקותיהם’ חל רק על המנהגים המובאים בדברי חכמים במסכת שבת סז, ב, ובתוספתא שבת פרק ז, “ואין להוסיף עליהם”. וביארו שהיראים לשיטתו, שהאיסור הוא לחקות את שבעת עמי כנען ומצרים, וכיוון שבטלו, אין חוקים נוספים שאסורים. ויש אומרים שהאיסור הוא לחקות עובדי עבודה זרה (יד פשוטה על רמב”ם ע”ז יא, א; ראו ‘דע מה שתשיב’ א, ח). אמנם לדעת רוב הפוסקים, איסור ‘חוקות הגויים’ כולל את חוקיהם של כל הגויים בכל הדורות, ודברי חכמים הם רק דוגמאות לחוקים אסורים (זו הנחת היסוד של כל הפוסקים שדנו בתשובותיהם ביחס לכל הגויים. וכ”כ כלי יקר ויקרא יח, ג, ומים חיים לרח”ד הלוי ג, רכז. וכן עולה מדברי הפוסקים הרבים שכתבו שיש איסור ‘חוקות הגויים’ לגבי ישמעאלים למרות שאינם עובדים ע”ז, ומהם: ריב”ש קנח, תשב”ץ ג, קלג, פרי תואר ד, יא).

הרשמה לקבלת הלכה יומית

כל יום שתי הלכות לפי תכנית 'הפנינה היומית' אצלך במייל

    כתובת דוא"ל



    לומדים יקרים,

    השבוע אנו מסיימים את הלימוד בפרק האחרון של הספר “פניני הלכה – העם והארץ” במסגרת תכנית הלימוד “הפנינה היומית”. אנו ממשיכים בלימוד היומי בספר “ברכות”.

    לחלק מכם יש מהדורה קודמת של הספר “העם והארץ”, שבה מופיע פרק נוסף על גיור. לפני כשנה וחצי הוצאנו מהדורה מעודכנת ללא פרק זה. על גיור הוצאנו ספר חדש – “פניני הלכה – גיור”.

    כמחווה מיוחדת ללומדי ההלכה היומית, אנו מציעים לכם את ספרי פניני הלכה במהדורה החדשה – העם והארץ + גיור במחיר מיוחד של 40 ש”ח בלבד. או גיור במהדורה הרגילה + העם והארץ במהדורת כיס ב-30 ש”ח בלבד.

    להזמנה לחצו כאן 
    בברכה ובתודה על לימודכם, מכון הר ברכה

    דילוג לתוכן